1

محسن روزبهانی طراح باسابقه جلوه‌های ویژه میدانی مطرح کرد: هشتاد درصد #نجات_سرباز_رایان، سی‌جی‌آی‌ است ولی تمام نماهای #دوئل، واقعی است!/فرق #دوئل با #نجات_سرباز_رایان، فرق گل طبیعی با گل مصنوعی است!/تا همین چند سال پیش از مواد نظامی واقعی برای ايجاد انفجار در فیلم‌ها استفاده می‌کردیم!/پس از اتفاق تلخی که برای زنده‌یاد جواد شریفی‌راد در پشت صحنه #معراجی‌ها رخ داد، دریافتیم که دیگر استفاده از مواد نظامی به صلاح نیست!/طراح جلوه‌های ویژه #رستاخیز، مشغول کار با نیکلاس کیج است!/از طراحان صحنه خواهشمندم در کار جلوه‌های ویژه دخالت نکنند که بسیار خطرناک است!

سینماروزان: هشتاد درصد فیلم «نجات سرباز رایان» دربرگیرنده جلوه‌های ویژه رایانه‌ای(سی‌جی‌آی) است ولی بخش عمده تصاویر #دوئل، رئال است. وقتی «دوئل» در کشورهای خارجی به نمایش درآمد، خارجی‌ها درباره تفاوت این فیلم با «نجات سرباز رایان» گفته بودند که فرق این دو اثر سینمایی با یکدیگر مثل تفاوت گل طبیعی و مصنوعی است. جلوه‌های ویژه رایانه‌ای هرگز جذابیت‌های جلوه‌های ویژه میدانی را ندارد.

محسن روزبهانی برنده یازده سیمرغ جلوه های ویژه با بیان مطلب فوق به همشهری گفت: شما می‌دانید که «دوئل» اصلا جلوه‌های ویژه رایانه‌ای نداشت و هرآنچه که در این فیلم می‌بینید، جلوه‌های ویژه میدانی است. حتی هواپیماها هم به صورت واقعی سر صحنه حاضر شدند و به اندازه یک پلان هم جلوه‌های ویژه بصری نداشتیم اما ۸۰ درصد فیلم «نجات سرباز رایان» دربرگیرنده جلوه‌های ویژه رایانه‌ای است.

او ادامه داد: در دوئل حتی تمام چاشنی‌ها را خودمان ساختیم. خاطرم هست چاشنی‌های الکتریکی که اکنون استفاده از آنها ممنوع است را برش می‌دادیم و از مواد موجود در آنها برای چاشنی‌های بدنی و زمینی استفاده می‌کردیم. تا همین چند سال پیش هم بچه‌های ما از مواد نظامی (تی‌ان‌تی، چاشنی و فتیله) استفاده می‌کردند و خوشبختانه اکنون چند سالی است که مواد نظامی را کنار گذاشته‌ایم و به طور کامل از مواد پیروتکنیک استفاده می‌کنیم.

وی گفت: پس از اتفاق تلخی که برای زنده‌یاد جواد شریفی در پشت صحنه فیلم سینمایی «معراجی‌ها» رخ داد، دریافتیم که دیگر استفاده از مواد نظامی به صلاح نیست و وقت آن رسیده است که این مواد از سینما خارج شود. برای این منظور، جلسات متعددی را با دوستان وزارت دفاع، سپاه و سایر نهادهای نظامی برگزار کردیم و خوشبختانه در نهایت، این اتفاق رخ داد.

محسن روزبهانی با اشاره به استفاده از تجربیات طراحان جلوه‌های ویژه میدانی ایران در کشورهای خارجی گفت: همکاران ما در کشورهایی چون سوریه و عراق کار می‌کنند. یکی از دستیاران من به نام حمید سلیمانی که برای فیلم‌های «چ» و «رستاخیز» جایزه گرفت، اینک در هلند مشغول کار است و تا جایی که من اطلاع دارم، آخرین پروژه‌اش هم با بازی «نیکلاس کیج» همراه بود. کشورهای همسایه از اینکه بتوانند بچه‌های ما را سر پروژه‌هایشان ببرند، استقبال بسیاری می‌کنند و برای همکاری با طراحان ما سر و دست می‌شکنند. به نظرم این یک فرصت است.

محسن روزبهانی
محسن روزبهانی

روزبهانی تأکید کرد: جلوه‌های ویژه برخلاف آنچه که تصور می‌شود، فقط مربوط به فیلم‌های جنگی نیست. من چند مورد از جایزه‌هایی که دریافت کرده‌ام برای طراحی جلوه‌های ویژه میدانی فیلم‌های غیرجنگی بوده است؛ مثلا فیلم‌هایی چون: «قاعده بازی»، «شهرآشوب» و یا «تقاطع» که در آن برای چپ کردن ماشین جایزه گرفتم. شاید تنها کسی که در ایران به خاطر چپ کردن ماشین جایزه گرفته است، من باشم (می‌خندد). به طور کلی هرچیز خاصی که بخواهد از حالت طبیعی و واقعی‌اش خارج شود، در حیطه جلوه‌های ویژه جای می‌گیرد. مثلا تصور کنید قرار است جعبه دستمال کاغذی که روی میز ما قرار دارد، حرکت کند؛ این کار در حوزه تخصصی جلوه‌های ویژه تعریف می‌شود. گاهی اوقات برای انجام چنین کارهایی طراحان صحنه هم به موضوع ورود کرده و مثلا در صحنه، باران یا دود ایجاد می‌کنند. من همین‌جا از دوستان طراحم می‌خواهم که به این حوزه ورود نکنند؛ چرا که حوزه‌ای کاملا تخصصی محسوب می‌شود و اساسا برای خودشان هم خطرناک است. کما اینکه اخیرا در یکی از پروژه‌های سینمایی، بچه‌های صحنه برای ایجاد دود اقدام کرده بودند که متاسفانه دو تن از آنها با سوختگی مواجه شدند.