1

ماجرای حذف سکانس آبی #از_کرخه_تا_راین!/اصغر نقی‌زاده مطرح کرد…

سینماروزان/مسعود احمدی: سالها بعد از ساخت فیلم از کرخه تا راین همچنان این فیلم در کنار آژانس شیشه‌ای جزو آن دسته از آثار ابراهیم حاتمی‌کیا به شمار می‌روند که خلوص بالایی دارند.

اصغر نقی‌زاده که سالها بازیگر ثابت آثار حاتمی‌کیا بود و ازجمله در فیلم از کرخه تا راین بازی کرده بود، به تازگی از حذف سکانس آبی این فیلم علیرغم دردسرهای بالا برای فیلمبرداری آن گفت.

اصغر نقی زاده در برنامه شب نشینی شبکه جام جم  گفت: در سکانس نسخه طولانی فیلم «از کرخه تا راین» علی دهکردی در کنار رودخانه ایستاده بود. کودکی توپ را به سمت او پرتاب می‌کند و علی دهکردی در فیلم درون آب می‌افتد.

نقی‌زاده ادامه داد: دهکردی علاقه ای به اجرای اين سکانس نداشت و برای فیلمبرداری آن صحنه خواستیم بدلکار بیاوریم اما بدلکار آلمانی از ما درخواست‌ مبلغ بسیاری کرد. ابراهیم حاتمی‌کیا از من پرسید که آیا صحنه پریدن در آب را بازی می‌کنم؟! من نیز قبول کردم؛ مسئول هماهنگی‌ها و تهیه‌ کنندگی در آلمان خواست تا من را بیمه کند اما من به دلیل بالا رفتن هزینه قبول نکردم.

این بازیگر سینما و تلویزیون گفت: برای برداشت این سکانس چهار برداشت گرفتیم و هر بار من به درون رودخانه می‌پریدم تا بتوانیم به خوبی فیلم را تولید کنیم. در آن فیلم کاملا با جان و خون و دل بازی کردیم و به همین دلیل آن سکانس بسیار خوب ساخته شده بود ولی حیف که از نسخه نهایی حذف شد.

نقی‌زاده درباره سکانس‌های ماندگار از کرخه تا راین اظهار کرد: اگر می‌خواستم سکانسی از فیلم‌هایم را انتخاب کنم سکانس «دلم می‌خواد در رکابت باشم، بگی بخون می‌خونم، بگی برقص می‌رقصم» را انتخاب می‌کنم؛ چرا که بسیار برای من ماندگار است و آن را از شب‌های دفاع مقدس الهام گرفتم. در جنگ پیش از هر عملیات افراد از هم حلالیت می‌طلبیدند و من نیز این سکانس را از آن حس و حال الهام گرفتم.

ماجرای حذف سکانس های آبی فیلم از کرخه تا راین
ماجرای حذف سکانس های آبی فیلم از کرخه تا راین