1

لنگِ دو قسط آخر!⇐روایت بهروز بقایی از قراردادهایی که نقد نمی‌شود!!

سینماروزان: متاسفانه مساله قرارداد آثار که بین تهیه کننده یا اسپانسر و دیگر عوامل بسته می‌شود در همان روزهای اول قرارداد سندیت دارد اما هرچه از زمان امضای قرارداد فاصله می گیریم این قرارداد کمتر قابل استناد می شود.

#بهروز_بقایی بازیگر باسابقه با بیان مطلب فوق در گفت‌وگو با خبرگزاری میزان پیرامون وضعیت کنونی قراردادهای سینمایی و اعتبار آنها گفت: به طور معمول یک قرارداد در سه قسط یا بیشتر بین بازیگر و تهیه کننده به امضا می‌رسد، معمولا قسط اول در زمان امضای قرارداد و قسط دوم همزمان با شروع فیلمبرداری پرداخت می شود، اما در اکثریت مواقع قسط سوم و چهارم که باید در حین فیلمبرداری و یا پایان آن پرداخت شود یا بسیار دیر پرداخت شده و یا به طور کلی فراموش می شود.

بازیگر «توی گوش سالمم زمزمه کن» در همین راستا تاکید کرد: در صورت بروز مشکل در قرارداد و یا عدم تعهد دو طرف مشکلات فراوانی به وجود می آید، البته این بدقولی همیشه از سمت تهیه کننده نیست و گاه می بینیم که رعایت نکردن تعهدات کاری از سوی طرف دوم که یا بازیگر است و یا سایر عوامل صورت میگیرد. به طور کلی بعد از بروز چنین مشکلاتی طرفین به خانه سینما رجوع می کنند تا مساله را مرتفع کنند.

وی وجود نهادی قضایی و حقوقی در بحث قرارداد بازیگران و عوامل سینمایی را واجب دانست و اضافه کرد: متاسفانه به دلیل نبود بازوی حقوقی و قضایی قراردادهای سینمایی بعد از ارسال به خانه سینما دچار گذر زمان و تکرار می شوند، این وضعیت و رجوع مکرر طرف شاکی تا حدی ادامه پیدا می کند که از یک جایی به بعد قید پول را زده و به طور کلی کنار می‌کشد در صورتی که اگر این قراردادها کاملا رسمی و حقوقی امضا شوند قابلیت پیگیری بالایی خواهند داشت و از آن به بعد شاهد بدقولی های رایج نخواهیم بود.

بقایی در همین رابطه تصریح کرد: آنچه مسلم است اینکه در این میان بیشترین ضرر را بازیگران کم حاشیه می کنند، بازیگرانی که اهل شلوغ کاری نیستند و ترجیح می دهند در آرامش به کارشان رسیدگی شود، برای چنین افرادی که به دنبال حق خود هستند لازم است تا فرایند قراردادهای سینمایی دچار تغییرات جدی شود.