1

فوت فردوس کاویانی؛ بازیگر زرتشتی شریف سینما، تئاتر و تلویزیون

سینماروزان/حامد مظفری: فردوس کاویانی بازیگر زرتشتی شریف سینما تئاتر و تلویزیون ایران در ۸۲سالگی فوت شد.

فردوس کاویانی متولد ۴مهر ۱۳۲۰ در کرمان، دانش‌آموختهٔ رشتهٔ بازیگری و کارگردانی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران بود. او بازیگری را از سال ۱۳۴۰ با حضور در تئاتر آغاز کرد و بازی در سینما را نیز از سال ۱۳۴۹ با فیلم تجاوز به کارگردانی حمید مصداقی شروع کرد.

کاویانی بازیگر بااستعدادی بود و بی واهمه از کمیت نقش، با حضور خود به هر نقشی اعتبار میداد و از تئاتر تا سینما و تلویزیون، فراوان خاطره ساخت.

نمایش‌هایی همچون بالماسکه دزدان، سلطان مار، سهراب و اسب و سنجاقک، آهسته با گل سرخ، مرگ تصادفی یک آنارشیست، شهر قصه و تانگوی تخم مرغ داغ ازجمله آثار تئاتری کاویانی بودند.

او در تلویزیون نیز با بازی در مجموعه‌های محبوبی مانند محله برو بیا، محله بهداشت، همسران و آژانس دوستی خاطرات زیبایی برای مخاطبان به جای گذاشت.

فردوس کاویانی
فردوس کاویانی

فردوس کاویانی نقش‌هایی خاطره ساز در آثار کارگردانانی مطرح همچون بهرام بیضایی و داریوش مهرجویی بازی کرد و ازجمله در نوآر #سگ‌کشی که نقش تابان‌پور معلمی تسویه‌شده(؟!) که متصدی پذیرش هتل است را به خوبی بازی کرد یا در کمدی #اجاره‌نشین‌ها در نقش سرکارگری شیرین و خوش‌قلب که سعی دارد با مدارا، عباس آقا و قندی را آشتی دهد، با مهارت تیپ‌سازی کرد.

هامون، بانو، میکس و نارنجی‌پوش همه متعلق به داریوش مهرجویی، جایی برای زندگی محمد بزرگ‌نیا، ساوالان یدالله صمدی، مردان آنجلس فرج سلحشور، سایه خیال حسین دلیر، در مسیر تندباد مسعود جعفری جوزانی، سیرک بزرگ اکبر خواجویی و… از دیگر آثار فردوس کاویانی در سینما هستند.

فردوس کاویانی یکی دو بار هم نقش اصلی فیلم‌های سینمایی شد و ازجمله در کمدی های همه دختران من اسماعیل سلطانیان و سفر پرماجرا ولی هیج کدام از این فیلم‌ها به اندازه نقش مکملهایش دیده نشد.

فردوس کاویانی هنرمندی خوش‌قلب، شریف، بی‌ادعا و از نسلی بود که شور بازیگری و شعور اشتهار را یکجا داشتند. کاویانی در اواخر عمر به دلیل ابتلا به پارکینسون کم‌کار شده بود ولی در معدود گفتگوهای کوتاه خویش، زبان جز به گفتار نیک نگشود و جز کردار نیک را خواستار نبود.