1

فهرست حذفیات سریال فخیم‌زاده؛ از “پدرت را درمی‌آورم” تا “خفه شو” و “مگر با سگ طرفی”!

سینماژورنال: بعد از پخش یک هفته از سریال “فوق سری” از تلویزیون بود که به ناگاه مهدی فخیم زاده کارگردان فیلم با نگارش یادداشتی از حذفیات وارده بر سریال انتقاد کرد.

به گزارش سینماژورنال هرچند در آن یادداشت به طور دقیق مشخص نشده بود که فخیم زاده به حذف کدام قسمتهای سریال واکنش نشان داده اما حالا در تازه ترین موضع گیری، این کارگردان با ذکر عبارات از حذفیات این سریال سخن گفته است.

فخیم زاده که در گفتگو با مجتبی احمدی در “بانی فیلم” شرکت کرده با بیان اینکه سالهاست با تلویزیون همکاری میکند و این طور سانسور را تجربه نکرده بیان می دارد: من تا به حال هشت سریال ساخته‌ام، از «تنهاترین سردار» و «ولایت عشق» گرفته تا «خواب و بیدار» و «ساختمان 85» و «هم نفس» و… هرگز با چنین وضعی مواجه نبودم. هرگز چنین اوضاعی را در پخش سازمان ندیده بودم. ما هر قسمتی را می‌فرستادیم با دو ـ سه صفحه پیامک شامل حذفیات یا تغییر بر می‌گردد. آقا اینها حذف بشود یا اینها تغییر کند.

“پدرت را درمی آورم” و “ناکس” و “خفه شو” حذف شد

به گزارش سینماژورنال وی درباره پاره ای از از حذفیات هم چنین می گوید: مثلاً «پدرت را در می‌آورم» حذف شود. «ناکس» عوض شود. «خفه شو» را حذف کن. یعنی چیزهایی را حذف می‌کردند که طعم و عطر و رنگ و لعاب کار را از بین می‌برد.

مهدی فخیم زاده توجیه مدیران میانی سازمان در حذف این کلمات را ناشی از واهمه آنان دانشته و ادامه می دهد: {دوستان می گویند} بگذار عوض کنیم نکند که آقای سرافراز از جملات «پدرت را در می‌آورم» یا «پدر سوخته» خوششان نیاید.

“مگر با سگ طرف است” را تغییر دادند

وی می افزاید: ما هیچ قسمتی نداشتیم که تغییرات و حذفیات نداشته باشد. اگر شما امروز صدا را ببندی و فقط تصویر را ببینی متوجه خواهی شد که خیلی از جملات تغییر کرده، چون اصلاً جملات با ادای حروف سینک نیست! به گزارش سینماژورنال فخیم زاده با اشاره به یکی دیگر از حذفیات سریال بیان می دارد: در یکی از قسمتها کاراکتر ناصر می‌گفت: “مگر با سگ طرف است؟” این جمله را برداشتند تغییر دادند.

این ممیزی ناشی از ترس از دست دادن میز است

این کارگردان قدیمی با انتقاد از چنین سانسورهایی اظهار می دارد:یک زمان ما در سینما ممیزی سلیقه داریم، یک زمان ممیزی اصلاح داریم ولی الان بحث اصلاح و سلیقه نیست، ما اینجا با ممیزی وحشت طرف هستیم، با ممیزی ترس، ترس از اینکه مورد بازخواست نفر بالادستی قرار نگیریم! میزمان دچار تغییر واقع نشود!

پورمحمدی به کربلا رفته بود و دستمان به سرافراز هم نمی رسید

مهدی فخیم زاده درباره تلاشهایش برای حل این سانسورهای همه جانبه اظهار می دارد: علی اصغر پور محمدی که کربلا مشرف شده بودند. رحمان سیفی آزاد هم بود که می‌آمد، کار را می‌دید، صحبت می‌‌کردیم، یک جمله را درست می‌کردیم باز پنج حذف و تغییر داشتیم. عملاً پخش به حرف کسی گوش نمی‌دهد. تنها کسی که می‌تواند به پخش دستور بدهد خود آقای سرافراز بود که ما دستمان به ایشان نمی‌رسید! از سوی دیگر دست ما به آقای پورمحمدی هم نمی‌رسید! آن هم در این تعطیلات و…