1

فروش كمتر از يك ميلياردي ۱۳ فيلم “هنر و تجربه” در ۶ ماه…

سینماژورنال/الناز خمامی‌زاده: به تازگي شوراي سياستگذاري گروه دولتي هنر و تجربه با پايان يافتن پنجمين ماه اكران فيلم‌هاي اين گروه سينمايي گزارشي را منتشر كرده و از ميزان استقبال مردمي از فيلم‌هاي اين گروه اعلام رضايت كرده است.

اين در حالي است كه 13 فيلم سينمايي اين گروه دولتي در مدت پنج ماه كمتر از يك ميليارد تومان فروش داشته‌اند.

شوراي سياستگذاري گروه دولتي هنر و تجربه در اين گزارش كه به تحليل ضريب اشغال فيلم‌هاي سينمايي اكران شده در گروه سينمايي هنر و تجربه از ١٣مهر تا ١٣ اسفند مي‌پردازد، از ضريب اشغال ۳۴ درصدي به نسبت ۸۰۰ صندلي تعلق گرفته به اين گروه از كل صندلي‌هاي سينماي كشور خبر داده است اما به شكلي جالب توجه سعي كرده آماري از ميزان فروش كلي فيلم‌ها منتشر نكند چراكه رقم نهايي براي 13 فيلم خيلي ناچيز است.

فروش چنگی به دل نمی زند پس بر ضریب اشغال تمرکز کنیم
در بخشي از اين گزارش آمده است: «طي ماه‌‌هايي كه از شروع فعاليت «گروه سينماهاي هنر و تجربه» مي‌گذرد، رسانه‌ها و ناظران و علاقه‌مندان پيگير سينماي ايران كنجكاو اطلاع از ميزان فروش و تماشاگران اين گروه بوده‌اند. با توجه به اينكه ساز‌‌وكار و شيوه اعلام فروش فيلم‌هاي سينمايي بدنه طي سال‌هاي گذشته فقط اعلام رقم ريالي فيلم‌ها بوده (رقم‌هايي كه خيلي‌ها در درستي آنها ترديد دارند)، آن هم بدون توجه به فاكتورهاي متعدد دخيل در اين رقم، شوراي سياستگذاري سينماي هنر و تجربه پيروي از اين روش را براي اعلام فروش فيلم‌هاي اين گروه جايز ندانسته است.»

ظاهراً از آنجا كه رقم فروش فيلم‌هاي اين گروه چندان چنگي به دل نمي‌زند شوراي سياستگذاري گروه دولتي هنر و تجربه تصميم گرفته بيشتر از هر چيز بر ضريب اشغال صندلي‌ها تمركز كند.

رکورد در حوزه نمایش؟

در بخش ديگري از گزارش اين شورا آمده است: «‌گروه سينماهاي هنر و تجربه با ٣٤ درصد ضريب اشغال ظرف پنج ماه آغاز فعاليتش توانسته ركورد خوبي در حوزه نمايش به جا گذارد و اين در حالي است كه ضريب اشغال سينماي تجاري امسال به حدود 5 درصد رسيده است! اين گروه با دراختيار داشتن فقط ٨٠٠ صندلي از ١٤٠هزار صندلي سينماي ايران (چهار سالن سينما و دو سالن غيرسينمايي در سه كلانشهر تهران، مشهد و اصفهان ) از ١٣مهر ۹۳ توانسته ١٣فيلم سينمايي را به نمايش بگذارد و باعث خروج از ركود هميشگي سينمايي ايران در حوزه نمايش فيلم‌هاي متفاوت شده است. اجاره سالانه سينماها و پرداخت كل فروش فيلم‌ها به سرمايه‌گذاران در روش سينماي هنر و تجربه روش منحصربه‌فردي است كه باعث تقويت اقتصاد سينماي مستقل ايران خواهد شد و پذيرفتن بخشي از هزينه تبليغات فيلم‌ها توسط اين گروه نيز باعث تقويت دوچندان اين بخش مغفول مانده از سينماي مستقل و متفاوت خواهد شد؛ هرچند كه مسئله فروش و اقتصاد از اولويت‌هاي اصلي طرح سينماي هنر و تجربه نيست و اولويت‌هاي اصلي، فراهم آوردن امكان ديده شدن اين فيلم‌ها و ارزيابي شدن فيلم‌ها در فضايي فرهنگي است تا كمكي باشد به روشن‌تر شدن آينده كاري و مسير حرفه‌اي سازندگان اين فيلم‌ها.»

هزینه تبلیغات محیطی و رسانه ای چه می شود؟
گروه دولتي سينماهاي «هنر و تجربه» كه از مهرماه كار خود را آغاز كرده است، در حالي عملكرد خود را در پنج ماه گذشته مثبت ارزيابي كرده كه اين گروه ظرف اين مدت مبالغ زيادي را هزينه تبليغات خود در سطح شهر، سايت‌ها و انتشار نشريه كرده است و با اين حساب فروش كمتر از يك ميلياردي آن هم براي 13 فيلم سينمايي به نظر نمي‌رسد كه حتي توانسته باشد هزينه تبليغات اين گروه دولتي را جبران كرده باشد.

فروشی زیر یک میلیارد با ضریب اشغال 34 درصدی
گروه دولتي سينماهاي «هنر و تجربه» با هدف ارائه فرصت نمايش به فيلم‌هاي باارزش در ميان شمار زياد فيلم‌هاي غيرتجاري ايجاد شد. آثار اين گروه شامل فيلم‌هايي مي‌شوند كه اكران‌شان مي‌تواند جايگاه شايسته و درخور سازندگان آنها را در جامعه سينمايي روشن كند و به ارتقاي دانش سينمايي تماشاگران و ارتقاي كيفيت هنري سينماي ايران كمك كند؛ با اين حال به‌رغم ضريب اشغال ۳۴ درصدي صندلي‌ها به نسبت ۸۰۰ صندلي كه از كل صندلي‌هاي كشور در اختيار اين گروه قرار گرفته است آمار فروش كمتر از يك ميليارد تومان به هيچ‌وجه رضايت‌آميز نيست. فيلم‌هاي «‌ماهي و گربه»، «پرويز»‌، ‌«‌تابور»، ‌«آفتاب، مهتاب، زمين» و «آشنايي با ليلا»‌ از جمله فيلم‌هايي هستند كه در اين گروه به نمايش درآمده‌اند.