1

#علی_سرتیپی مدیر موسسه فیلمیران بیان کرد: تعداد مخاطب سینماها در نوروز امسال دو برابر و نیم پارسال است/پانزده سال پیش کارگردان‌ها می‌ترسیدند فیلم‌شان در نوروز اکران شود چون می‌ترسیدند رقابت را به سریال‌های تلویزیون ببازند!/ ریزش مخاطبان تلویزیون در سال‌های اخیر باعث شد تا مردم به سمت سینماها سوق داده شوند!/مردم بعد از تنش‌های اخیر نیاز وافر به آثار مفرح دارند!/اکران برخی فیلم‌ها در نوروز به ضرر آنهاست!/#فسیل اگر در تابستان اکران می‌شد، خیلی بیشتر می‌فروخت!!

سینماروزان/سپهر خرمی: در حالی که محتواهای نوروزی تلویزیون در سال جدید نتوانستند اقبال فراگیر را موجب شوند گیشه نوروزی با فروش بالای فسیل و ادامه رونق بخارست، خط استوا و ملاقات خصوصی، گیشه گرمی بود. علی سرتیپی این اقبال به سینما را متاثر از ریزش مخاطب تلویزیون می‌داند.

علی سرتیپی به روزنامه هم میهن گفت: فروش ریالی سینماهای ما به‌نسبت نوروز سال گذشته، تقریبا سه برابر و نیم شده و تعداد مخاطب نیز دو برابر و نیم  شده است. پس با بررسی‌ها و آمارهایی که داریم، شاهد افزایش مخاطب نسبت به گذشته بودیم. البته ما هنور به سال‌های اوج حضور مخاطبان در سینما  نرسیده‌ایم ولی بسیار به اوج آن سال‌ها نزدیک شده‌ایم.

وی ادامه داد: پانزده سال پیش، اکران نوروزی فیلم‌ها در سالن‌های سینمایی طرفدار زیادی نداشت، چراکه تلویزیون با ساخت سریال‌های پرمخاطب توانسته بود مردم را پای تلویزیون میخکوب کند طوری‌که برخی کارگردان‌ها می‌ترسیدند فیلم‌شان در نوروز اکران شود و اصلا دیده نشود، اما به‌مرور تلویزیون مخاطبان خودش را از دست داد و باعث شد تا مردم به سمت سینماها سوق داده شوند.

مدیر موسسه پخش فیلمیران گفت: اصلی‌ترین مسئله در یک شرایط عادی درباره فروش فیلم، کیفیت خود فیلم است که به فروش آن کمک می‌کند؛ در هر فصلی باشد، کیفیت فیلم می‌تواند عامل‌اصلی فروش باشد. شاید اکران نوروزی ۱۰درصد تاثیر داشته باشد اما درنهایت این خود فیلم و کیفیت آن است که ‌باعث بیشتر دیده‌شدن توسط مخاطب می‌شود. فیلم‌هایی هم بودند که طی دو سال اخیر در شرایط کرونا اکران شدند و خارج از زمان اکران نوروزی هم بودند، اما به فروش قابل‌ملاحظه‌ ۷۰میلیاردی رسیدند؛ چون به‌ذات، فیلم خوبی بودند مثل فیلمهای دینامیت و انفرادی و بخارست.

سرتیپی که پخش نوروزی فیلم فسیل را برعهده  داشته، تاکید کرد: این موضوع را هم اشاره کنم که اکران برخی فیلم‌ها در نوروز به ضرر آنهاست و گاهی اکران نوروزی می‌تواند حتی باعث فروش کمتر یک فیلم باشد. به‌طورمثال، فیلم سینمایی«فسیل» اگر در تابستان اکران می‌شد، بیشتر می‌فروخت. فیلم «فسیل» حدود 50میلیارد در این بازه‌زمانی اندک فروش داشته، اما درنظر داشته باشید که نوروز امسال با ماه مبارک رمضان همزمان شد و سالن‌های سینما از صبح تا هفت‌شب تقریبا خالی از تماشاگر بود. استقبال از فیلم «فسیل»، ما را امیدوار کرد که اگر یک فیلم با مردم ارتباط بگیرد و با زبانی طنز مسائل اجتماعی را مطرح کند، با استقبال مردم روبه‌رو خواهد شد

سرتیپی درباره ادامه اقبال به کمدی ها گفت: مردم بعد از تنش‌ها و مسائل روحی‌ای که این مدت داشتند، نیاز به آرامشی داشتند تا در کنار خانواده، کمی حال‌شان بهتر شود و بخندند. به‌همین‌دلیل است که فیلم‌های مفرح ژانر کمدی با استقبال قابل‌قبولی رو‌به‌رو شده است و البته کنارش فیلم‌های ملودرام مثل ملاقات خصوصی یا علفزار و دوزیست و تی‌تی را هم داشته ایم که فروش خوبی داشتند.

علی سرتیپی و رضا عطاران؛ یکی پخش کننده آثار سینمایی بفروش و دیگری سازنده سریالهای تلویزیونی پرمخاطب
علی سرتیپی و رضا عطاران؛ یکی پخش کننده آثار سینمایی بفروش و دیگری سازنده سریالهای تلویزیونی پرمخاطب