1

#عبدالله_علیخانی تهیه‌کننده باسابقه سینما مطرح کرد: قبل از انقلاب با پول بلیت سینما می‌شد یک پرس چلوکباب برگ خورد!/حالا پول یک پرس چلوکباب برگ ۵ تا ده برابر قیمت بلیت سینماست!/یکی از دلایل افت مخاطب، شیوع فیلم‌های ارگانی است که سود خود را در تولید می‌کنند!/چرا فیلم‌های ارگانی توجهی به نیاز مخاطب ندارند؟/لااقل نیمی از بودجه‌های تولید ارگانی را صرف کمک به اکران کنند!

سینماروزان/امید عشریه: اگر بخواهیم نگاهی سطحی و مقطعی به قیمت بلیت سینما داشته باشیم باید بدون در نظر گرفتن مسائلی که باعث شده سینما در این شرایط رکود قرار بگیرد با افزایش قیمت بلیت مخالفت کنیم اما باید بدانیم که ماجرا پیچیده‌تر از این حرف‌هاست.

عبدالله علیخانی تهیه‌کننده باسابقه با بیان مطلب فوق به سینماروزان گفت: سینماگران تنها قشری هستند که با قیمت روز اثرشان را تولید می‌کنند و بسیار کمتر از میزان قیمتی که نسبت به تورم منطقی است، محصولشان را می‌فروشند. البته با تهیه‌کننده ای که سود در تولید میکند کاری نداریم ولی تهیه‌کننده ای که با پول شخصی فیلم تولید می‌کند باید محصولش را به قیمت متعارف عرضه کند.

وی با اشاره به سالهای پیش از انقلاب ادامه داد: زمانی بلیت سینما در سینمای لاله‌زار ۳ تومان بود و در سینمای آزادی ۴ تومان و در همان منطقه شما با همان قیمت یا نهایتاً کمی بیشتر از بلیت سینما می‌توانستید یک چلوکباب برگ به عنوان نهار میل کنید. من مثال دقیق زدم و اسناد این قیمت‌ها را دارم و می‌توانم منتشر کنم؛ الان قیمت بلیت سینما در همان سینما آزادی اگر ۴۵ هزار تومان باشد،‌ همان رستوران همان غذا را ۲۵۰ تا ۴۰۰ هزار تومان می‌فروشد یعنی حدود پنج تا ده برابر قیمت بلیت سینما.

مدیر پویافیلم تاکید کرد: اگر قرار بود از همان ابتدا براساس تورمی که در کشور ما وجود دارد،‌ قیمت بلیت سینما را افزایش دهیم امروز بلیت سینما باید ۳۰۰ هزار تومان می‌شد ولی می‌بینیم که قیمت بلیت سینما همچنان پایین نگه داشته شده تا طبقات مختلف بتوانند به سینما بروند.

علیخانی تاکید کرد: اینکه چرا الان به مانند سابق سینما مخاطب ندارد دلایل گوناگون دارد از تعطیلی اکران خارجی گرفته تا رشد فضاهای سرگرم کننده دیگر و البته شیوع فیلم‌های ارگانی که سود خود را در تولید می‌کنند و توجهی به نیاز مخاطب ندارند. چرا فیلم‌های ارگانی توجهی به نیاز مخاطب ندارند؟ خوبتر آن است که برای حفظ و کمک به سینمای مخاطب‌پسند لااقل نیمی از بودجه های تولید ارگانی را صرف اکران کنند یعنی به جای خرج تمام بودجه ها به بهانه تولید، نیمی از بودجه ها را صرف کمک به اکران کنند و از فاز تبلیغات گرفته تا ارائه تسهیلات به مخاطب، صرف کنند.

عبدالله علیخانی تهیه‌کننده
عبدالله علیخانی تهیه‌کننده