1

عادل تبریزی کارگردان فیلم روی پرده #گیجگاه مطرح کرد: حامد بهداد گفت اگر #گیجگاه نوستالژی بود اصلا در آن بازی نمی‌کردم/قرار بود نگار جواهریان به‌جای باران بازی کند اما…/اگر بهداد کچل نمی‌کرد اين فيلم را نمی‌ساختم!/اگر جمشید آریا در فیلم بازی نمیکرد، به‌جای فیلم، کتاب گيجگاه را منتشر میکردم!/يك بازيگر پولدار مي‌تواند هر نقشي را كه دوست دارد بازي كند!/بازيگر توانای بی‌پول بايد براي نقش درجه پنج هم بدود!!

سینماروزان/تینا جلالی: فیلمسازی در سينماي ايران به خيلي چيزها ربط دارد. وضعيت اقتصادي روند ساخت فيلم را در سينماي ايران هموار مي‌كند. يك بازيگر پولدار مي‌تواند هر نقشي را كه دوست دارد بازي كند، اما يك بازيگر توانا و قدرتمند بايد براي نقش درجه پنج بدود تا بتواند يك لقمه نان به دست بياورد.

عادل تبریزی کارگردان فیلم روی پرده #گیجگاه با بیان مطلب فوق به روزنامه اعتماد گفت: متاسفانه بايد بگويم سينماي ايران هيچ مراقبتي از هنرمندان واقعي خود نمي‌كند.من جواني و عشقم را پاي سينماي ايران گذاشتم، تمام تلاشم را كردم بي‌حاشيه باشم و آرام بروم و بيايم و كارم را بكنم، اما نمي‌دانم براي فيلم بعدي چه بايد كنم.

تبریزی درباره انتخاب حامد بهداد برای نقش اصلی گیجگاه گفت: حامد بهداد يك‌بار نكته جالبي درباره فیلم مطرح كرده بود، در اين خصوص كه اگر گيجگاه فيلم نوستالژي بود اصلا بازي نمي‌كردم. تمام هم و غم من در حين ساخت فيلم اين بود كه مخاطب را به حسرت گذشته دعوت نكنم. همان زمان كه مي‌ساختم به كاركردش به زمان حال جامعه فكر مي‌كردم.

وی ادامه داد: سال ۹۴ ايده اين فيلم را براي حامد بهداد تعريف كردم همان زمان به من گفت چه قشنگ و اگر اين ايده خوب نوشته شود حتما فيلم خوبي مي‌شود. در تمام مدتي كه فيلمنامه را مي‌نوشتيم عكس حامد جلويم بود و به شخصيت او فكر مي‌كردم. يعني حامد بهداد را با همين گريم و با همين سبيل و با همين پيراهن در فيلم گيجگاه در نظر داشتم. وقتي هم فيلمنامه را حامد خواند، گفت فيلم گيجگاه حتما بايد در كارنامه‌ام باشد.

عادل تبریزی+فیلم گیجگاه
عادل تبریزی+فیلم گیجگاه

عادل تبریزی افزود: براي نقش مهتاب دو گزينه داشتم، نگار جواهريان و باران كوثري اما از آنجايي كه براي مقطعي ساخت فيلم با مشكلاتي براي جذب سرمايه‌گذار همراه شد و نگار جواهریان هم سفري به خارج از كشور داشت، درگير زندگي‌اش شد ولي باران با عشق و انرژي به جمع ما اضافه شد.

تبریزی درباره کلیشه بودن ترکیب باران-بهداد گفت: به همين فكر كرده بودم و قصدم كليشه‌زدايي بود و به نظرم اين اتفاق افتاده. مثلا براي بچه اصلي داستان از 600 بچه تست گرفتم از كرج و ورامين. مي‌خواستم بچه‌اي باشد كه كاراته‌كار باشد و 180 درجه پاهايش را باز كند.

تبریزی درباره همراهی جمشید آریا با گیجگاه بیان داشت: اگر جمشید آریا در این فیلم بازی نمی‌کرد دقيقا آن را نمي‌ساختم و فيلمنامه آن را به صورت كتاب منتشر مي‌كردم. البته مورد دومي هم هست كه اگر حامد بهداد در اين فيلم كچل نمي‌كرد قطعا اين فيلم را نمي‌ساختم.