1

صدور پروانه برای عناوینی یادآور حمید جبلی، بهرام بیضایی و قاسم جعفری!!

سینماروزان/کیوان بهارلویی: شورای صدور پروانه ساخت با تولید سه فیلمنامه موافقت کرد.

مهدی فرجی از مدیران سالیان تلویزیون در همکاری با جلیل شعبانی تهیه‌کننده فیلم‌های ارگانی “منصور” و “سوءتفاهم” پروانه “پسر مریم” را گرفته که یادآور فیلمیست به همین نام ساخته حمید جبلی!!

حمید جبلی بیش از دو دهه قبل فیلم “پسر مریم” را ساخته بود که مضمونی درباره نزدیکی ادیان داشت.

روح‌الله برادری و فرزندش سمیرا که فیلم تحسین‌شده “زالاوا” را آماده اکران دارند پروانه ساخت “اشغال” را گرفته‌اند که نامش یادآور فیلمنامه تولید‌شده شناخته شده‌ای از بهرام بیضایی است.

فیلمنامه “اشغال”بیضایی همچون “کلاغ” مضمونی درباره گم‌شدگی دارد؛ پس از گم شدن یک اداره‌جاتی با نام فکرت، عالیه-همسرش که هنرپیشۀ تئاتر است-در تلاش برای یافتن او به جای­جای دنیای جنگ­زدۀ سال­های ١٣٢٠ تا ١٣٢٥ شمسی سر می­کشد و بسان “سگ‌کشی” در پایان چنان همه تصورات خویش را واژگون می‌یابد که نگو و نپرس!

“مرد بازنده” سومین فیلمنامه پروانه ساخت گرفته است که بناست محمدحسین مهدویان آن را بسازد. عنوان فیلم تازه مهدویان هم یادآور عنوان “بازنده” ساخته قاسم جعفری است. قاسم جعفری “بازنده” را که از تیپ فیلم‌های جوانانه پسادوم خردادی بود نزدیک به دو دهه قبل ساخت.

اینکه در سینمای ایران آن قدر حافظه تاریخی وجود ندارد که برای نامگذاری عناوین، دست به دامن نامهای تکراری نشوند را شورای پروانه ساختی باید جواب دهد که یکی از تازه‌ترین اعضای آن مدعی بالا بودن دوز محفوظات سینمایی خویش است و در گفتگوهایش تا می‌تواند از هیچکاک و تیم برتون و… نقل قول می‌آورد ولی انگاری ایشان میانه‌اش با تاریخ سینمای وطنش چندان مطلوب نیست؟؟

فهرست فیلمنامه‌های پروانه گرفته به شرح زیر است:

–«پسر مریم» به تهیه کنندگی مشترک مهدی فرجی برزگر و جلیل شعبانی، کارگردانی و نویسندگی علی جعفر آباد

–«مرد بازنده» به تهیه کنندگی مشترک امیر بنان و سیدمحسن حجازی دهاقانی، کارگردانی محمدحسین مهدویان و نویسندگی مشترک حسین حسنی، ابراهیم امینی و محمدحسین مهدویان

–«اشغال» به تهیه کنندگی مشترک سمیرا برادری و روح الله برادری، کارگردانی و نویسندگی حامد رجبی