1

شجریان بعد از لغو کنسرت استانبول در قونیه کنسرت برگزار می کند

سینماژورنال: در حالي که کنسرت محمدرضا شجريان در استانبول در چهارم سپتامبر به دلايلي نامعلوم لغو شد، شجریان 20 روز بعد از اين تاريخ در «قونيه» به اجراي برنامه خواهد پرداخت و «تور جهاني سرگشتگان» را در اين شهر بر اساس ساخته‌هايي از خودش، سعيد فرج‌پوري و مجيد درخشاني به روي صحنه خواهد برد.

به گزارش سینماژورنال و به نقل از “موسیقی ما” در اين مدت طبق گفته‌هاي خود شجريان در چند سال اخير بارها به درخواست‌هاي او براي برگزاري کنسرت در ايران پاسخ منفي داده شده است.

حالا شش سال است که از انتشار آخرين آلبوم او نيز مي‌گذرد. بعد از آنکه «اميد»‌ها براي پايان ماجراي ممنوع‌الفعاليتي محمدرضا شجريان کمرنگ شد، استاد آواز ايران براي ارتباط بيشتر با مخاطبانش تصميم به اجراي برنامه در استانبول را گرفت و از هفته‌ گذشته بليت‌فروشي اين برنامه نيز آغاز شد، اما اين برنامه بدون آن که دليل مشخصي برايش ذکر شود، لغو شد.

دلیل لغو کنسرت معلوم نیست

تا‌کنون شرکت «دل آواز» اطلاعاتي رسمي‌در اين خصوص ارايه نکرده است و تنها اعلام کرده است که به دلايل «فورس ماژور» اجراي اين برنامه در تاريخ معين فراهم نيست.

اين شرکت همچنين شرايطي را مهيا کرده است تا خريداران بليت امکان پس‌گيري وجهي که در اين خصوص داده‌اند را نيز داشته باشند و همين بازار شايعات گوناگوني را نيز فراهم آورده است.

البته روابط عمومي‌شرکت دل آواز وعده داده است که از طريق رسانه‌ رسمي‌شرکت و محمدرضا شجريان به زودي تاريخ جديد اجراي اين برنامه اعلام خواهد شد.

در اين ميان «مجيد درخشاني» آهنگساز و سرپرست گروه شهناز در گفت‌وگویی به اين مساله اشاره دارد که به احتمال فراوان اين کنسرت در تاريخي ديگر به اجرا درخواهد آمد.

او البته خودش نيز اطلاعات دقيق‌تري از تصميم شجريان براي اجراي اين برنامه در دست ندارد و مي‌گويد که قرار است در جلسه‌اي حضوري اين ماجرا بيان شود.

در اين برنامه که تحت عنوان تور جهاني «سرگشتگان عشق» انجام ‌مي‌شود و تاکنون در بسياري از کشورهاي اروپايي اجرا شده است، قرار بود يک قطعه از ساخته‌هاي خود شجريان روي شعري از «سيمين بهبهاني» با نام «بانگ دهل» نواخته شود و علاوه بر آن قطعاتي در راست‌پنجگاه، افشاري و ماهور از ساخته‌هاي درخشاني بخشي از برنامه بود.

خلاف وعده ها…

اين در حالي است که «سعيد فرج‌پوري» آهنگساز و نوازنده‌ کمانچه مي‌گويد:‌ «كنسرت شجريان در استانبول تركيه، نشانگر ضعف وزارت ارشاد و خلاف وعده‌هاي انتخاباتي به مردم هنر دوست ايران است. استاد شجريان بيش‌از نيم قرن تلاش در حفظ و تعالي فرهنگ موسيقي ايران انجام داده است و توانسته ماندگارترين آثار فاخر موسيقي را ثبت کند و مايه‌ تاسف و تاثر است كه حالا مجوز اجراي برنامه در ايران را به ايشان نمي‌دهند و او ناگزير شد بالاجبار و علي‌رغم ميل باطني‌اش در کشوري چون ترکيه ميزبان علاقه‌مندانش باشد».

در اين کنسرت قرار بود قطعاتي در مايه‌ دشتي شامل دو تصنيف با اشعار سايه و فريدون مشيري و تصنيف ديگري در بيات ترك با شعر حافظ و دو قطعه بي‌كلام به نام نسيم در دشتي و قطعه ديگري به نام اميد در بيات ترك از ساخته‌هاي سعيد فرج‌پوري اجرا شود.

در روزهاي گذشته مطالب و گزارش‌هاي مختلفي درباره اين کنسرت در رسانه‌هاي مختلف منتشر شده که بازتاب‌هاي ويژه‌اي نيز داشته است.

برخی محدودیتها دست ما نیست

تمام اينها در حالي است که «حسين نوش‌آبادي» سخنگوي وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي‌ و همچنين معاون پارلماني وزير ارشاد، چندي قبل در گفت‌وگویی به شکل رسمي‌اعلام کرد که‌: «برخي افراد براي اجراي کنسرت داراي محدوديت قانوني هستند و ما براساس آن ضوابط مجوز‌ها را صادر مي‌کنيم که بخشي از آن شامل همين مساله است يعني افرادي که محدوديت و ممنوعيت دارند نيز لحاظ مي‌شود که دست ما نيست و ما تنها موظف به رعايت آنها هستيم. ممنوع‌الفعاليت شدن افراد ربطي به وزارت ارشاد ندارد. ايشان محدوديت‌هايي دارند که توسط نهادهاي ديگر قرار داده شده است و دست ما نيست.»

همچنين علي جنتي نيز در اين باره گفته است: «در مورد آقاي شجريان، بحث از وزارت ارشاد خارج است. ايشان به عنوان يكي از برجسته‌ترين اساتيد موسيقي كشور احترام زيادي دارند و ما تلاش‌مان اين است كه بتوانند از بسترهايي كه برايشان فراهم است، استفاده كنند و همچنين علاقه‌مندان‌شان از ايشان استفاده كنند. اما مسأله سياسي شده و اميدواريم كه اين شرايط تغيير کند».