1

#سیدضیاء_هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان مطرح کرد: کمبود سینما در حد فاجعه است!/همان قدر که حسینیه و مسجد می‌توانند برای مردم یک شهر ارزشمند باشند، سینما هم یک پایگاه مهم محسوب می‌شود!/عملکرد حوزه در بازسازی سینماهایی نوستالژیک مثل #شاهد دست‌مریزاد دارد/ای کاش مدیران سینماشهر و حوزه همت کنند و تمام سینماهای نوستالژیک را بازسازی کنند تا تاریخ سینمای این کشور از بین نرود!/حوزه هنری و حتی سینماشهر باید درجاهایی که سالن سینما وجود ندارند، حمایت و کمک کنند!/حوزه و سینماشهر به سمت ساخت مجتمع‌های سینمایی مدرن بروند!/برخلاف برخی مدعیات، سینما تمام نشده و هم تولید وجود دارد و هم مخاطب!

سینماروزان/سمیرا افتخاری: تعداد سالن‌های سینمایی ما نسبت به جمعیت و وسعت کشورمان و تعداد شهرهایی که در ایران داریم، قابل‌مقایسه با استانداردهای جهانی نیست، یعنی هیچ محاسبه‌ای ندارد و به همین دلیل می‌توانیم بگوییم که کمبود در حد فاجعه است.

سیدضیاء هاشمی رئیس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان سینمای ایران با بیان مطلب فوق به فرهیختگان گفت: اخیرا تعدادی سالن ساخته و تعدادی بازسازی شده، که این جزء کارهای بسیارخوب است و باید انجام می‌شد، اما ما ۱۱۰۰ شهر داریم، البته می‌دانیم جمعیت بعضی از این شهرها بسیار کم هستند. اندازه جهانی استاندارد جمعیت شهری برای داشتن سالن سینما، ۲۵ هزار نفر است، اما معیار را روی شهرهایی که حداقل ۵۰ هزار نفر جمعیت دارند، می‌گذاریم. این شهرها حتما باید ابزارهای فرهنگی مثل سالن سینما و سالن تئاتر داشته باشد. اهمیت این ابزار در حدی است که به نظر من، حسینیه و مسجد می‌توانند برای مردم یک شهر ارزشمند باشند، سینما هم یک پایگاه مهم محسوب می‌شود تا جایی که حتی خود علما این موضوع را قبول دارند. تاثیری که یک فیلم در جامعه می‌تواند بگذارد و حرف‌هایی را که می‌تواند به مردم بزند، حتی یک سخنرانی هم نمی‌تواند منتقل کند. از این باب این اتفاق خیلی نیفتاده است.

هاشمی ادامه داد: جایی مثل حوزه هنری و حتی سینماشهر باید درجاهایی که سالن سینما وجود ندارند، حمایت و کمک کنند. نه اینکه فقط سالنی را بخرند و تجهیز کنند، بلکه از ظرفیت‌های موجود آنها استفاده ببرند. اسپانسرهایی هستند که پای کار هستند و کمک می‌کنند تا یک مجموعه ساخته شود و بعد می‌توان هر سالن را به اسم یک اسپانسر برای مدت زمان مشخصی، نام‌گذاری کرد. درواقع در این بخش، امکان جذب سرمایه‌گذاری بسیار بالا است.

تهیه‌کننده فیلم عروس گفت: تردید نداشته باشیم که افزایش تعداد سالن سینما تا مدتی- مگر اینکه در فیلمسازی و جو سالن‌های نمایشی ما تغییرات جدی به‌وجود بیاید (که به نظرم فعلا عملی نیست)- تاثیر ملموسی نخواهد داشت و باکیفیت موجود و تولیدات بهتر با همین امکانات فعلی و خلاقیت فعالان این عرصه، به‌جرات می‌توانم بگویم که حداقل تا ده سال آینده، هیچ اتفاق خاصی برای سالن‌ها نمی‌افتد. اما آنچه به‌وجود می‌آید، برای صنعت سینما مفید است، یعنی برخلاف نظر بعضی از دوستان که اعتقاد دارند سینما تمام شده است، تمام نشده و هم کار وجود دارد و هم مخاطب.

تهیه‌کننده شوکران بیان داشت: درباره حرکت انجام شده توسط حوزه هنری و ساخت و بازسازی در دوفاز که نزدیک به ۱۶۰ سینما در سراسر کشور است، باید بگویم، اگر به‌سمت ساخت مجتمع‌های تجاری نظیر آنچه در چند جای تهران وجود دارند و با شکل سینمایی ساخته شده‌اند، برود و روی این‌گونه مراکز سرمایه‌گذاری یا در آنها حضور پیدا کند و همچنین سالن‌های سینما در اختیار بگیرد، بی‌نظیر است.  باز هم آن حرکت انقلابی درباره ساخت سینما در شهرهایی که سالن ندارند و جمعیت آنها به‌سمت شهرهای بزرگ‌تر مثل مراکز استان یا تهران کشیده می‌شوند، حرکت بزرگی خواهد بود وگرنه دیگر حرکات هم برای ما مهم و فوق‌العاده است، حتی می‌توانند یک واحد را برای این کار بگذارند اما چون ظرفیتش وجود دارد، اساس را برای ساختن سالن در شهرهایی که سالن ندارند، بچینند و در برنامه داشته باشند و حتما از ظرفیت‌های خود آن شهرها هم استفاده کنند. به‌هرحال شهرداری، استانداری، فرمانداری و دیگر بخش‌ها و نهادها، امکاناتی برای همراهی در این امر دارند و همه پای این کار می‌آیند. وقتی شهری سینما نداشته باشد همه باید کمک می‌کنند و حوزه هنری هم با استفاده از امکانات آنجا، می‌توانند سالن بسازد.

هاشمی تاکید کرد: قطعا برای کارهایی که تا الان مدیران حوزه هنری انجام داده‌اند باید به آنها دست‌مریزاد گفت و با ساخت سینما در شهرهای محروم، این حرکت تکمیل خواهد شد. فکر می‌کنم این موضوع باسابقه‌ای که طی این سال‌ها داشتیم، تاثیر بسیار خوبی خواهد گذاشت. به‌ویژه جوانان با سینمای جوان بسیار ارتباط برقرار می‌کنند. درباره «سینما شاهد» خاطرم هست که جای خوبی بود، اما فقط یک سالن داشت و این بار بازسازی بسیارخوبی روی این سینمای نوستالژی صورت ‌گرفته و چند سالنه شده و مدرن‌تر شده است. ای کاش مدیران سینماشهر و حوزه همت کنند و تمام سینماهای نوستالژیک را بازسازی کنند تا تاریخ سینمای این کشور از بین نرود.

سیدضیاء هاشمی
سیدضیاء هاشمی