1

سرگیجه‌ی مخاطبان، پخش‌کنندگان و صاحبان آثار از آمار سمفا!

سینماروزان/محمد شاکری: اختلالات دامنه دار سمفا موجب شده آمار دقیقی از فروش فیلم‌های روی پرده مخابره نگردد و موسسات مختلف پخش از بهمن سبز تا خانه فیلم و شایسته فیلم و…، سردرگم شده اند بابت عدم ارائه به‌موقع آمار فروش.

 

به عنوان مثال روز گذشته آمار فروش فیلم سینمایی «گیج‌گاه» به کارگردانی عادل تبریزی، ۴ میلیارد تومان اعلام شد؛ این در حالی است که فروش این فیلم تا پایان روز جمعه ۱۲ آبان ماه، از مرز ۶/۵ میلیارد تومان عبور کرده بود.

 

بنا به اعلام پخش موسسه بهمن سبز، در روز جمعه، رکورد فروش روزانه گیجگاه از زمان اکران این فیلم تاکنون با حضور ۱۰ هزار و‌۴۰۰ نفر مخاطب، شکسته شد و به فروش ۵۶۰‌ میلیون تومانی در یک روز رسید. با احتساب این آمار فیلم سینمایی «گیج‌گاه» به فروش ۶ میلیارد و ۵۵۰میلیون تومان رسیده است.

 

طی دو هفته گذشته به دلیل مشکل سرورهای سخت افزاری، ناوگان سینمایی کشور با مشکل گزارش گیری مواجه شده است؛ به طوریکه اختلافات آماری بین میزان فروش واقعی و رقم اعلامی سمفا امکان تخلفات مالی را افزایش داده است و تهیه کنندگان و پخش کنندگان سینما نسبتا به وقوع تخلفات احتمالی هشدار دادند.

 

پیش از این سعید خانی مدیر شرکت پخش «خانه فیلم» در رابطه با شرایط فعلی سمفا به مهر گفته بود: وقتی سامانه سمفا زیر بار زیاد، قطع می‌شود طبیعتا مردم از گیشه سینما بلیت می‌خرند و گیشه دار هم توانایی فروش آفلاین ندارد و باید با دریافت پول، بلیت کاغذی به مخاطب بدهد تا فیلم را ببیند و اگر سینمادار انصاف داشته باشد، آمار این بلیت را اعلام می‌کند، اما امکان اینکه بلیتی فروش رفته و اعلام نشود هم هست، البته نمی‌شود به کسی تهمت زد اما می‌گوییم که این شکل کار سامانه معیوب است و امکان شفاف نبودن آمار را دارد.

محرم براتی مدیر اجرایی پخش «شایسته فیلم» هم در مورد اشکالات سامانه سمفا به فارس گفته است: شاید یکی از مواردی که این سامانه را عقب مانده نگه داشته مربوط به زیر ساخت‌های فنی و سرورهای آن است که اگر این مشکل اصلاح شود، آمار فروش و مخاطب به لحظه و به صورت جامع در اختیار دفاتر پخش و تهیه کنندگان قرار می‌گیرد.

اختلالات سمفا را حل کنید
اختلالات سمفا را حل کنید

براتی که پخش فیلم سینمایی هتل را از طریق شایسته‌فیلم برعهده دارد، با اشاره به اشکال به روز نبودن سامانه سمفا گفت: سامانه سمفا گیر دارد و آمار را دیر اعلام می‌کند و این خیلی به ما به عنوان پخش‌کننده فیلم هتل که رکوردشکنی می‌کنیم، ضربه می‌زند…

 

سامانه سمفا پیش‌تر در هنگام پیک فروش در جشنواره های فجر هم با کندی و اصطکاک بالایی روبرو بود در حالی که در دوران ماقبل سمفا، همان تک سامانه بلیت فروشی به دلیل سرورهای قدرتمند نزدیک یک دهه بلیت فروشی را با حداقل اختلال ارائه داد. باید دید بالاخره مشکل سمفا چه زمانی حل خواهد شد؟

سمفا ظاهرا راه افتاد که انحصار بلیت فروشی شکسته گردد و سامانه های بیشتر وارد بلیت فروشی آنلاین گردند ولی مسأله آنجاست که شکست انحصار بدون ارتقای روزبروز دانش فنی میسر نیست. 

امید که اختلالات دامنه دار سمفا به یک تصمیم گیری حساب شده در خدمت مخاطبان، پخش کنندگان و صاحبان آثار منجر گردد.