1

روایت یک کارگردان فعال در جشنواره کودک از ساخت و پاخت میان مدیران با تهیه‌کنندگان آثار کودک!!

سینماروزان: رهبر قنبری از جمله کارگردانانی است که تقریبا هرچه ساخته در حوزه کودک و نوجوان یا درباره این گروه سنی بوده است. یک دلیل اینکه او همواره در جشنواره های کودک و نوجوان هم حضوری فعال داشته همین استمرار فعالیت در این حیطه است.

به گزارش سینماروزان البته که این استمرار حضور در جشنواره های کودک موجب نشده که آثار قنبری در اکران هم مورد توجه قرار گیرند. چون اغلب ساخته هایش یا اکران نشده اند یا در گیشه توجهی جلب نکرده اند.

با این حال قنبری از تلاش بازنمی‌ایستد(!) و باز هم فیلم کودک و نوجوان می سازد؛ اینکه علیرغم عدم اکران یا نداشتن گیشه مناسب فیلم قبلی، او چطور فیلم میسازد مشخص نیست.

قنبری امسال هم با فیلمی به نام «نسترنهای وحشی» در بخش مسابقه جشنواره کودک حضور دارد و به این بهانه در گفتگویی با «شرق» به افشاگری درباره ساخت و پاخت میان برخی مدیران و تهیه کنندگان در تولید فیلم کودک پرداخته است.

رهبر قنبری بیان می دارد: تهیه‌کنندگی برای فیلم کودک و نوجوان تخصصی است و کسی که وارد این حوزه می‌شود باید آگاهانه جوانب کار را در نظر بگیرد، اما متأسفانه برخی اوقات شاهدیم که افرادی با ساخت‌وپاخت با برخی از مدیران و استفاده از رانت وارد حوزه تهیه‌کنندگی می‌شوند و از تولید فیلم، فقط پول را در نظر می‌گیرند و بدون توجه به مسائل تفکری و فرهنگی، با کم‌کردن غیرمنطقی هزینه‌ها کمر به نابودی فیلم می‌بندند. نتیجه هم همینی می‌شود که شاهدیم. اگر هم امروز افرادی در سینما فیلم‌هایی از نوع کودک و نوجوان می‌سازند آدم‌های سخت‌کوشی هستنئ.

وی ادامه می دهد: البته در این مسیر برخی از مسئولان هم از جنس همین تهیه‌کنندگان هستند و تصوری از فرهنگ و هنر ندارند! بااین‌حال واقعیت‌ها را هم باید گفت. خوشبختانه ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مدیران فهیم و کاربلدی هم داریم که فیلم‌سازان به کمک آنها کارشان را ادامه می‌دهند، اما کار زمانی بحرانی می‌شود که مدیران کارنابلد سوار بر کار می‌شوند و هرچه رشته بودیم را پنبه می‌کنند.