1

روایت عماد افروغ از ممیزی در دوران اعتدال: زمانی که در شورای پروانه نمایش بودم، هر فیلم سیاسی را ممیزی می‌کردند و هر فیلم لوده‌‌‌ای را امضاء!

سینماروزان/محمد شاکری: عماد افروغ از جمله چهره‌های غیرسینمایی که در دولت اعتدال در شوراهای ممیزی ارشاد حضور داشت، اخیرا در میانه یک بحث سیاسی از روال ممیزی در دوران اعتدال گفت.

عماد افروغ در افتتاحیه مسابقات مناظره دانشجویی گفت: من سال‌ها است می‌گویم که فضای کشور سیاست‌زده و امنیت‌زده است. زمانی که سیاست‌زده و امنیت‌زده شد، روی دیگر این سکه سیاست‌زدایی است. یعنی می‌خواهند دیگران سیاسی نشوند و ما فقط سیاسی باشیم. نتیجه آن لودگی است. زمانی که نخواهید جامعه سیاسی شود یعنی جذب سرگرمی‌ها شود.

افروغ با اشاره به حضور در شوراهای ممیزی دولت اعتدال گفت: من زمانی در شورای صدور پروانه نمایش بودم و می‌دیدم هر فیلم سیاسی را به تیر ممیزی گرفتار می‌کردند، اما پروانه هر فیلم لوده‌ای را سریعا امضا می‌کردند!! شما این لودگی را کماکان در جوانان می‌بینید، در همین اعتراضات نیز قابل مشاهده است.

وی ادامه داد: من همان زمان گفتم زمانی که فضا را سیاست‌زدایی می‌کنید، جامعه واکنش نشان می‌دهد و می‌خواهد سیاسی شود. الان سیاسی شده است، اما هنوز آثار لودگی باقی مانده است. شما در این جنبش‌های اعتراضی اخیر نوعی لودگی نیز می‌بینید.

افروغ تاکید کرد: این جوانان دست‌پرورده‌های خودمان هستند، دست‌پرورده سیاست‌های فرهنگی خودمان هستند که می‌خواستیم سیاسی نشوند. اما اجازه بدهیم این مورد در کوتاه‌مدت است و در بلند‌مدت بستر خود را پیدا می‌کند و به شعارهای حقیقی خودش بازمی‌گردد. می‌آید و بار دیگر مطالبه‌گر مردم می‌شود، بار دیگر مطالبه‌گر طرد‌شدگان سیاسی می‌شود. اما باید صبر داشت و حلقه واسط این مورد همین جنبش دانشجویی است. امیدواریم بستری برای شکل‌گیری جنبش دانشجویی باشد. اگر جنبش دانشجویی بیاید، اتفاقات مبارکی می‌افتد.

حرفهای عماد افروغ درباره شورای پروانه نمایش
حرفهای عماد افروغ درباره شورای پروانه نمایش