1

روایت حسین شمقدری -مستندساز-از حضور در دادگاه حمید نوری!/شعار می‌دادند، مستندساز ولایت برگرد برو سفارت‌!

سینماروزان/محمد شاکری: روزی که ما وارد سوئد شدیم، بدون خبر قبلی به دادگاه حمید نوری رفتیم و من شناسایی شدم. شاید برایتان جالب باشد بدانید که افراد حاضر در آنجا در لحظه برایم شعار ساختند و می‌گفتند «مستندساز ولایت برگرد برو سفارت‌»!!

حسین شمقدری کارگردان در جلسه نمایش مستند #بی‌وتن‌ها در برنامه «پاتوق مستند» در سینما سپیده با بیان مطلب فوق گفت: منِ مستندساز احساس می‌کنم باید ظلمی که در تاریخ ما بر برخی افراد گذشته و کمتر دیده شده است، در قالب مستند روایت کنم. همچنین باید بگویم که پشت سینمایی که ظاهرش زیبا و هنر است، یک جنگ نمایانی است.

این مستندساز با بیان اینکه مجید نوری فرزند حمید نوری را که سوژه «بی‌وتن‌ها»ست، بسیار اتفاقی در یک پاساژ ملاقات کرد و همین مساله دلیل ساخت مستند شد، عنوان کرد: ایشان به من گفت که پدرم را در سوئد زندانی کرده‌اند و هم‌اکنون در انفرادی است. مجید نوری از من خواست با دغدغه خودش مستند بسازیم و حتی هزینه سفر را هم پرداخت کرد. ما این مستند را هم‌اکنون در سایت «یک فیلم» می‌فروشیم!! و بخشی از درآمد را به مجید نوری پرداخت می‌کنیم تا هزینه‌ای را که برای پروژه کرد، به او بازگردانیم.

شمقدری ادامه داد: روز اولی که می‌خواستم روی این مستند کار کنم به من گفتند که سازمان منافقین مخوف است و اگر کینه کنند ممکن است کارم را تلافی کنند‌. با این تفاسیر به دلیل آنکه اعتقاد دارم اگر زندگی می‌کنم آرمانی دارم، خطر را به جان خریدم و بر اساس وظیفه به سراغ ساخت این اثر رفتم. همچنین معتقدم ساخت این مستند روزی من بوده است تا ثبت شود و در تاریخ بماند‌.

وی یادآور شد: روزی که ما وارد سوئد شدیم، بدون خبر قبلی به دادگاه رفتیم و من شناسایی شدم. شاید برایتان جالب باشد بدانید که افراد حاضر در آنجا در لحظه برایم شعار ساختند و می‌گفتند «مستندساز ولایت برگرد برو سفارت‌». همچنین همان شب اول کمپینی تشکیل شد که به پلیس امنیت سوئد گزارش داد‌.

کارگردان «بی‌وتن‌ها» با بیان اینکه قبل از سفر با سوئد دو ماه به صورت فشرده پژوهش کرده است، گفت: در تحقیقاتم متوجه شدم افرادی که در شروع تشکیل سازمان مجاهدین خلق بودند، آدم‌های عمیق و اهل مطالعه بودند که فلسفه فکری داشتند اما در حال حاضر اینگونه نیستند و بسیار سطحی شدند. البته بخشی از اتفاقات در مستند روایت نشد چراکه ما با سازمان جنایتکار و مخوفی طرف بودیم.

روایت حسین شمقدری از حضور در دادگاه حمید نوری
روایت حسین شمقدری از حضور در دادگاه حمید نوری

شمقدری در پایان با بیان اینکه مستند «بی‌وتن‌ها» در ۲ سفر و بر اساس تجربه شخصی ساخته شده است و اثر پژوهشی نیست؛ خاطرنشان کرد: ذکر این نکته خالی از لطف نیست که در زمینه دادگاه حمید نوری رسانه‌های خارجی بسيار قوی کار کردند و مستندهایی ساختند اگرچه واضح است که با حمایت‌های سیاسی این آثار ساخته شده است. اثر من، اولین کاری است که از سمت ما یعنی ایران صورت گرفت. همچنین در حوزه خبر هم ضعیف عمل کردیم و متاسفانه در رسانه‌ها اثبات شد یک جانی را گرفتند‌‌ و به این مساله یقین دارند.

#مستند_بی‌وتن‌ها به کارگردانی حسین شمقدری و به تهیه‌کنندگی محمدحسن مددی تولید شده است. «پاتوق مستند» در فصل جدید با مشارکت مرکز مستند سوره، پخش «رویش» موسسه بهمن سبز، سفیرفیلم و شبکه مستند برگزار می‌شود.