1

روایت تهیه‌کننده “هامون” از رفاقت با موسس سازمان چریکهای فدایی خلق+رد مدعای داریوش ارجمند

سینماروزان/حسین آقابیگی: شاید خیلی‌ها ندانند هارون یشایایی تهیه‌کننده فیلم‌هایی مثل “هامون”، “ناخدا خورشید” و “اجاره نشینها” سالها قبل از ورود به سینما جزو رفقای بیژن جزنی از چریک‌ها و بنیانگذار سازمان فدایی خلق بوده است.

هارون یشایایی در گفتگو با روزنامه فرهیختگان هم روایتی کوتاه ارائه داده از آشنایی با بیژن جزنی و هم مدعایی از داریوش ارجمند درباره روند تولید “ناخدا خورشید” را رد کرده است.

متن دو فراز از گفته‌های یشایایی به اعتماد را بخوانید:

*از آقای بیژن جزنی که از شرکای شما در موسسه تجاری-تبلیغاتی پرسپولیس بود، بفرمایید. این رابطه چطور شکل گرفت؟
مدرسه‌های من و بیژن جزنی کنار هم بود. از آنجا با هم آشنا بودیم. در سال‌های 42-39 اوج مبارزات ملی شدن صنعت نفت بود و مدرسه ما کنار میدان بهارستان بود. به‌تدریج با هم رفیق شدیم و این رفاقت ادامه یافت. حتی با هم زندانی شدیم و بعد مشغول به‌کار شدیم. خیلی تجربه‌های مختلف کنار هم داشتیم. بیژن یک کلاس از من عقب‌تر بود. ایشان از کشته‌شدگان قبل از انقلاب هستند و مزار ایشان در بهشت‌زهرا ست.

*آقای داریوش ارجمند در مصاحبه‌ای بیان کرد تهیه‌کننده ناخداخورشید دو سینمادار اصفهانی بودند و با پول فروش آن فیلم‌ها در سالن سینمای خودشان، فیلم ناخدا خورشید را می‌ساختند. سپس اختلافاتی ایجاد شد و تهیه‌کننده انصراف داد.

درست نیست. ابتدا آقای تقوایی با دوستان اصفهانی کار را شروع کرد. هیچ مشکلی هم بین گروه ایجاد نشد. ولی چون پروژه سنگین شد، آقای خامین و دیگران گفتند بیاییم مشترکا فیلم را بسازیم. این برای وقتی است که هنوز کار شروع نشده بود