1

رئیس سازمان سینمایی در اختتامیه جشنواره حقیقت اظهار داشت⇐در مدت کوتاه مدیریتم حتی یک سینماگر را ندیدم که گله نداشته باشد!/سینمای ایران متعلق به ده هزار نفر است!!/نباید کل امکانات و تجهیزات در اختیار سی نفر باشد!/ دوران پدرخواندگی در سینمای ایران تمام شده!!/ سینمای ایران به پدری نیاز دارد که عدالت را رعایت کند!/دوران سفارشی‌بازی تمام شد!/در سازمان سینمایی باید به روی همه افراد با هر اندیشه‌ای باز باشد!/نگران هنرمندان بدون رانتی هستم که درهای مختلف به روی‌شان بسته شده!/نگران خانواده‌های سینماگرانی هستم که به سختی روزگار می‌گذرانند و مشکل کار و معیشت دارند!/تا زمانی که در سازمان سینمایی باشم بر مبنای قانون به تمام سينماگران کمک خواهیم کرد!

سینماروزان/مهدی فلاح: مهم‌ترین بحث فرهنگی دولت سیزدهم به ویژه در زمینه سینما، گفتمان جدیدی است که روی آن کار می‌کنیم؛ گفتمان انقلابی و نهضت تولید محتوایی در کشور و مضامینی که در ماه ‌های آینده بر اساس سیاست‌ها و راهبردهایی که به ما ابلاغ شده در دستور کار قرار می‌دهیم؛ اما این، به معنای ایجاد محدودیت برای سینماگران نیست. بلکه امیدواریم کمک کننده باشیم تا شرایط بهتری برای تولید و عرضه فیلم‌ها فراهم شود.

محمد خزاعی رییس سازمان سینمایی با بیان مطلب فوق در اختتامیه جشنواره حقیقت گفت: در دوران کوتاه مدیریتم در جلساتی که با مستندسازان داشتم متوجه شدم که مهم‌ترین بحث‌شان، عرضه و اکران مستندها بود. می‌گفتند در جشنواره سینماحقیقت یا تلویزیون تنها برخی آثار نمایش داده می‌شوند و پلتفرم‌ها هم هزینه اندکی برای پخش فیلم‌ها در اختیارشان قرار می‌دهند. باید با صنوف و برنامه‌سازان برنامه مدونی تهیه کنیم و به راهکاری برسیم که سینمای مستند بهتر دیده شود و پخش آنها منحصر به جشنواره سینماحقیقت و جشنواره‌های خارجی نشود. در همین راستا، برنامه جامع اکران را تدوین کرده‌ایم تا دغدغه سینماگران مستند را رفع کنیم.

او در زمینه بودجه سینمای مستند هم گفت: با حمایت خوبی که وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی انجام داده‌اند و برنامه‌هایی که در دست پیگیری داریم می‌خواهم این نوید را بدهم که با اینکه بودجه سینما هیچ افزایشی نداشته اما سال بعد، سال جهش تولید خواهد بود و این قول را می‌دهم که حداقل بودجه مستند در بخش تولید به صورت چشم‌گیری افزایش پیدا کند.

رئیس سازمان سینمایی خواستار این شد تا برای عرضه بین‌الملل آثار فیلمسازان مستند فکر اساسی و برنامه‌ریزی کنند که چگونه می‌توان به آنها کمک کرد که آثارشان در جشنواره‌ها و تلویزیون‌های خارجی نمایش داده شود تا در سال‌های بعد شاهد شکوفایی در این زمینه باشیم.

خزاعی یادآور شد: در این مدت مدیریتم بیش از 500 نفر را ملاقات کردم که شامل سینماگران و دست اندرکاران تولید و مردم بوده و همگی از شرایط موجود ناراضی بودند. یک سینماگر را ندیدم که گله نداشته باشد. با یک بررسی اجمالی درباره دغدغه و اضطراب آنها دیدم که ریشه آن در تساهل و تسامح دوستان ما در سازمان سینمایی بوده است. اما قول می‌دهیم که در دوره جدید، در تولید محتوا عزمی راسخ‌تر خواهیم داشت.

محمد خزاعی در ادامه بیان کرد: سینمای ایران متعلق به ده هزار نفر است، نمی‌توانیم بگوییم که همه امکانات و تجهیزات در اختیار سی نفر باشد. دوران پدر خواندگی در سینمای ایران تمام شده است، اکنون سینمای ما به پدری نیاز دارد که خوب بشنود و خوب عمل کند و عدالت را رعایت کند.

او ادامه داد: امروز در سینمای ایران قوانین حکم‌فرماست، دوران تلفن زدن و سفارش کردن و سفارشی بازی تمام شده است، حداقل تا زمانی که من در سازمان سینمایی باشم بر مبنای قانون به تمام سينماگران کمک می‌کنیم و جلو می‌رویم.

رییس سازمان سینمایی در ادامه بیان کرد: در سازمان سینمایی و مدیران این سازمان به روی همه افراد با هر اندیشه‌ای باز است، همه می‌توانند مشکلات را با ما در میان بگذارند و ما تمام تلاش خود را برای حال چالش‌های پیش روی فیلمسازان انجام می‌دهیم. این ماموریتی است که دولت به ما داده و باید آن را انجام دهیم.

خزاعی با نگرانی از شرایط نابرابر فیلمسازان در شهرهای مختلف در ادامه عنوان کرد: نگران چشمان منتظر فیلمسازان شهرستان‌ها هستیم که چشم دوختند تا شرایط برای ساخت فیلم آنها درست شود. نگران هنرمندان بدون رانتی هستم که درهای مختلف را به روی خود بسته می‌بینند. من نگران خانواده‌های ارجمند همکاران و سینماگران هستم که به سختی روزگار می‌گذرانند و مشکل کار و معیشت دارند.

او ادامه داد: عزیزان بزرگواران من به عنوان یک عضو کوچک این خانواده بزرگ مثل شما نگران بسیاری از مسائل هستم و دغدغه سینما و مردم را دارم. ولی مطمئنم که آینده و افق پیش رو بسیار روشن و امیدوارکننده است.اگر همه افرادی که دلشان برای سینما می‌تپد در کنار هم همدل و یکپارچه و محکم بایستند و تلاش کنیم برای تولید محتوای انقلابی و مردمی و توسعه عدالت فرهنگی در مناطق کشور ، آینده و افق پیش رو بسیار روشن است.

رئیس سازمان سینمایی در پایان صحبت‌هایش با اشاره به حضور خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و تشکر از حضور آنها با ذکر خاطره‌ای گفت: امروز که خانواده سردار شهید حاج قاسم سلیمانی که در کنار ما هستند خوب است که خاطره‌ای تعریف کنم. فیلمسازی در حال برگشت به شهر خود بود و خواست سر خاک حاج قاسم برود. او در این حین مردم روستایی می‌بیند و پیش آنها می‌رود. از آنها اسم روستایشان را می‌پرسد که پیرمردی در بین آنها می‌گوید: اسم روستای ما حاج قاسم سلیمانی است. علت را جویا می‌شود که می‌گویند ما از اشرار بودیم، حاج قاسم ما را ساماندهی کرد و در روستایی اسکان داد. اما حال که او از دنیا رفته، هیچکس حالی از ما نمی‌پرسد. از آنها مشکل‌شان را می‌پرسد. دلیل آن را جویا می‌شود. مشکل‌شان بی آبی بود که با بچه‌های جهادی مشکل را حل کردند. این نشان می‌دهد که شهدا در بین ما زنده هستند. برای سینمای ایران بهترین‌ها را آرزو می‌کنم.