1

در پاسخ به پرسشی مبنی بر کمک ۱۳میلیاردی فارابی به «رستاخیز»⇐احمدرضا درویش بودجه تولید «رستاخیز» را فاش کرد⇔کمی بیش از ۱۵٫۵ میلیارد!!!که ۴۵ درصدش می‌شود کمی بیش از ۷میلیارد⇔پرسش کلیدی: فارابی بابت حمایت ۴۵درصدی خود چقدر به «رستاخیز» کمک کرده؟ ۱۳میلیارد یا ۷میلیارد؟

سینماروزان: ماهها بعد از افشای ماجرای کمک فارابی به فیلم توقیفی «رستاخیز» همچنان این پرسش کلیدی مطرح است که چطور میشود فیلمی محصول بخش خصوصی باشد و فارابی 45 درصد در تولید آن شراکت کند؟؟؟

به گزارش سینماروزان پیش از این و منطبق با داده های مرتبط با تولید 30 میلیاردی «رستاخیز» پرسشهایی طرح شده بود درباره کمک 13میلیاردی فارابی به «رستاخیز» و جالب آنجاست که احمدرضا درویش در گفتگویی با «ایلنا» وقتی مخاطب این پرسش قرار گرفته که ماجرای کمک 13میلیاردی فارابی به «رستاخیز» چه بوده مدعی شده فیلم در زمان خودش 13 میلیون یورو هزینه برداشته است.

درویش درباره چگونگی ماجرای  کمک 13میلیارد تومانی از طرف فارابی به فیلم رستاخیز بیان داشت: سازندگان «رستاخیز» به خاطر این فیلم همچنان به سرمایه‌گذاران خارجی، سیستم بانکی و افراد حقیقی و حقوقی بدهکار هستند. فارابی برای جبران بخشی از خسارتی که وزارت ارشاد به این فیلم وارد کرده، به تعهد 10 سال پیش خود عمل کرده و براساس قراردادی قانونی بخشی از هزینه مربوط به سهام خود را پرداخت کرده، با این هدف که بخشی از بدهی‌های فیلم به بانک‌ها و مؤسسات پرداخت شود. هزینه ساخت این فیلم نه با ریال بلکه با یورو صورت گرفته زیرا پروژه، شریک خارجی داشته است. این فیلم حدود 13میلیون یورو هزینه داشته است، البته آن زمانی که فیلم را می‌ساختیم، یورو 1200 تومان بود.

با یک ضرب ساده میشود فهمید که برمبنی همان قیمت یوروی 1200 تومان بودجه تولید «رستاخیز» نزدیک به 15.6 میلیارد بوده است!!! طبیعی است که 45 درصد این رقم که بنا بوده فارابی به این فیلم کمک کند هم چیزی حدود 7 میلیارد میشود.

پرسش اصلی همین جا حادث می‌شود؛ فارابی بابت سهم 45 درصدی خود دقیقا چقدر به سازندگان «رستاخیز» پرداخت کرده است؟ 13 میلیارد یا 7میلیارد؟؟