1

درگذشت مرتضی پورصمدی؛ فیلمبردار #مزد_ترس و #ساکن_طبقه_وسط!

سینماروزان/محمد شاکری: مرتضی پورصمدی فیلمبردار باسابقه در ۷۱ سالگی درگذشت.

مرتضی پورصمدی متود ۱۳۳۱ در همدان و فارغ‌التحصیل رشته فیلم‌برداری از مدرسه عالی تلویزیون و سینما بود. او در سه حوزه فیلم‌های مستند، فیلم‌های سینمایی و سریال‌های تلویزیونی مدیر فیلمبرداری بوده و در برگزاری نمایشگاه عکس نیز دستی بر آتش داشته است.

فیلم‌های سینمایی گیلانه، دایره زنگی، هیس! دخترها فریاد نمی‌زنند، هویت، روایت سه‌گانه (اپیزود رخشان بنی‌اعتماد) و یک گزارش واقعی از جمله فیلم‌هایی است که او در فیلمبرداری آن‌ها نقش داشته است.

مدیریت فیلمبرداری فیلم #ساکن_طبقه_وسط که جزو آثار پرپلان و پرشخصیت و پرلوکیشن سینمای ایران بوده را نیز پورصمدی برعهده داشت و سوابق او در نقاشی باعث شد نماهایی زیبا برای این فیلم ضبط کند.

پورصمدی مدیر فیلمبرداری فیلم-سریال تاریخی-موزیکال #آشوب ساخته کاظم راست گفتار هم بود و سعی زیادی کرد که در تعامل با کارگردان، جلوه هایی تازه از گونه تاریخی را برای سینمای ایران به نمایش بگذارد.

همچنین سریال‌های مزد ترس، مدار صفر درجه و حیرانی نیز از جمله سریال‌های تلویزیونی است که تصویربرداری آن‌ها برعهده پورصمدی بود.

او به واسطه سال‌های فعالیت حرفه‌ای، جوایز مختلفی را در حوزه فیلمبرداری به دست آورد که از آن جمله سیمرغ بلورین بهترین فیلمبرداری برای فیلم #شبانه‌روز در جشنواره فجر۲۷ بود.

پورصمدی که از محترم‌ترین فیلمبرداران سینمای ایران بود و ابایی نداشت از تعامل با جوانان و انتقال بی چشمداشت تجربیات خود به آنها سرصحنه فیلمبرداری سریال خانگی #گناه_فرشته به تهیه‌کنندگی حامد عنقا دچار سکنه قلبی شد و بعد از انتقال به بیمارستان، مرحوم شد.

مرتضی پورصمدی داماد ابراهیم قنبری مهر از نوازندگان و سازندگان ساز بنام موسیقی سنتی و از شاگردان خلف ابوالحسن صبا بود.

 

درگذشت مرتضی پورصمدی
درگذشت مرتضی پورصمدی