1

درگذشت فخری خوروش؛ بازیگری که #مهدعلیا را ماندگار کرد

سینماروزان/روح‌الله نشیبا: فخری خوروش  بازیگر موج نوی سینمای قبل از انقلاب  و مجموعه‌های تلویزیونی بعد از انقلاب در ۹۴سالگی در لس‌آنجلس درگذشت.

فخری اسودی مشهور به فخری خوروش زاده ۱۰ خرداد۱۳۰۸ و ابتدا آموزگار بود و حین تدریس بود که از طرف انجمنی به نام جامعهٔ لیسانس‌ها انتخاب شد تا در تئاتر بازی کند. اولین تجربه او در این زمینه یکی از مهم‌ترین نمایشنامه‌های معروف بود؛ دست‌های آلوده اثر ژان پل سارتر. درخشش او در این اجرا باعث شد از کارش استقبال شود و از او دعوت شد در نمایش‌های بعدی از جمله محاکمهٔ ماری دوگان و تاتیانا هم نقش ایفا کند. یکی از تماشاگران نمایش‌های خوروش، فرّخ غفّاری بود که به تازگی تحصیلات سینمایی‌اش را در فرانسه به اتمام رسانده بود و برای ساختن فیلم‌های متفاوت در سینمای ایران به دنبال بازیگران مناسب می‌گشت. او در این جستجو، خوروش را انتخاب کرد و در فیلم #جنوب_شهر از بازی او استفاده کرد اما این فیلم توقیف گشت و در سال ۱۳۴۲ با اعمال سانسور و با نام جدید #رقابت_در_شهر به نمایش درآمد.

از اواخر دههٔ سی، خوروش از سینما کناره گرفت و نیروی خود را در تئاتر به کار گرفت ولی از اواخرِ دههٔ ۱۳۴۰، با موج نوی سینمای ایران بارِ دیگر به سینما بازگشت و در فیلم‌هایی بازی کرد که برخی از مهم‌ترین فیلم‌های موج نو به‌شمار می‌آیند؛ از جمله آقای هالو (داریوش مهرجویی)، نفرین (ناصر تقوایی)، شازده احتجاب (بهمن فرمان‌آرا)، شطرنج باد (محمدرضا اصلانی) و سوته‌دلان (علی حاتمی).

خوروش بعد از انقلاب در مجموعه‌های تلویزیونی متعددی بازی کرد که از آن جمله می‌توان به #سریال_امیرکبیر و بازی در نقش مهدعلیا، مادر ناصرالدین شاه، اشاره کرد که از به‌یادماندنی‌ترین نقش‌آفرینی‌های وی است.
مهد علیا از نقش‌هایی بوده که بازیگران دیگری هم آن را ایفا کردند ولی خوروش واقعی‌تر، بهتر و سینمایی تر بازی کرد و اگر همین یک مورد یک مقیاس بازیگری باشد قوت بالای او را نشان میدهد.

وی در سریال‌های امام علی و پهلوانان نمی‌میرند نیز بازی کرده و در آخرین اثر سینمایی‌اش در فیلم یک بوس کوچولو حضوری مؤثر را در سکانس پایانی رقم می‌زند!!

شطرنج باد، پنجمین سوار سرنوشت، مترسک، تاراج، بگذار زندگی کنم و مردی از جنس بلور، از دیگر آثار سینمایی خوروش هستند.

درگذشت فخری خوروش بازیگری که مهدعلیا را ماندگار ایفا کرد
درگذشت فخری خوروش بازیگری که مهدعلیا را ماندگار ایفا کرد