1

درگذشت بدمن دوست‌داشتنی سینمای ایران در آلمان!+عکس

سینماروزان/شهرام تیموریان: جلال پیشواییان بدمن دوست داشتنی سینمای ایران در آلمان فوت شد.

به گزارش سینماروزان جلال در سالهای اخیر در آلمان اقامت داشت و به آلزایمر مبتلا بود و اخیرا بعد از یک حادثه دچار شکستگی‌ لگن شده و درنهایت در بیمارستانی در آلمان جان سپرد.

جلال پیش از بازیگری، در زمینهٔ ورزش بوکس و جودو فعالیت داشت و یک باشگاه ورزشی را مدیریت می‌کرد. جلال پیشوائیان در سال ۱۳۴۱ با ایفای نقش کوتاهی در فیلم سینمایی «گرگ‌های گرسنه» به کارگردانی محمدعلی فردین، بازیگری را آغاز نمود.

وی با بازی در فیلم سینمایی «خداحافظ تهران» به کارگردانی ساموئل خاچیکیان به چهرهٔ شناخته شده‌ای مبدل شد و تا پایان عمر در بیش از ۸۰ فیلم سینمایی به ایفای نقش پرداخت.

“سرسام”، “طوقی”، “رضا موتوری”، “صادق کرده”، “قیصر”، “دشنه”، “کندو”، “ذبیح”، “خط قرمز”، “تیغ و ابریشم”، “شیلات”، “ضیافت”، “بی پولی”، “اخراجیها۲” و “تنها صداست که میماند” ازجمله آثار جلال بودند.

جلال از معدود بدمن‌های تاریخ سینمای ایران بود که علیرغم قرارگیری دراماتیک سرراه قهرمانان ولی به خاطر استیل بازی و فرم چهره، جزو محبوب‌ترین بازیگران ایرانی طبقه‌بندی می‌شد. در توانایی حلال همین بس که در سینمای این سالها و با وجود صرف هزینه‌های هنگفت برای استخدام بازیگران حتی یک بدمن در حد و اندازه جلال، رونمایی نشد.

جلال پیشواییان
جلال پیشواییان