1

درگذشت امرالله صابری؛ بازیگری که با مهرجویی آغاز و تمام کرد!

سینماروزان/حامد مظفری: امرالله صابری بازیگر سینما و تئاتر و تلویزیون در ۸۲ سالگی مرحوم شد.

امرالله صابری در سال ۱۳۲۰ در شهر تنکابن متولد شد. وی فارغ‌التحصیل کارگردانی و بازیگری از دانشگاه دولتی هانوفر آلمان بود و بازی در تئاتر را از سال ۱۳۴۷ و همکاری با تلویزیون را از همین سال آغاز کرد.
صابری بازی در سینما را از سال ۱۳۵۱ با نقش کوتاهی در فیلم #پستچی به کارگردانی داریوش مهرجویی شروع به کار کرد و به دنبال آن در #بلوچ مسعود کیمیایی بازی کرد…ایفای نقش صابری در پستچی را باید اولین کاراکتر دگرباش در سینمای ایران دانست.

همکاری صابری با کیمیایی در گوزنها، غزل، سفر سنگ و خط قرمز ادامه یافت ضمن اینکه صابری کار را با مهرجویی را در آثاری مختلف و ازجمله دایره مینا، مدرسه ای که میرفتیم و هامون ادامه داد. صابری حدفاصل دهه شصت تا هشتاد در بیش از ۱۵ فیلم بازی کرد ولی بعد از آن و به دلیل روحیات خاص و پرهیز از پذیرفتن مناسبات خاص سینما، نزدیک به یک دهه و نیم، از بازیگری فاصله گرفت تا در نهایت به دعوت رضا درمیشیان تهیه‌کننده فیلم آخر داریوش مهرجویی، ایفای نقش در #لامینور را برعهده گرفت.

امرالله صابری بازیگر
امرالله صابری بازیگر

او به غیر از مهرجویی و کیمیایی سابقه همکاری با امیر قویدل(ترن و میرزا کوچک خان)، خسرو معصومی(آقای بخشدار و دلباخته)، سیروس الوند(چهره) و ساموئل خاچیکیان(چاووش) را در کارنامه داشت و در این میان ایفای نقش یک بنگاهی داش‌مشدی در #چهره، از جمله نقش‌های متفاوتش بود.

صابری به دلیل تسلط بر زبان آلمانی، تجربه ترجمه آثاری مثل “پابرهنه‌ها تمرین انقلاب می‌کنند” اثر گونتر گراس را در کارنامه داشت…