1

خانه سینما یا خانه رئوس؟/دوئل روی آنتن زنده با رییس مستعفی هیات مدیره خانه سینما!

سینماروزان: مناظره پیرامون عملکرد یک دهه اخیر خانه سینما روی آنتن زنده رادیوگفتگو و در برنامه سینمامعیار با حضور رضا اورنگ (منتقد)، محمدعلی نجفی (رئیس قبلی هیات مدیره خانه سینما) و حامد مظفری (منتقد و روزنامه‌نگار) با اجرای امیرعباس صباغ برگزار شد.

رضا اورنگ منتقد و مدرس سینما در برنامه سینمامعیار رادیوگفتگو اظهار داشت: وقتی خانه سینما بودجه کلان از ارشاد می‌گیرد پس چطور می‌گوید سازمان سینمایی در کار ما دخالت نکند؟ اگر خانه سینما متکی به خودش بود این تناقض شکل میگرفت؟

اورنگ تاکید کرد: خانه سینما سه تا ساختمان دارد ولی یک درمانگاه ندارد! خانه سینما سه تا ساختمان و کلی حقوق‌بگیر  دارد ولی یک تعاونی مصرف ندارد! آخر این چه جور کار صنفی است که بعد از سه دهه، حداقل‌ها از اعضا دریغ شده. تمام کاری که کرده اند اینکه یک بیمه حداقلی به اعضا داده‌اند که آن هم فایده چندانی ندارد چون نه بازنشستگی مناسبی دارد و نه اصلا بیمه بیکاری دارد.

عسکرپور لطف!!! کرد و پذیرفت که وارد هیات مدیر خانه سینما شود

#محمدعلی_نجفی در برنامه سینمامعیار رادیوگفتگو گفت: سه نفر در هیات مدیره قبلی خانه سینما بودند که علاقه ای نداشتند خانه سینما اثرگذاري لازم را داشته باشد و ثبت قانونی شود ولی درنهایت پنج نفر شدیم در هیات مدیره در مقابل دو نفر مخالف که آنها را از جلسه بیرون کردم تا منوچهر شاهسواری مدیرعامل گردد. قرارم با شاهسواری این بود که با هم بیاییم و با هم برویم ولی چون استعفای شاهسواری، رسانه‌ای شد من هم استعفای خودم را رسانه‌ای کردم.

نجفی ادامه داد: به هیات مدیره خانه سینما ربطی نداشت که در #می‌تو ورود کند! اعضا هر مشکلی دارند باید به روسای صنوف زیرمجموعه خانه مراجعه کنند و درباره بحث می‌توی خانه سینما نیز بارها گفتیم هر بازیگری که ادعایی دارد به کانون بازیگران، مراجعه کند.

نجفی پیرامون انفعال صنفی خانه سینما گفت: با یک هیات مدیره بی اخلاق و بی حرکت روبرو بودیم که حتی تلاش کردند مجمع اخیر هم برگزار نشود و خودشان باز در هیات مدیره باشند ولی بالاخره مجمع را برگزار کردیم…اصلا چرا سینمای انیمیشن باید نماینده می‌داشت در هیات مدیره؟؟ اصلا ربط سینمای انیمیشن با سینمای حرفه ای؟؟

محمدعلی نجفی با اشاره به انتخابات اخیر خانه سینما مدعی شد: عسکرپور لطف!!! کرد و پذیرفت که وارد هیات مدیر خانه سینما شود. البته گزینه اصلی تهیه‌کننده ها منوچهر محمدی بود که منصرف شد و در نهایت عسکرپور وارد شد. بعد از انتخابات اخیر خانه سینما بعد از مدتها با خیال راحت خوابیدم و به نظرم با این انتخاب، بسیاری از مشکلات حل شد!!!

بعد از سی سال به کارگری کردن صنوف افتخار میکنند؟

حامد مظفری روزنامه‌نگار و منتقد سینما در برنامه سینمامعیار در واکنش به اظهارات نجفی بیان داشت: وقتی همه‌ی دستاورد مدیری می‌شود ثبت کارگری صنوف خانه سینما درباره چه صحبت کنیم؟ بعد از حدود سه دهه حالا با افتخار از ثبت قانونی می‌گویند ولی خودشان هم واهمه دارند که بگویند خانه سینما را ثبت کارگری کرده ایم و سعی می‌کنند به جای کلمه #کارگری از واژه ثبت قانونی استفاده کنند.

مظفری ادامه داد: صنوف سینما با ثبت قانونی مشکل نداشتند بلکه با کارگری شدن مشکل داشتند. صنوف هنوز هم می‌گویند اگر بنا بود کارگری شویم اصلا چرا خانه سینما تاسیس شد؟ همان سه دهه قبل همه سینماگران را سوق می‌دادند به خانه کارگر و تمام.

حامد مظفری افزود: دوستان دلیل کم کاری معیشتی در سال‌های اخیر را تلاش برای قانونی یا همان کارگری کردن میدانند، پس برای قبل‌تر چرا به سراغ ارتقای امور رفاهی نرفتند. چرا بعد از سی سال هنوز سینماگران بیمه بیکاری ندارند؟

این روزنامه‌نگار تاکید کرد: اینکه یک مدیر چندشغله باز وارد هیات مدیره می‌شود و رئیس قبلی هیات مدیره، از این ورود خوشحال است خود گویای وضعیت صنفی خانه سینماست. مگر ایشان همان مدیری نیست که به محض انتخاب به عنوان مدیرعاملی یک نهاد هنری، باعث جدایی تماشاخانه این نهاد شد؟

حامد مظفری درباره آینده خانه سینما گفت: زمانه عوض شده و نمی‌شود مثل قبل با خودمحوری، پیش رفت؟ هیات مدیره خانه سینما چاره‌ای ندارد جز اینکه به سمت کار معیشتی و رفاهی برود به خصوص که در سال‌های اخیر صندوق هنر سعی کرده به طور مستقیم اهالی سینما را تسهیلات دهد و نقش واسطه‌گری خانه کم و کمتر میشود‌.

وی خاطرنشان ساخت: اینکه تصور کنیم با تشکیل هیات مدیره جدید، اختلافات درونی خانه پایان خواهد یافت، ساده‌لوحی محض است. هیات مدیره تازه نه تنها یکدست نیست که احتمالا به زودی و بر سر کوچکترین مساله، دودستگی آن را خواهد گرفت چون افرادی صنفی مانند علی لقمانی و حبیب اسماعیلی -که بی حاشیه کار صنفی می‌کنند- بعید است حوصله سیاسی‌بازی چندشغله‌ها را داشته باشند.

حامد مظفری ابراز امیدواری کرد: رئوس جدید خانه دو راه دارند؛ یا همان سیاسی بازی‌های سابق را ادامه دهند یا اینکه یک بار برای همیشه دور سیاسی بازی را خط بکشند و با خود عهد و پیمان ببندند برای ارتقای معیشت صنف که امیدواریم اتفاق دوم بیفتد.

چرا از افرادی تعریف میکنید که عامل مشکلاتند؟

رضا اورنگ در پایان برنامه و در واکنش به محمدعلی نجفی گفت: چرا رئیس مستعفی هیات مدیره خانه سینما از افرادی تعریف و تمجید می‌کند که در ادوار قبل عامل مشکلات فراوان بوده‌اند؟ چرا ایشان فکر می‌کند با افراد چندشغله ویژه‌خوار می‌توان خانه سینما را به سامان رساند؟ این چندشغله‌ها قبل‌تر چه کردند.

اورنگ تاکید کرد: اگر تهیه‌کننده ها به اتحاد رسیدند و اوضاع صنف تهیه‌کنندگی درست شد آن وقت اوضاع خانه سینما هم درست خواهد شد. وقتی دغدغه مرفهان سینما، معافیت مالیاتی و رهایی از مالیات است معلوم است که حواس شان به گرفتاری های تنگستان صنف نخواهد بود.

خانه سینما یا خانه رئوس؟/مناظره روی آنتن زنده با حضور رضا اورنگ، محمدعلی نجفی و حامد مظفری در باب عملکرد صنفی خانه‌ای با پسوند سینما
خانه سینما یا خانه رئوس؟/مناظره روی آنتن زنده با حضور رضا اورنگ، محمدعلی نجفی و حامد مظفری در باب عملکرد صنفی خانه‌ای با پسوند سینما