1

حرف‌های هادی حجازی‌فر که فیلمش برنده اصلی جشنواره چهلم فجر بود⇐”موقعیت مهدی” از عبای هاشمی متنوع‌تر عمل کرده!/شروع فیلمبرداری شده بود مصیبت!/دو سال تمام جنگ واقعی داشتیم برای قانع‌کردن و قسم‌خوردن!/ گروه درجه‌یکی داشتم که در اوج کرونا و با کمبود اولین مایحتاج انسانی، کنار کار ماندند!

سینماروزان: شروع فیلم‌برداری چنین فیلم‌نامه‌ای{موقعیت مهدی} شده بود مصیبت؛ یعنی سلام و مواجهه با بی‌شمار دستگاه‌های مسئول و غیرمسئول؛ یعنی خواهش‌کردن، التماس‌کردن و حتی تبرئه‌کردن خود‌. توقف‌ها، محصول تمام این نادیده‌گرفتن‌ها در نوشتن بود؛ چه در محتوا و چه در شکل اجرا.

هادی حجازی‌فر کارگردان “موقعیت مهدی” با بیان مطلب فوق به روزنامه شرق گفت: دو سال تمام جنگ واقعی داشتیم برای دراختیارگرفتن امکانات بودجه و قانع‌کردن و قسم‌خوردن و… اما چون خودم و گروه به آنچه می‌ساختیم باور داشتیم، ادامه دادیم. حتی به بهای اینکه بیشتر انرژی و فکر و توانمان درگیر آنچه گفتم باشد تا خود اثر.

این کارگردان بیان داشت: گروه تولید در مسیر دو‌ساله کم تغییرات نداشت، اما ستون‌های اصلی کار کنار من و «موقعیت مهدی» ماندند. گفتن از سختی‌های کار و شرایط مهیب تولید، شاید تفسیر به بی‌باوری به کارمان شود، ولی هرگز چنین نیست. من گروه درجه‌یکی داشتم که در اوج کرونا و با کمبود اولین مایحتاج انسانی، کنار کار ماندند؛ چون از جایی به بعد بحث‌ها بر سر چگونگی تمام شده بود و باور داشتیم به آنچه که در حال شکل‌گرفتن بود. راستش الان دلم می‌خواهد مدت‌ها کنارشان بنشینم، برایشان چایی بریزم و مرور کنیم همه آنچه را پشت سر گذاشتیم. با مهربانانه‌ترین کلمات و حالت چشم‌هایم مدام تکرار کنم که ما یک تیم واقعی بودیم

حجازی‌فر درباره واکنش‌ها به “موقعیت مهدی” گفت: هر اثری برای مخاطب ساخته می‌شود، حتی در انتزاعی‌ترین حالت‌ها. به نظرم بخش بزرگ لذت کارگردانی، دیدن واکنش تماشاگران در سالن‌های سینماست. موقعیت عجیب‌و‌غریب است؛ همه به پرده نگاه می‌کنند و تو به همه. آیا ارتباط برقرار است؟ آیا تأثیری که از فلان‌ نما یا دیالوگ و حتی لحظه مدنظرم بود، اتفاق افتاد؟

وی ادامه داد: مهم‌ترین تفاوت تئاتر با سینما به نظر من در بین بی‌شمار جواب‌ها، امکان اصلاح و بازگشت است که اینجا ممکن نیست و تو تجربه را باید بگذاری برای کار بعدی‌ات؛ اما در تئاتر اجرای بعدی دوباره تغییرش می‌دهی و اثرش را می‌بینی و الی آخر… . خوشحالم روح کار با طیف گسترده‌ای از مردم و سلایق سیاسی ارتباط برقرار کرده است. خوشحالم بخشی از اثری بودم که چنین اجماع کم‌نظیری اتفاق افتاده است.

حجازی‌فر افزود: یکی به شوخی می‌گفت «موقعیت مهدی» از عبای هاشمی متنوع‌تر عمل کرده است و توانسته نظر واحد کلی سلیقه را ذیل خود جمع کند. حالا فارغ از شوخی مگر می‌شود به باکری پرداخت و آنچه بود و آنچه کرد و ارتباط نگرفت؟ هر جان آزاده‌ای در برابر آنچه به معنای واقعی فداکاری و ایمان باشد، تسلیم خواهد بود.

متنوع تر از عبای هاشمی؟
متنوع تر از عبای هاشمی؟