1

حرف‌های قابل تامل رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان⇐در بهداشت اجازه ورود هر دارویی را نمیدهند اما در سینما که فرهنگ است و تعیین کننده الان هر کسی که پول دارد، وارد می‌شود!/واقعیت این است که کوک سینما در رفته و تخصص تهیه‌کنندگی نادیده گرفته شده!/مدیران سینمایی مرتب تغییر می‌کنند و هیچ برنامه بلندمدتی برای سینما وجود ندارد!/همزمان با هم سه گروه مشغول ساخت سه سریال درباره ناصرالدین‌شاه هستند و هیچ نظارتی بر این موازی‌کاری نیست!/بازیگران نوکیسه از امثال عطاران بیاموزند که با شراکت در تولید، در سود و زیان پروژه شریک می‌شود!/ارشاد اخیرا به افرادی کارت تهیه کنندگی داد که باید گریه کرد بر این شغل!/اگر این روند ادامه پیدا کند، نام تهیه‌کنندگان بی‌ربطی که پول‌های نجومی می‌گیرند را اعلام میکنم!!

سینماروزان: واقعیت این است زمانی که از آنالوگ به دیجیتال سفر کردیم معادلات یک تغییر اساسی پیدا کرد. الان همه چیز تغییر کرده و سرمایه خیلی اهمیت پیدا کرده است.

به گزارش سینماروزان سیدضیاء هاشمی رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان با بیان مطلب فوق در برنامه هفت گفت: خیلی از تهیه کنندگان قدیمی ما خودشان از آنونس تا پوستر را طراحی میکردند. یک قاعده‌ای بود که الان رعایت نمی‌کنیم. قانون هیچ پیشبینی برای این وضعیت ندارد. در گذشته انتخاب تهیه کننده و کارگردان به این راحتی نبود و باید شناخت سینمایی وجود میداشت.

هاشمی ادامه داد: الان سرمایه سالاری وجود دارد و هرکس که پول دارد می‌آید. در ظاهر درست است، ولی چیزی به اسم فرهنگ داریم مثلا در بهداشت اجازه ورود هر دارویی را میدهند؟ اما در سینما که فرهنگ است و تعیین کننده الان هر کسی میتواند هر نوع تصمیمی را بگیرد و اصلا توجه نمیکنند که قرار است چه بلایی سر سینما بیاورند. خیلی اتفاقات افتاده که تخصص تهیه کنندگی را نادیده میگیرند. در همه دنیا تخصص تهیه کنندگی وجود دارد، ولی در ایران نه.

تهیه‌کننده “عروس” تاکید کرد: واقعیت این است که کوک سینما در رفته است. بخشی از آن باز میگردد به مدیریت‌های تغییر یافته که مرتب تغییر میکنند و مدیران ما نمیدانند که تا چند وقت هستند و برنامه بلند مدت برای سینما کلا منتفی است. ما الان در این کرونا برآوردی برای نمایش یا اکران داریم؟ البته در هیچ جای دنیا وجود ندارد.

رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان گفت: در این شرایط کرونایی تعداد زیادی از همکاران روی آوردند به شبکه نمایش خانگی که خیلی خوب است و بچه‌های پشت دوربین بیکار نمی‌مانند اما این روند نیز بدون نظارت به یک مشکل تبدیل میشود. مثلا با یک بازیگری صحبت میکنیم میگوید تا ۱۴۰۱ پر هستم و کار با موضوعات تکراری مساله دیگر است.

تهیه‌کننده “شوکران” خاطرنشان ساخت: اوضاع سینما آنقدر آشفته شده که برخی می‌آیند فیلم را میخرند یعنی یک فیلم ساخته شده را میخرد تا نامشان را به عنوان مجری طرح بزنند. الان برخی از دوستان ما اصلا به تهیه کنندگی توجه ندارند و کاری که باید در ۴۰ روز تمام شود در ۴ ماه هنوز تمام نشده است. پلتفرم‌ها هم یک مشکل دیگر است. الان سه سریال با یک موضوع دارد ساخته میشود این یعنی یک بلا من الان خودم سه تا سریال با موضوع ناصرالدین شاه میشناسم که در حال تولید است و هیچ نظارتی هم بر این موازی‌کاری نیست. الان تخصص دیگر هیچ جایگاهی ندارد و توانایی در دست سرمایه گذار است.

وی در ادامه افزود: یک واقعیت جهانی وجود دارد که برای اینکه دستمزد‌ها به رقم معمول برسد چند نکته مدنظر است. مثلا در خارج بازیگری که دستمزد بالا دارد در سرمایه فیلم شریک میشود. شریک شدن در مالکیت. یا مثلا یک میلیارد دستمزد است من ۴۰۰ میلیون نقد میدهم و بقیه را در سود فروش پرداخت میکنم. رضا عطاران در تمام فیلم‌هایی که بازی میکند شراکت میکند. بازیگران منصفی داریم که برای فیلم‌های خود وقت میگذارند. بازیگران نوکیسه هم باید از امثال عطاران یاد بگیرند که با شراکت در تولید، در سود و زیان شراکت می‌کنند! این کار‌ها اقتصاد را از بین بردن است. خیلی از سرمایه گذار‌های ما کله شناس هستند. ما هنوز نتوانستیم به عنوان یک صنف کار اساسی انجام دهیم. ارشاد جدیدا به چند نفر کارت تهیه کنندگی داده که باید گریه کرد بر این شغل.

هاشمی گفت: تعداد سریال‌هایی که دارد ساخته میشود زیاد است ولی عموما بازیگر‌های آن‌ها در چند پروژه مشغول کار هستند و این اشتباه است باید از بازیگران متعدد استفاده کرد. استار ما هر هفته اگر دیده شود دیگر استار نیست.

رییس جامعه صنفی تهیه‌کنندگان گفت: دو تا راه حل وجود دارد که تجربه جهانی است. مثل آب خوردن در روز و راه حل دیگری برای آن وجود ندارد. سینما ایدئولوژیک است. در ترکیه سالیانه از سریال‌های خود درآمد ارزی دارد ما اینجا نمیتوانیم این کار را بکنیم، چون برخی فیلم‌های ما اصلا خواهان ندارند. پس باید سینماگران خودشان دلشان بسوزد و همه باید مشارکت کنند در غیر این صورت کاری نمیتوان کرد. یک کف پول را بگیرند و در فیلمی که به آن اعتقاد دارند بازی کنند و اگر اعتقاد نداریم بازی نکنند و بگذارند از بچه‌های تئاتر استفاده کنند. بچه‌های تئاتر خیلی آسییب دیدند.

سیدضیاء هاشمی با اشاره به تهیه‌کنندگان غیرحرفه‌ای گفت: من خودم به شخصه اگر این روند ادامه پیدا کند می‌آیم و نام تهیه کنندگان بی‌ربطی که پول نجومی پرداخت میکنند و نظم اقتصادی را به هم می‌زنند اعلام میکنم.