1

حرف‌های امرالله احمدجو نویسنده سریال “سلمان فارسی”⇐تمام جنگ‌های مدینه و ازجمله نبرد خندق را در “سلمان” خواهید دید!/جنگ تن به تن حضرت علی(ع) با عمرو بن عبدو را به‌طور کامل در “سلمان” می‌بینیم!/چهره پیامبر(ص) و امام علی(ع) را با همان شیوه‌ای که معمول است، نشان نمی‌دهند!

سینماروزان: امرالله احمدجو از نویسندگان سریال “سلمان فارسی” در سالروز شهادت حضرت علی(ع) از جایگاه شخصیت این امام در سریال در حال تولید “سلمان فارسی”داوود میرباقری، سخن گفت.

به گزارش سینماروزان احمدجو در پاسخ به این سوال که حضرت علی(ع) چه جایگاهی در سریال سلمان فارسی دارد، به خبرگزاری فارس گفت: قطعا ایشان نقش و جایگاه زیادی را به خود اختصاص داده است. آشنایی ایشان با سلمان از مدینه آغاز می شود که بعد از هجرت است. در آن مقطع سلمان پا به سن است و جوان نیست، حضرت علی (ع) هم میانسال هستند.

وی ادامه داد: این دو بزرگوار آنجا همدیگر را می بینند و دلبسته هم می شوند. با هم هستند و این موانست تا شهادت حضرت علی(ع) ادامه پیدا می کند. سلمان خیلی بعد از حضرت علی(ع) و خلفا رحلت می کند. اخبار درباره او می گوید که بالای ۱۵۰ سال عمر کرده است. البته منبع مشخصی در این باره وجود ندارد و برخی هم این موضوع را افسانه ای می‌دانند.

احمدجو ادامه داد: البته بیشتر و عمده سریال تصویرگر همنشینی سلمان با پیغمبر است و در نهایت این تصمیم داوود میرباقری است که پایان را کجا بگذارد.

وی در پاسخ به این سوال که آیا مخاطب حضرت علی(ع) را در سریال سلمان فارسی خواهد دید یا خیر؟ پاسخ داد: اگر خاطرتان باشد، حضرت علی(ع) در سریال “امام علی(ع)” که داوود میرباقری ساخت، مینی مال بود. میرباقری خودش تجربه درست و حسابی در این زمینه دارد و مثل سریال امام علی(ع) میزانسن می‌دهد. فرض کنیم مثلا اگر پیامبر(ص) دیالوگی دارند، طوری که دیده نشدن چهره ایشان توی ذوق‌زننده هم نباشد، نقل‌قول می‌شود یعنی به همان شیوه‌ای که معمول است، چهره را نشان نمی‌دهند و همان طور بدون نمایش چهره، سکانس برگزار خواهد شد.

احمدجو همچنین در پاسخ به این سوال که بخشی از قرابت سلمان فارسی با حضرت علی(ع) به جنگ ها و نبردهای ایشان هم برمی‌گردد، آیا ما شاهد نبردهای ایشان هم در سریال “سلمان” خواهیم بود؟ پاسخ داد: تمام جنگ های مدینه در سریال وجود دارد.

او ادامه داد: اوج این نبردها هم جنگ خندق (احزاب) است که سلمان راهنمایی کرده و با پیشنهاد او دور تا دور مدینه را خندق می‌کنند و آب می‌اندازند و این بار که ابوسفیان و دارو دسته اش خیلی مجهز می‌آیند، پراکنده می‌شوند و گورشان را گم می‌کنند. این بخش جنگ تن به تن حضرت علی(ع) را با عمرو بن عبدود دارد که خیلی معروف است و آن به تصویر می کشد.

داوود میرباقری در پشت صحنه سریال سلمان
داوود میرباقری در پشت صحنه سریال سلمان

وی در پایان تاکید کرد: حضرت علی(ع) را به هر شکلی به سراغش بروید پر از معرفت و حکمت است. حضرت علی(ع) فقط متعلق به اسلام نیست و متعلق به بشریت است. در آینده سریالی خواهیم دید که پر از شخصیت است و همه هم جذاب. داوود همه ذوقش را روی کاغذ ریخته و هم فیلمنامه و هم اجرا فوق العاده دیدنی خواهد بود.

گفتنی است سریال “سلمان فارسی” از تولد سلمان تا ماجرای فتح ایران را در ۴۰ قسمت روایت می‌کند.

علیرضا شجاع نوری بازیگر نقش اصلی سریال یعنی نقش سلمان فارسی است. محمدرضا هدایتی در این سریال نقش یک تاجر هندی را ایفا می کند. فرهاد اصلانی هم که تقریبا پای ثابت کارهای اخیر میرباقری است، در این اثر نقش یک تاجر را ایفا می‌کند. علی دهکردی هم از جمله دیگر بازیگران این سریال است. آخرین بازی زنده یاد چنگیز جلیلوند دوبلور پیشکوست نیز در این سریال در نقش یک کشیش رقم خورد.

فرهاد اصلانی در نمایی از سریال سلمان
فرهاد اصلانی در نمایی از سریال سلمان