1

حبیب اسماعیلی از اعضای #شورای_صنفی_نمایش متذکر شد: چینش اکران عیدفطر در تعامل مستقیم صاحبان آثار با سینماداران رقم خورد/نه دولت در اکران عیدفطر دخالت کرد و نه شورای صنفی نمایش!/تنها پیشنهاد شورای صنفی نمایش، تاکید بر تنوع ژانر بوده!/شورا به دنبال نگاه قیم‌مآبانه به اکران نیست!/حق صاحبان فیلم‌ها و سینماداران است که اکران را با تعامل یکدیگر پیش ببرند

سینماروزان/ساناز قنبری: فیلم‌ها که برای اکران در عید فطر در نظر گرفته شده، حاصل توافقی بوده که صاحب فیلم و پخش‌کننده آن با سرگروه سینما داشته‌اند.

#حبیب_اسماعیلی مدیر رسانه فیلمسازان و عضو شورای صنفی نمایش با بیان مطلب فوق به روزنامه جام‌جم گفت: به غیر از چینش اکران نوروزی که معمولا وزارت ارشاد تا حدودی آن هم بر اساس شاخصه‌هایی که مدنظرش است، اعمال نظر می‌کند در باقی ایام سال ترکیب فیلم‌ها برای اکران نه به‌عهده وزارت ارشاد است نه به‌عهده شورای صنفی اکران.

وی ادامه داد: روند کار هم به این شکل است که متقاضیان اکران مثلا عید فطر با سرگروه‌ها قرار می‌بندد و فیلم اکران می‌شود. یعنی برای اکران فیلم توافقی بین پخش‌کننده و سرگروه شکل می‌گیرد و پس از این توافق فیلم برای ثبت و نظارت به شورای صنفی ارسال می‌شود. البته شورای صنفی معمولا پیشنهاداتی به پخش‌کننده‌ها یا سرگروه سینماها می‌دهد که مثلا تمام فیلم‌ها در یک ژانر به‌خصوص نباشد و تنوع ژانری رعایت شود اما به هیچ وجه چینش اکران به‌عهده شورای صنفی نیست.

این تهیه‌کننده و پخش‌کننده اضافه می‌کند: به غیر از فیلم‌هایی که به کف فروش نرسیده‌اند و اکران آنها کماکان ادامه دارد، باقی فیلم‌ها که برای اکران در عید فطر در نظر گرفته شده، حاصل توافقی بوده که صاحب فیلم و پخش‌کننده آن با سرگروه سینما داشته‌اند. بعد از آن هم سرگروه سینما قرارداد مربوط را به شورای صنفی برای ثبت آورده. اگر روند کار غیر از این باشد و چینش فیلم‌ها را شورای صنفی به‌عهده بگیرد، این‌طور به نظر می‌رسد که شورا قیم‌مآبانه و سلیقه‌ای با فیلم‌ها برخورد می‌کند. حق صاحبان فیلم‌ها و سینماداران است که اکران را با تعامل یکدیگر پیش ببرند.

به گفته او برای اکران عید فطر تنوع گوناگونی از فیلم‌ها بر پرده سینما موجود است و هم فیلم استراتژیک(دسته دختران) داریم هم فیلم کمدی(آهنگ دونفره)، هم فیلم کودک(باباسیبیلو) و هم فیلم ملودرام (سه کام حبس)و هم نماینده ایرانی اسکار(جنگ جهانی سوم) اما باتوجه به جو کلی جامعه، مردم نیاز به خنده دارند و ناخودآگاه به تماشای فیلم‌های کمدی بیشتر گرایش پیدا می‌کنند ولی یقینا آثار دیگر هم می‌توانند مخاطب خود را داشته باشند.

نه دولت دخالت کرد و نه شورا/حرفهای حبیب اسماعیلی درباره چیدمان اکران عیدفطر
نه دولت دخالت کرد و نه شورا/حرفهای حبیب اسماعیلی درباره چیدمان اکران عیدفطر