1

جواد اردکانی کارگردان فیلم روی پرده #بانک‌زده‌ها اظهار داشت⇐سینمای استراتژیکِ امروز همان سینمای کمدی است!/فرق است بین کمدی استراتژیک با کمدی‌هایی که درگیر کنایه‌های سطحی و شوخی‌های جنسی هستند!/#بانک‌زده‌ها همان قدر به سینمای ارزشی تعلق دارد که #به_کبودی_یاس به سینمای ارزشی تعلق داشت!/اسپانسرهای #بانک‌زده‌ها به دلیل نقد مقوله بانک‌داری از همکاری با ما صرفنظر کردند!!/متأسفانه علاوه بر وزارت ارشاد، صداوسیما و شهرداری هم در بحث تبلیغات هیچ حمایتی از اکران نمی‌کنند!/سینما به حال خود رها شده و برای مسئولان کشور هیچ اهمیتی ندارد!/از مردم نمی‌توان انتظار داشت که در دل مشکلات متعدد حوصله سینما رفتن داشته باشند!/ارگان‌ها هم برای کمک به اطلاع رسانی اکران هیچ کاری نمی‌کنند!

سینماروزان/کیوان بهارلویی: کارگردان کمدی #بانک‌زده‌ها که با پخش نمایش‌گستران روی پرده است از شرایط نامساعد اکران در سینماها گفت.

جواد اردکانی به خبرگزاری ایلنا گفت: شرایط اکران به طور کل نامساعد است و فکر می‌کنم تا امروز سینما چنین وضعیتی را در حوزه اکران تجربه نکرده و اتفاقات اخیر مزید بر علت شد که اوضاع بسیار بدتر شود.

وی ادامه داد: بعد از کرونا برای احیای سالن‌ها سینما و رونق گرفتن نمایش فیلم‌ها باید حمایت‌هایی از فیلم‌های سینمایی می‌شد اما این حمایت‌ها نه از طرف وزارت ارشاد و نه از طرف صداوسیما، شهرداری‌ها و یا دیگر نهادها انجام نمی‌شود. به نظر می‌رسد که سینما به حال خود رها شده و برای مسئولان کشور هیچ اهمیتی ندارد که سینما به رونق برسد یا خیر.

اردکانی گفت: طبیعتاً با مجموعه مشکلاتی که امروز مردم با آن دست و پنجه نرم می‌کنند هم برای تولید و هم برای نمایش فیلم‌ها اگر حمایتی صورت نگیرد آینده سینمای ایران بحرانی و خطرناک است. من به عنوان کسی که تجربه اکران فیلمم در این شرایط را دارم واقعاً از عدم حمایت وزارت ارشاد در مرحله تولید و نمایش فیلم «بانک‌زده‌ها» گلایه‌مند هستم. متأسفانه علاوه بر وزارت ارشاد، صداوسیما و شهرداری هم در بحث تبلیغات هیچ حمایتی از ما نکردند.

این کارگردان تاکید کرد: ما کاملاً رها شده‌ایم و از مردم هم در این شرایط نمی‌توان انتظار داشت که در دل مشکلات متعدد اجتماعی و اقتصادی حوصله سینما رفتن داشته باشند. به نظر من رسانه‌ها می‌توانند این موضوع را به عنوان یک مسئله حیاتی مطرح کنند و از مرگ قریب‌الوقوع سینما خبر دهند تا مسئولان وظیفه نجات سینما را احساس کنند.

این فیلمساز بیان داشت: «بانک‌زده‌ها» بدون کمترین تبلیغ اکران شد. پیش از اکران به ما قول داده بودند که تلویزیون تبلیغات این فیلم را پخش می‌کند اما این اتفاق رخ نداد، برای تبلیغات این فیلم با چند اسپانسر به توافق رسیده بودیم که متأسفانه این همکاری میسر نشد و جالب است که این اسپانسرها به دلیل موضوع فیلم که مربوط به بانک و بانکداری می‌شود از همکاری با ما صرف‌نظر کردند چون دلشان نمی‌خواست با چنین موضوع چالشی درگیر شوند. در این شرایط از نظر من همین اندازه که «بانک‌زده‌ها» فروش داشته، در حد معجزه است چرا که ما هیچ یک از فاکتورهای لازم برای تبلیغ و فروش فیلم را در اختیار نداشتیم. با این حال من اطمینان دارم که اگر در روزهای آینده شرایط کلی سینما بهتر شود میزان فروش فیلم «بانک‌زده‌ها» بیشتر خواهد شد.

جواد اردکانی افزود: از فیلم‌های «شور شیرین» و «به کبودی یاس» سه فیلم کودک ساخته‌‌ام که تفاوت زیادی با دو اثر آخرم دارد و حدود 8 سریال تلویزیونی با موضوعات مختلف ساخته‌ام و تقریباً قالب‌ها و ژانرهای متفاوتی را تجربه کرده‌ام. اگر امروز از من بپرسند که سینمای استراتژیک امروز در چه ژانری تعریف می‌شود به اعتقاد من پاسخ سینمای کمدی است.

وی ادامه داد: به اعتقاد من امروز زمان آن است که در سینما و تلویزیون، ژانر کمدی از سوی مسئولان جدی گرفته شود چراکه ظرفیتی در سینمای کمدی وجود دارد که از طرفی مورد نیاز و تقاضای مردم است و از طرف دیگر فرصتی برای بیان یکسری دردها و انتقادات است که خارج از سینمای کمدی نمی‌توان آن‌ها را بیان کرد. انتقاد سالم و شریف از شرایط موجود به شکلی که مردم این آثار را ببینند و بپذیرند در شرایط اجتماعی امروز ما یک نیاز مهم و فوری است. من معتقدم «بانک‌زده‌ها» همانقدر به سینمای ارزشی تعلق دارد که فیلم «به کبودی یاس» به سینمای ارزشی تعلق داشت. البته فرق است بین کمدی استراتژیک با کمدی‌هایی که درگیر نیش و کنایه‌ها و انتقادات سطحی سیاسی و شوخی‌های جنسی است. ما به این سینما امروز سینمای کمدی می‌گوییم در حالیکه سینمای کمدی می‌تواند بسیار عمیق‌تر و جذاب‌تر از این‌ها باشد.

گلایه جواد اردکانی کارگردان بانک زده ها از رها شدگی اکران
گلایه جواد اردکانی کارگردان بانک زده ها از رها شدگی اکران