1

جشنواره کوتاه پرمخاطب‌‌تر از #سه‌کام‌حبس!؟؟/مخاطب روزانه جشنواره کوتاه بیشتر از مخاطب روزانه پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سینماها؟؟

سینماروزان/حامد مظفری: اخبار صف‌های طویل مخاطبان برای تماشای فیلم‌های جشنواره کوتاه یا آمار ثبت شش هزار مخاطب برای فیلم‌های جشنواره کوتاه فقط برای یک روز و اینکه جشنواره کوتاه از همان روز ابتدایی توانسته مورد اقبال مخاطبان قرار گیرد، ظاهرا اخبار امیدوارکننده و مسرت‌بخشی است اما…

اگر جشنواره کوتاه فقط در یک روز شش هزار مخاطب داشته باشد و به فرض اینکه هزار مخاطب اهالی رسانه و مهمان هستند باز با مخاطب روزانه پنج هزار نفری روبروییم که عدد بزرگی است؛ دقت کنید که طبق آمار سمفا، باکس فیلم کوتاه وحشت در مدت یک ماه فقط حدود سیصد مخاطب داشته! یا بسته فیلم کوتاه ژنریک “شش فیلم شش نگاه” بعد از حدود سه ماه اکران فقط کمی بیش از چهارصد مخاطب داشته. یا بسته پنج فیلم کوتاه “یلدای کوتاه: بعد از سه ماه فقط ۱۶ مخاطب داشته. این داده‌ها همه برآمده از سمفا است و می‌شود براساس آن چشم‌اندازی ترسیم کرد از اوضاع نزار اکران فیلم کوتاه.

متاسفانه آمار مخاطبان فیلم‌های کوتاه در پلتفرم‌ها هم تعریف چندانی ندارد و به زحمت آمار مخاطب برخی از آنها از پانصد می‌گذرد پس در این شرایط اینکه ذوق‌زده شویم از آمار روزانه مخاطبان جشنواره کوتاه، کمی خوش‌‌خیالی است.

اگر سینمای کوتاه آن قدر مخاطب دارد که فقط در یک روز جشنواره کوتاه شش هزار نفر برای تماشای فیلم به جشنواره می‌آیند قاعدتا می‌توان با این پتانسیل جشنواره را به صورت خودگردان اداره کرد. واضح‌ترش اینکه جشنواره ای با مخاطب هزاران نفری خودش می‌تواند هم جذب اسپانسر کند و هم بر روی بلیت‌فروشی به عنوان منبعی برای کسب درآمد نگاه کند و در این ساختار بی‌نیاز خواهد شد از بودجه میلیاردی دولتی.

مخاطب روزانه جشنواره کوتاه بیشتر از مخاطب روزانه پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سینماها؟؟
مخاطب روزانه جشنواره کوتاه بیشتر از مخاطب روزانه پرفروش‌ترین فیلم غیرکمدی سینماها؟؟

اگر متوسط روزانه پنج هزار مخاطب را برای جشنواره کوتاه درنظر بگیریم و به‌ازای قیمت بلیت سی هزار تومانی، حساب کنیم جشنواره کوتاه در همین ساختار فعلی، روزانه ۱۵۰میلیون تومان فروش بلیت دارد که برای شش روز برگزاری جشنواره حدود یک میلیارد فقط فروش بلیت داشته است. اگر واقعا سینمای کوتاه چنین گیشه ای دارد چرا انجمن سینمای جوان در کل سال با پردیس ملت تفاهم نامه ای نمی بندد تا با اکران فیلم‌های کوتاه هم فیلمسازان را به سود برساند و هم تنوعی ببخشد به گیشه ای که فقط با کمدی ها، داغ می‌شود؟؟

نکند خدای نکرده بخش عمده این مخاطبان هزارنفری نه با خرید بلیت که به صورت مهمان و با دریافت سهمیه استفاده از فودکورت، به جشنواره می‌آیند؟؟ برای ملموس شدن قضیه از پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی سال یعنی “سه کام حبس”، مثالی می‌زنیم. سه کام‌حبس در مدت ۱۴۳ روز اکران حدود ۲۰میلیارد فروخته یعنی با احتساب متوسط قیمت بلیت ۴۵ هزار تومانی، روزی حدود سه هزار مخاطب داشته که آمار امیدوار‌کننده‌ای است. “سه‌کام حبس” روزی سه هزار مخاطب داشته و جشنواره کوتاه تهران طبق اطلاع رسانی ها فقط در یک روز شش هزار نفر -دو برابر پرفروش‌ترین فیلم اجتماعی سال-مخاطب داشته!؟؟؟

به هر حال اگر واقعا گردانندگان جشنواره کوتاه توانسته‌اند به فرمول جلب مخاطب روزانه پنج تا شش هزارنفر برسند حتما می‌توانند اول یک دفتر پخش ثبت کرده و بعد هم با تکیه بر همین مخاطب، در کنار بلیت فروشی، به جلب اسپانسرهای خرد و میانه هم پرداخته و رفرمی ایجاد کنند در تاریخ سینمای کوتاه.

حامد مظفری روزنامه نگار و منتقد سینما
حامد مظفری روزنامه نگار و منتقد سینما