1

جامعه صنفی تهیه‌کنندگان در واکنش به توقیف خودسرانه کمدی «دشمن زن» توسط تصویرشهر بیانیه داد⇐سینماهای شهرداری جزو اموال عمومی شهر است و هر گونه سوءمدیریت در تخصیص سالن، ظلمی آشکار است در حق صاحبان فیلمها!/چرا مدیر سینمایی شهرداری سلیقه شخصی خود-که وام‌گرفته از خودسری است- را بر اجرای قانون ترجیح می‌دهد؟/این رفتار خودسرانه و در مقابل اعلام تحصن عوامل «دشمن زن» در مقابل شهرداری و طرح شکایت قضایی، عواقبی ناگوار در پی دارد!/شهردار تهران هر چه زودتر جلوی رفتارهای فراقانونی را بگیرد!

سینماروزان: توقیف تازه ترین محصول موسسه پویافیلم با نام «دشمن زن» توسط تصویرشهر و ممانعت از نمایش در پردیسهای شهرداری با واکنش تهیه کننده این کمدی پرمخاطب مبنی بر پیگیری حقوقی و تحصن در برابر سازمان فرهنگی-هنری شهرداری مواجه شده است.(اینجا و اینجا را بخوانید)

جامعه صنفی تهیه کنندگان به ریاست سیدضیاء هاشمی که جزو قدیمی ترین صنوف سینمای ایران است هم متعاقب این اتفاقات در بیانیه‌ای با گلایه از روال در پیش گرفته شده توسط مدیریت تصویرشهر از شهردار تهران خواسته برای جلوگیری از بالا گرفتن ماجرا، هرچه زودتر جلوی رفتارهای فراقانونی را بگیرد.

متن بیانیه جامعه صنفی تهیه کنندگان سینمای ایران را بخوانید:

شهرداری هر شهر باید سمبل نظم و قانون شهر باشد؛ عدم رعایت قانون توسط مسئولین سینمایی شهرداری‌ نشانه چیست!؟ اقدامهای غیرقانونی که رسمیت پروانه های نمایش صادر شده از سوی وزارتخانه ای مرجع و مسئول را به صورت عملی زیر سوال می‌برد، آگاهانه باشد یا ناآگاهانه، اقدامی در جهت تضعیف نظام به شمار میرود!

ممانعت و عدم اکران فیلمهای سینمایی با وجود داشتن مجوز از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سینماهای شهرداری نشان میدهد با گذشت چهل سال از انقلاب اسلامی هنوز عده‌ای همچون مدیر تصویرشهر، در گوشه و کنار برخی نهادها و ارگانها، سلیقه فردی خود که وام گرفته از خودسری و تعصبات شخصی است را بر اجرای بی چون و چرای قانون ترجیح می‌دهند!
این روزها باز هم شاهد تکرار این خودرأى بودن و جلوگیری از اکران فیلم سینمایی «دشمن زن» در سینماهای شهرداری هستیم ، بدون شک سینماهای شهرداری جزو اموال عمومی شهر است و هر گونه سوء مدیریت و برخورد شخصی خارج از حیطه قانون در تخصیص سالن، ظلمی آشکار است که موجب تحمیل خسارات جبران نشدنی به سینما و صاحبان فیلم خواهد بود.
در گذشته و در موارد پیشین به مدیر سینماهای شهرداری تذکر داده شد که لجاجت و تسویه حساب شخصی آن هم با تصمیم‌گیری سلیقه‌ای در بهره‌وری از اموال عمومی نه تنها عملی خلاف قانون است بلکه این رفتار دون شأن یک مجموعه هنری است اما اوضاع همچنان بر مدار سابق است.

این حق همه سینماگران است که انتظار حمایت از همه اقشار سینما را داشته باشند نه نتها عده قلیلی نور چشمی ولی مدیریت سینمایی شهرداری رفتاری خلاف این دارد.
در این اوضاع بد اقتصادی و شرایط خاص حاکم بر جامعه هر نوع بی‌قانونی و هر گونه اقدام فراقانونی محکوم است، چه بسا این رفتار خودسرانه و در مقابل اعلام تحصن عوامل فیلم مذکور در مقابل شهرداری و طرح شکایت قضایی برای احقاق حقوق خویش، عواقبی ناگوار در پی داشته باشد! انتظار میرود تا دیر نشده مسئولین بالا دستی شهرداری هر چه زودتر در این خصوص اقدامی در خور نمایند.
فراموش نکنیم نجات و باروری فرهنگ و هنر یک ملت همواره در گروی وجود فضای واقع‌بینی و به دور از تعصبهای بی‌منطق است! امید است شهردار محترم و مدیران فرهنگی بتوانند ضمن ایجاد و توسعه هم افزایی فرهنگی یعنی اعتماد متقابل، هر چه زودتر جلوی رفتارهای فراقانونی در حوزه فرهنگ را بگیرد.