1

جاذبه ادبیات از  غزل آغاز شد!

سینماروزان/مجید شجاعی: سارا رجب پور، غزل سرا و داستان نویس معاصر به تازگی رو نمایی دومین مجموعه غزلیات خود با عنوان «حریم عشق و غزل» را در فرهنگسرای ارسباران با حضور جمعی از شعرای معاصر جشن گرفت.
ویژگی مجموعه حریم و عشق و غزل، خوشنویسی اشعار رجب پور توسط استاد علیرضا بهدانی استاد مسلم نقاشیخط کشور است.
به مناسبت انتشار مجموعه حریم و عشق و غزل ، گفت و گو کوتاهی با سارا رجب پور داشته ایم که از نظرتان می گذرد:

* مختصری از خودتان بگویید.

-سارا رجب پور
متولد تیرماه ١٣٥٠ در تهران هستم.
اولین کتاب خود به‌نام ” با عشق پیدا کن مرا ” که شامل صد غزل با مضامین عاشقانه و عارفانه است را به همت انتشارات طراحان تين در بهمن ماه ١٤٠٠  به‌چاپ رسانیدم.
مجموعه  دوم  به نام حریم عشق و غزل که حاوی ٥٢ غزل و ٥٢ خطاطي از شکسته نستعلیق  استاد علیرضا بهدانی  می باشد در ١١١ صفحه گردآوری و به چاپ رسیده است.
تلفیق این  دو هنر در یک مجموعه را انتشارات طراحان تين به  عهده داشته است.
*اولین زمزمه های شاعری شما از چه زمانی بود؟
– آغاز خوب نوشتن با شناخت مولانا برایم شروع شد. زمانیکه با طریقت عارفانه او آشنا شدم و تفسیر مضامین شاعرانه و  عرفانی  را در محضر استاد دینانی و الهی قمشه ای  آموختم.
* زیر نظر چه اساتیدی شاعری را دنبال کردید؟
–  نوشتن را با نثر شروع کردم و اولین کتاب آموزش قواعد شعر مربوط به استاد سیروس  شمیسا را تهیه و به صورت خودآموز شروع کردم.
اما از استادانی چون حمید رضا شکارسری و خانم افسانه غیاثوند بهره بردم.
*چرا در بین گونه های مختلف شعری بیشتر غزل سرایی را دنبال می کنید؟
– چون جاذبه ادبیات برایم از  غزل آغاز شده و برایم دلنشین و گیراست. این قالب شعری از دیرباز مورد توجه بوده. گرچه بیشتر مضامین را در قلب غزل می‌توان جا داد، اما عاشقانه بودن این نوع شعر مورد توجه من است.

* جایگاه غزل در شعر امروز را چگونه ارزیابی می کنید؟
– غزل امروز باید روان و ساده اما زبان حال امروز باشد و در عین حال کشف و شهودی متفکرانه و شاعرانه  داشته باشد که غزلسرایان عصر ما این را بخوبی رعایت کرده اند.

*آیا انجمن های ادبی می تواند در اعتلای شعر معاصر موثر باشد؟

– رویکرد انجمن های شعری که تنها به شعرخوانی روی می آورند فقط به آشنایی شاعران و قلم آنها منجر می‌شود ما به  کلام شاعرانه ای که از عرفان و خودشناسی عبور کند نیاز داریم، کلامی که عنصر عشق آن را جاودانه کند و این تنها کشش و  جوششی درونی است.
* حریم عشق وچگونه به مرحله چاپ رسید؟
– حریم عشق و غزل عاشقانه هایی بود که در این دو سال نوشتم و زبان شعری متفاوتی با مجموعه اول دارد و برایم پرشی از گام اول محسوب می‌شود.
* استاد علیرضا بهدانی با خوشنویسی  اشعارتان در کتاب حریم عشق و غزل حضور دارد، این همکاری چگونه شکل گرفت؟
-من با ایشان همکاری هنری دارم و ورکشاپ های متعددی را برای ایشان در تهران به اجرا درآوردم  و چون از دیرباز خطاطان برای تاثیرگذاری هرچه بیشتر هنرشان به دنبال اشعار ناب و سخنان حکیمانه هستند، پس این دو هنر را مرتبط بهم می دانم.
و  تصمیم گرفتم تلفیق این دو هنر را در عصر خودمان هم ماندگار کنم.
*برنامه ای برای انتشار کتاب بعدی تان دارید؟
– به احتمال زیاد کتاب بعدی داستان خواهد بود چون علاقمند به تلفیق داستان و شعر در یک رمان عاشقانه هستم که دیالوگ های گلایه آمیز و عاشقانه جاذبه های تاثیرگذار  را در خواننده ایجاد کند.
* در راه انتشار کتاب تان مشکلاتی نداشتید؟
– نه مشکل خاصی نبود چون تجربه دوم در چاپ کتابم بود و خانم فرزانه پور مدیر مسئول این انتشارات  استاد دانشگاه الزهرا هستند و با هنرهای تجسمی آشنایی دارند.