1

تهیه کننده فیلم ارگانی “۲۳ نفر” اظهار داشت: این فیلم روایتی آزاد از تحقیقاتی است که کارگردان برای ساخت مستند “۲۳نفر” انجام داده بود⇐نکته: مالک مستند، علیرضا رییسیان است!/پرسش: آیا رییسیان رضایت داده به استفاده از تحقیقات مستند برای تولید این فیلم ارگانی؟؟

سینماروزان: همزمان با انتشار خبر تولید فیلم “23نفر” با حمایت سازمان هنری-رسانه ای اوج توسط مهدی جعفری،  علیرضا رییسیان سینماگر باسابقه با اشاره به مالکیت مستند “23نفر” که آن را هم مهدی جعفری ساخته بود به گلایه از این پرداخت که چرا بدون هماهنگی با مالک اصلی مستند که تهیه کننده است، اقدام به تولید فیلمی بلند بر اساس آن صورت گرفته؟ پرسشی که البته از سوی جامعه صنفی تهیه کنندگان هم مطرح شد.

به تازگی مجتبی فرآورده تهیه کننده فیلم “23نفر” در خلال گفتگو با “جوان” به تاثیرپذیری فیلمش از مستند مذکور چنین اشاره کرده:  فیلم «۲۳ نفر» اقتباسی از کتاب «آن بیست و سه نفر» نیست. این مسئله را برای همین تأکید می‌کنم که بعد‌ها ادعایی یا توقعی در این باره به وجود نیاید. داستان فیلم «۲۳ نفر» ما قبل از کتاب «آن بیست و سه نفر» است و صرفا به خاطر تشابه اسمی برخی حرف و حدیث‌ها به وجود آمده است. فیلم «۲۳ نفر» روایتی آزاد و سینمایی است و تحقیقات آن را آقای مهدی جعفری طی ۱۵- ۱۴ سال اخیر از بچه‌هایی که در آن گروه عضو بوده‌اند انجام داده و پیش از ساخت فیلم سینمایی، مستندی هم درباره آن‌ها تولید کرده است.

پرسش منتج از گفته های فرآورده آن است که اگر فیلم ایشان براساس تحقیقات مستند “23نفر” ساخته شده باشد، آیا رضایت شخص رییسیان برای استفاده از منابع مستندش جهت تولید یک فیلم داستانی جلب شده؟؟؟