1

یک تهیه‌کننده باسابقه مطرح کرد⇐در این سالها سینما به‌اندازه قد و قواره بخش‌های دیگر دولت، رشد نکرد!!/در سالهای اخیر سینمای ایران گرفتار نگاه سیاسی شد و از رشد فرهنگی بازماند!/باعث تاسف است که بخش عمده آثار سینمایی اخیر، کیفیتی در حد تله‌فیلم‌ دارند!/متاسفانه در همه این سالها هر که به سازمان سینمایی آمده وقتش را صرف دعواهای عشیره‌ای کرده!/داشتن جرأت و مسئولیت‌پذیری باید الویت انتخاب رئیس جدید سینما باشد!/سینما نباید متاثر از تغییرات روزمره باشد و هر مسئولی به خودش اجازه دهد در آن دخالت کند!/سینما نیازمند یک نهاد مستقل و حکیم است تا بتواند رشد روزافزونی را تجربه کند!/رییس تازه سینما باید حق اصلی سینما را از بالادست طلب کند!

سینماروزان: داشتن جرأت و مسئولیت‌پذیری باید الویت انتخاب رئیس جدید سینما باشد. سینما، رسانه وسیع و روزآمدی است که اگر مدیریت به‌روزی نداشته باشد همواره دچار چالش خواهد بود.

مهدی کریمی تهیه‌کننده باسابقه با بیان مطلب فوق به سینماروزان اظهار داشت: با توجه به تحولات تکنولوژیک و دسترسی آسان به محصولات متنوع در دنیا، مدیریت سینما قوت و توان مضاعفی می‌طلبد تا بتوانیم در این حوزه کارهای اثرگذاری را ارائه کنیم. در دو دهه اخیر با یک نگاه سهل و ممتنع به مدیریت این حیطه، بیش از کارکرد سیاسی سینما استفاده شد و متاسفانه از اثربخشی تربیتی-فرهنگی-سرگرمی سالم غافل شد.

این تهیه‌کننده با اشاره به ارتباط اندک سینمای این سالها با بدنه جامعه گفت: در عرصه جلب مخاطب، تک‌ستاره‌هایی داشتیم که این معدود آثار برای جامعه چندده‌میلیونی پیگیر فیلم و سینما، واقعا اندک است. چرا در این سالها سینما به‌اندازه قد و قواره بخش‌های دیگر دولت، رشد نکرد؟ نه حمایت بودجه‌ای نصیب سینما و بدنه آن شد و نه حفظ استقلال‌ برای سینماگران را شاهد بودیم.

تهیه‌کننده “مربای شیرین” و “رنگ خدا” تاکید کرد: سینما نباید متاثر از تغییرات روزمره باشد و هر مسئولی به خودش اجازه دهد در آن دخالت کند. در این سال‌ها بارها دیده‌ایم مجوزهای صادره سازمان سینمایی، به‌خاطر فشارهای بیرونی بی‌ارزش شده و  موازی‌کاری‌ها و دخالت‌ها، دردسرساز شده. سینما در این سال‌ها مثل بچه یتیم بوده و هر کس از راه رسید، برای او تعیین تکلیف کرد! امیدوارم این روال در دولت جدید اصلاح گردد.

مهدی کریمی تهیه‌کننده
مهدی کریمی تهیه‌کننده

کریمی خاطرنشان ساخت: سینما نیازمند یک نهاد مستقل و حکیم است تا بتواند رشد روزافزونی را تجربه کند.

مهدی کریمی ادامه داد:  در آمار و ارقام مدیران گذشته، توسعه ابنیه و سالن‌های سینما بسیار به چشم آمد ولی عمق اثربخشی سینما به‌عنوان یک محصول فرهنگی به‌شدت اندک شده و باعث تاسف است که کیفیت بخش عمده تولیدات سینمایی این سالها در حد و اندازه تله‌فیلمهای روتین شده. آیا سطح ادبیات کلاسیک باید در حد مجلات روتین باشد؟ مطمئنا خیر. نزول سطح کیفی محصولات سینمایی موجبات ضربه به جامعه می‌شود.

تهیه‌کننده “آژانس شیشه‌ای و “چ” تاکید کرد: متاسفانه در همه این سالها هر که به سازمان سینمایی آمده وقتش را صرف دعواهای عشیره‌ای کرده و فرصت نکرده برود از حق اصلی سینما دفاع کند و حق بزرگتر را بگیرد. هر مدیری که به سینما می‌آید باید به دنبال دریافت حق واقعی اهالی سینما باشد.

وی افزود: گردش اعتباری حوزه نشر عدد بالایی است ولی چقدر مخاطب دارد؟ حالا مقایسه کنید با سینما، این حجم تماشای محصولات ایرانی در نسخه‌های قاچاق و شبکه‌های ماهواره‌ای ولی از آن طرف اعتبار، حداقلی است. امیدواریم رئیس تازه سینما حق واقعی اهالی سینما را از بالادست دریافت کند.