1

منیژه حکمت: شاید فیلمهایم را به جشنواره ندهم چون…

سینماژورنال: منیژه حکمت کارگردان و تهیه‌کننده سینمای ایران امسال دو فیلم را یکی به عنوان کارگردان و دیگری به عنوان تهیه‌کننده داشته است. یکی مستندی به نام “لالایی ها” و دیگری یک درام سینمایی به نام “خماری”.

به گزارش سینماژورنال منیژه حکمت در تازه ترین گفتگویش که با “اعتماد” انجام شده ضمن ارائه توضیحاتی درباره این دو فیلم از این گفته که شاید هیچ کدام از این آثار را به جشنواره ندهد.

شاید این دو فیلم را به جشنواره ندهم چون حس خوبی ندارم

وی در این باره می‌گوید:  الان كه اينجا نشستم و صحبت مي‌كنم تصميمم عوض شده؛ شايد به جشنواره فجر اين دو فيلم را ندهم!…چون حس خوبي ندارم. اصولا با حس‌هايم زندگي مي‌كنم با حس‌هايم تصميم مي‌گيرم. يك جاهايي عقلانيتم حاكم مي‌شود اگرچه يك جاهايي هم بدون واسطه مي‌شود گفت كه منافعم را نيز دخيل مي‌كنم.

فكر مي‌كنم فيلم سينمايي‌ام را به فجر ندهم و وارد بازي اين دوستان نشوم

حکمت می افزاید: به طور كلي وقتي در موردي حس ‌كنم كه با من با صداقت برخورد نمي‌شود به خصوص در يك مجموعه مديريتي… آنجاست كه تصميم مي‌گيرم كه وارد بازي اين دوستان نشوم. درواقع ضمن احترام شديدي كه به مجموعه مديريت سينماي ايران دارم، چون آدم رك و صريحي هستم و ديپلماسي هم خيلي بلد نيستم با توجه به برخوردهايي كه با من از طرف اين دوستان شده است فكر مي‌كنم فيلم سينمايي‌ام را به فجر ندهم و بدين‌ترتيب وارد اين بازي نشوم، در مورد مستند “لالايي ها” هم كه ترجيح مي‌دهم فعلا صبر كنم تا ببينيم چه اتفاقي برايش مي‌افتد.

“لالايي‌ها” نخستين درددل مادران است

منیژه حکمت در توصیف فضای “لالایی ها” بیان می دارد: “لالايي‌ها” نخستين درددل مادران است. هرچه اين لالايي‌ها بتوانند صلح‌آفرين باشند تاثير بيشتري مي‌گذارند. كودكاني پرورش مي‌يابند كه عليه خشونتند و هيچ‌گاه با خشونت همسو نمي‌شوند. در اين پروژه ما به دنبال لالايي‌هاي منطقه بوديم و از اين رو ايران را گرفتيم، افغانستان رفتيم، تاجيكستان رفتيم و لالايي‌هاي عربي را نيز گرفتيم. مستند لالايي همه‌اش تصوير و لالايي است. ديالوگ اصلا ندارد… لالايي‌ها به هم وصل مي‌شود و كنسرتي به وجود مي‌آورد… كنسرتي براي همه كودكان و مادران جنگ‌ديده است كه آسيب‌پذيرترين قشر خشونت‌ورزي‌ها و جنگ‌طلبي‌ها هستند و با فريادشان صلح و آرامش براي تمام كودكان دنيا را طلب مي‌كنند. با اين نگاه من سراغ لالايي‌ها رفتم. الان كه فيلم در مرحله مونتاژ است مي‌بينم كه درست فكر كردم، درست ديدم، اين شاعرانگي، اين زنانگي در فيلم درآمده است و خوشحالم كه اين فيلم را در جهت نفي خشونت و براي بشريت ساخته‌ام و اين حداقل كاري است كه به عنوان يك فيلمساز فكر مي‌كنم از دست من برمي‌آمد و انجامش داده‌ام.

“خماری” به موضوع اعتیاد می پردازد و درباره یک موزیسین جوان است
این سینماگر  در مورد فيلم “خماري” كه تهيه‌كنندگي‌اش را عهده دار بود نیز چنین می گوید: اين فيلم نخستين ساخته داريوش غذباني با فيلمنامه‌اي از فرهاد توحيدي است و همين هفته پيش فيلمبرداري‌اش توسط مرتضي پورصمدي به پايان رسيد. اين فيلم كه به صورت همزمان توسط مصطفي خرقه‌پوش تدوين مي‌شد به موضوع اعتياد مي‌پردازد و مسووليت اجتماعي ما در قبال آماري كه در اين خصوص وجود دارد ما را وادار به ساخت چنين قصه‌اي كرد.

وی خاطرنشان می سازد: مهرداد صديقيان نقش اول را در اين فيلم برعهده دارد و كاظم سياحي نقش مكمل او را برعهده دارد. اين فيلم درباره جوان موزيسيني است كه خود را آماده آزموني براي اعزام به خارج مي‌كند. اين جوان تمام تلاش خود را براي قبولي در اين آزمون مي‌كند و دقيقا در روز اين آزمون اتفاقاتي براي اين جوان روي مي‌دهد.