1

تازه‌ترین اظهارات مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره فجر چهلم⇐اطلاعات اولیه متقاصیان جشنواره نشان می‌دهد، نهادها و سازمان‌های سینمایی، حضور پررنگ  داشته‌اند!/ قضاوت در مورد کم و کیف آثار ارگانی نیازمند گذر از فرآیندهای انتخاب و داوری است/فیلم‌های اول نه تنها از جشنواره حذف نشده‌اند بلکه در تمام بخش‌ها داوری خواهند شد!/در بهمن ۱۴۰۱ شاهد برگزاری، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در مقیاسی وسیع و البته همدلانه خواهیم بود!/از سال آینده توجه خاص به برپایی بازار فیلم، آن هم مطابق با استاندارهای بین‌المللی صورت خواهد گرفت!

سینماروزان/مهدی فلاح: مسعود نقاش‌زاده دبیر جشنواره فجر چهلم در گفتگویی رسمی با روابط عمومی دبیرخانه فجر به اظهارنظر درباره کیفیت جشنواره امسال پرداخت.

به گزارش سینماروزان نقاش‌زاده درباره حضور پررنگ نهادها و سازمان‌هایی از جمله بنیاد سینمایی فارابی، حوزه هنری و سازمان اوج در بخش و چگونگی حضور این تشکل‌ها در جشنواره چهلم گفت: اطلاعات اولیه ثبت نام فیلم‌های متقاضی جشنواره نشان می‌دهد، در چهلمین دوره جشنواره فیلم فجر، نهادها و ارگانهای سینمایی، با آثاری که به ارزش‌های فرهنگی از یکسو و جذب تماشاگران مشتاق از سوی دیگر پرداخته باشند، حضور پررنگ داشته‌اند.

دبیر جشنواره فجر با رد شائبه ورود بی ضابطه آثار ارگانی به جشنواره گفت: قضاوت در مورد کم و کیف این آثار ارگانی متقاضی جشنواره نیازمند گذر از فرآیندهای انتخاب و داوری است.

وی درباره حضور کیفیت کلی آثار متقاضی در دوره چهلم گفت: جشنواره فیلم فجر، هر ساله، با استقبال زیادی از سوی فیلمسازان و تهیه‌کنندگان مواجه است. پاسخ دقیق به این سوال، بعد از اتمام فرآیند بازبینی و انتخاب نهایی آثار بخش مسابقه و دریافت نسخه نهایی آثار ممکن خواهد شد. پیش‌بینی‌ها نشان از تنوع آثار و روزهای پرباری برای سینمای ایران می‌دهد.

دبیر جشنواره فیلم فجر درباره حذف بخش نگاه نو (فیلم‌های اول) گفت: مسابقه فیلم‌های اول نه تنها حذف نشده، بلکه فیلم‌های اول همراه با تمامی فیلم‌های راه‌یافته به بخش مسابقه بررسی و برای تمامی رشته‌ها داوری خواهند شد.

نقاش‌زاده تاکید کرد: تنها تفاوت در این دوره و برخی دوره‌های گذشته، این است که بخشی جدا از بخش اصلی مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ) برای نمایش فیلم‌های اول، پیش‌بینی نشده است و این به نفع فیلم‌های اول است. بنابراین هر فیلم سینمایی، اعم از اینکه اولین یا آخرین ساخته فیلمساز باشد، چنانچه واجد ارزش‌های فرهنگی و سینمایی لازم باشد، شایستگی حضور در بخش مسابقه سینمای ایران را خواهد داشت.

وی در ادامه درباره ادغام دو بخش جهانی و ملی جشنواره گفت: در بهمن ۱۴۰۱ شاهد برگزاری، جشنواره بین‌المللی فیلم فجر، در مقیاسی وسیع و البته همدلانه خواهیم بود.

دبیر جشنواره فیلم فجر در پایان درباره ضرورت جدی‌انگاری بیشتر تعاملات جهانی سینمای ایران گفت: مجدانه باور داریم که «هنر صنعت» سینمای ایران، همواره، باید در بستری سالم و گسترده، از فرصت بازارهای داخلی، منطقه‌ای و بین‌المللی، بهره‌مند شود. از سال آینده و به تبع چنین رویکردی، توجه خاص به برپایی بازار فیلم، آن هم مطابق با استاندارهای بین‌المللی و شیوه‌های نوینی، صورت خواهد گرفت.