1

#غریب؛ از بی مهری نوروزی تلویزیون تا منع تبلیغات ماهواره‌ای؟

سینماروزان: فیلم سینمایی «غریب» یکی از امیدهای اکران نوروزی ۱۴۰۲ بود و با اینکه دومین فیلم پرفروش نوروزی بود اما سهمش از گیشه می‌توانست بیشتر باشد…

#غریب برخلاف سایر آثار اکران نوروزی که تبلیغات ماهواره‌ای فراوان داشتند به خاطر حامی تولید که یک ارگان ارزشی است نتوانست سهمی از تبلیغات ماهواره‌ای ببرد و در تلویزیون خومان هم چنان که باید برنامه‌ریزی تبلیغاتی برای آن وجود نداشت به گونه ای که کمتر پیش‌ آمد تیزر تبلیغاتی آن میانه تنها سریال پرمخاطب نوروزی یعنی نون.خ۴ پخش گردد! چرا؟

روزنامه هفت صبح یکی از دلایل اصلی لطمه به گیشه «غریب» در نوروز را بی مهری تلویزیون نسبت به آن دانسته است اما آیا تلویزیون در ادامه اکران، هوای فیلمی که تحسین منتقدان و مخاطبان در جشنواره فجر را به همراه داشت و چهره های متنفذ کشور از جمله رئیس جمهور از آن تقدیر کردند را بیشتر خواهد داشت؟

متن گزارش روزنامه هفت صبح را بخوانید:

در بررسی وضعیت اکران فیلم «غریب» و عملکردش در گیشه نمی توان از این نکته غفلت کرد که برخلاف انتظار، تلویزیون حتی برای تبلیغ این فیلم هم حاضر به همراهی با سینمای ایران نشد و سهمی حداقلی از کنداکتور تبلیغاتی خود در ایام نوروز را به این فیلم اختصاص داد.

کافی است وضعیت تبلیغات این فیلم را با تبلیغات فیلم «موقعیت مهدی» که محصول تلویزیون بود مقایسه کنید تا متوجه شوید که صداوسیما چقدر در حمایت از سینمای ایران بی انگیزه است.

فیلم سینمایی «غریب» یکی از جدی ترین و بحث برانگیزترین فیلم های حاضر در جشنواره چهل ویکم فیلم فجر بود و انتظار می رفت که در گیشه بتواند عملکرد موفقی داشته باشد. «غریب » هم به دلیل سوژه اش و هم به دلیل ساختار سینمایی ظرفیت بالایی برای موفقیت در اکران عمومی داشت اما برخلاف آنچه انتظار می رفت تبلیغات مناسبی برای آن شکل نگرفت و به همین دلیل سهمش از اکران نوروز در حد متوسط بود. داستان فیلم برشی از زندگی شهید محمد بروجردی از مهمترین و تعیین کننده ترین چهره های دوران دفاع مقدس به ویژه در منطقه کردستان است.

نقش اصلی فیلم «غریب » را بابک حمیدیان ایفا کرده است. او که در کارنامه اش تجربه بازی در نقش شهید اصغر وصالی را هم داشته این بار نقش شهید محمد بروجردی از مهمترین فرماندهان دوران دفاع مقدس را ایفا کرده و اتفاقا به خوبی هم از پس این نقش برآمده است. در کنار او مهران احمدی و فرهاد قائمیان هم حضوری قدرتمند و قابل توجه در فیلم داشته اند.

پردیس پورعابدینی که برای حضور در فیلم «غریب » توانست سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر را هم کسب کند، در این فیلم ایفاگر نقش یک دختر کرد است که زندگی خصوصي اش ناخواسته تحت تأثیر سایه شوم جنگ قرار می گیرد و در مسیر تلاش برای حراست از داشته های خود و خانواده با محمد بروجردی آشنا می شود. به نوعی می توان کاراکتر او را نمادی از مردم عادی به حساب آورد که در سایه جنگ تبدیل به قهرمان شدند اما گمنام باقی ماندند.

غریب
غریب