1

بی‌اعتباری بیمه تکمیلی اتحادیه تهیه‌کنندگان؛ چرا و به چه علت؟/ سیدضیاء هاشمی به هیأت دولت می‌رود

سینماژورنال/ورتا چمانی: اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران که یک تشکل صنفی مستقل از خانه سینماست در روزگار حضور جواد شمقدری در سازمان سینمایی به عنوان نهادی معتمد دولت نگریسته می‌شد.

همین معتمد بودن سبب ساز آن شد که در روزهایی که درگیریهای سیاسی به تعطیلی خانه سینما منجر شده بود این نهاد بتواند با کمک دولت وقت بخشی از وظایف صنفی خانه سینما را انجام دهد.

از جمله این وظایف تخصیص بیمه تکمیلی به اعضای صنوف مختلف خانه سینما و ارائه کارتهای طلایی بیمه ایران بود تا بواسطه آن حل مشکلات درمانی اعضای صنوف با کمترین دردسر پیش برود.

بعد از روی کار آمدن دولت یازدهم و بازگشایی خانه سینما، طبیعی بود که اتحادیه تهیه کنندگان به چشم صنفی در تقابل با دولت نگریسته شود و برای انجام خدمات صنفی کمترین حمایتی از آن صورت نگیرد با این حال هیات مدیره اتحادیه و در رأس آنها سیدضیاء هاشمی باز هم کوشیدند شرایطی را برای امتداد کمکهای صنفی به سینماگران فراهم آورند.

اتحادیه تا آذرماه هزینه بیمه تکمیلی را داده و از آذرماه بنا بوده دولت به اتحادیه کمک کند

از جمله این کمکها نیز امتداد همان بیمه تکمیلی بود که در سالهای قبل به سینماگران اعطا می شد. سیدضیاء هاشمی با لابیهایی که داشت توانست شرایط بیمه تکمیلی سینماگران عضو صنوف مختلف را برای سال جدید هم فراهم کند.

اما مشکل زمانی پیش آمد که از اواسط آذرماه امسال آن دسته از سینماگران که دچار مشکلات جسمی شده بودند و برای درمان به سراغ استفاده از بیمه تکمیلی رفتند متوجه شدند که بیمه تکمیلی تخصیص شده از سوی اتحادیه تهیه کنندگان اعتبار ندارد!

پیگیریهای سینماگران در چرایی این وضعیت به اینجا منجر شد که گویا در تخصیص بیمه تکمیلی به سینماگران، دولت هم که بنا بوده بخشی از هزینه های مرتبط با این طرح صنفی را تامین کند به تعهدات خویش عمل نکرده و در نتیجه بیمه تکمیلی اتحادیه بی اعتبار شده است.

گویا اتحادیه تهیه کنندگان با منابع مالی در اختیار خویش، هزینه بیمه تکمیلی سینماگران تا ماه نهم از سال 93 را پرداخت کرده و از آن به بعد چون محدودیت مالی داشته نتوانسته شرایط تمدید بیمه را فراهم کند و این دولت بوده که باید کمک هزینه امتداد این بیمه را تامین میکرده!

دود این تقابلات سیاسی به چشم چه کسی میرود جز سینماگران مستقل؟

اینکه چرا دولت از طرح اتحادیه حمایت نکرده هم احتمالا به تقابلات سیاسی بازمیگردد که میان این نهاد و خانه سینما وجود دارد. طبیعی است دولت یازدهم که رابطه خوبی با سران خانه سینما دارد وقتی بناست در طرح بیمه تکمیلی ارائه شده از سوی اتحادیه، مشارکت کند قبل از همکاری در این باره با سران خانه سینما که برخی از آنها در شورایعالی سینما هم حضور دارند مشورت خواهد کرد و باز هم طبیعی است که سران خانه سینما که همواره جزو فعالان سیاسی طیف مقابل دولت قبل بوده اند خوششان نیاید از طرحی منسوب به اتحادیه معتمد احمدی نژاد حمایت شود.

سود این تقابلات سیاسی عاید چه کسانی میشود معلوم نیست اما ناگفته پیداست ضرر این تقابلات سیاسی از آنِ سینماگرانی خواهد شد که با بیماریهای صعب العلاج یا لاعلاج روبرو هستند. سینماگرانی که دلشان را خوش کرده بودند به کارت طلایی بیمه تکمیلی که در اختیارشان قرار داده شده بود  این روزها شاهدند این کارتها که برای دریافت آن هزینه هم پرداخت کرده بودند فقط کارکردی تزیینی پیدا کرده است.

سیدضیاء هاشمی فردا به هیات دولت می رود

به گزارش سینماژورنال سیدضیاء هاشمی رییس اتحادیه تهیه کنندگان سینمای ایران در هفته های اخیر رایزنیهای زیادی را با مقامات بالادستی دولت یازدهم انجام داده تا مشکل بیمه تکمیلی سینماگران حل شود اما تاکنون نتیجه ای عایدش نشده است.

شنیده ها حاکی است سیدضیاء هاشمی برای حل مشکل بیمه تکمیلی فردا چهارشنبه29 بهمن نیز شخصا به هیات دولت خواهد رفت تا با شخص رییس جمهور در این باره صحبت کند. اینکه آیا حضور هاشمی در هیات دولت خواهد توانست این مشکل را حل کند یا نه، معلوم نیست اما…

بودجه 100 میلیاردی برای تولید فیلم داریم اما پول بیمه تکمیلی سینماگران را نه

اما اسفناک است در سینمایی که بودجه های صد میلیاردی برای تولید فیلم هزینه میشود و برای اکران یا عدم اکران فقط یکی از آثار آن مثلا “عصبانی نیستم” تمامی مقامات بالادستی مملکت از رییس جمهور گرفته تا وزیر ارشاد و نمایندگان مجلس طرف صحبت واقع میشوند، سیاستگذارانش، توانایی مرتفع کردن بی دردسر بیمه تکمیلی سینماگران را ندارند!

این روزها حتی یک شرکت خصوصی بی نام و نشان نیز تسهیلات بیمه تکمیلی را بی دردسر برای کارمندانش فراهم میکند اما سینمای ما که هم متن پر و پیمانی دارد و هم حاشیه هایی داغ تر از متن حتی توانایی تأمین بیمه تکمیلی فعالانش را ندارد و مرتب هم از جهانی شدن دم می زند…