1

بودجه برای عیدی نیست و برای ضیافت هست؟/ضیافت‌هایی به نام صنف هنرمندان؟ از شرایتون تا دروس!؟

سینماروزان/کیوان بهارلویی: گلایه های برخی سینماگران از صندوق هنر بابت تعلیق عضویت و در عین حال عدم توزیع عیدی و سبدکالای رمضانی میان هنرمندان، حاوی افشاگری‌های مختلف هم هست.

ازجمله این افشاگری‌ها به میان آمدن حرف از ضیافت‌هایی است که به نام صنف هنرمندان برگزار شده یا قرار بوده برگزار شود؛ آن هم در دورانی که روسای صندوق از کمبود اعتبارات برای توزیع عیدی یا سبدکالا میان هنرمندان گفته‌اند.

ضیافت اول را #دانش_اقباشاوی کارگردان افشا کرده که در باغ دروس و خردادماه سال قبل برگزار شده. دانش اقباشاوی در گلایه از صندوق بابت تعلیق عضویت به روزنامه صبا گفته است: ۹ خرداد ۱۴۰۱ جلسه‌ای در باغ دروس که متعلق به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی بود، در حضور هیئت مدیره خانه سینما، مدیرعامل صندوق اعتباری هنر و رییس سازمان سینمایی من این مسئله(ماجرای تعلیق عضویت اهالی سینما) را به مدیر عامل صندوق اعتباری هنر مطرح کردم و ایشان به من گفتند که نگران نباشید و تمام مشکلات حل خواهد شد اما در حال حاضر می‌بینیم که بسیاری از همکاران ما لغو عضویت می‌شوند…

گفته های دانش اقباشاوی در روزنامه صبا
گفته های دانش اقباشاوی در روزنامه صبا

ضیافت دوم را علی قائم مقامی تهیه‌کننده افشا کرده که بنا بوده در ماه رمضان امسال و در هتل شرایتون(هما)ی تهران برگزار شود ولی گویا به دلیل عدم اقبال هنرمندان(؟) منتفی شده.
قائم‌مقامی در خلال انتقاد از تعلیق عضویت خود از صندوق هنر به خبرگزاری ایلنا اظهار داشت: دو هفته قبل(اواخر فروردین) از صندوق تماس گرفتند اول تصور کردم برای موضوع عضویت هست اما به افطاری در هتل هما (شرایتون سابق) دعوت کردند، عذرخواهی کردم و گفتم نمی‌آیم و بعد شنیدم که افطاری صندوق هنر کنسل شده است!!

گفته های علی قائم مقامی به خبرگزاری ایلنا
گفته های علی قائم مقامی به خبرگزاری ایلنا

این افشاگری‌ها دو پرسش را پیش‌رو میگذارد:

اول. اگر بناست هزینه شود برای ضیافت به‌نام اهالی هنر چرا از طریق صندوق یا ارشاد، اطلاع رسانی رسمی نمیشود تا حرمت عموم هنرمندان حفظ گردد تا حس خودی-غیرخودی، اذهان را نرنجاند؟ چرا این گونه ضیافت‌ها به صورت مخفیانه و فقط با حضور اقلیت برگزار میشود؟

دوم. چگونه می‌شود در تمام ماه‌های اخیر که آه و ناله اهالی هنر بابت عدم تخصیص حمایت‌ های معیشتی از هنرمندان بالا گرفته بود، کمبود بودجه بهانه ای بود در توجیه عدم توزیع عیدی و سبدکالای رمضان؟؟ اگر بودجه نبوده چگونه روسا به دنبال برگزاری افطاری در هتل هما بوده‌اند؟ یا چگونه مهمانی دروس برگزار شده؟ آیا برگزاری چنین ضیافت‌هایی به طور همت عالی و بدون پرداخت هزینه ترتیب داده میشود؟؟؟

سینماروزان ضمن اینکه آماده است پاسخ روسای بالادست به این ابهامات را منعکس نماید به آنها پیشنهاد میدهد همان گونه که با تغییر اپراتور بیمه تکمیلی هنرمندان، بخشی از مشکلات قبلی را اصلاح کردند دربرابر سایر مشکلات معیشتی پیش روی اعضای صندوق هنر نیز به دنبال چاره اندیشی و حل مشکل باشند.

پرسش هایی درباره تامین بودجه ضیافت های هنری در دوران کمبود منابع برای اعطای عیدی هنرمندان؟
پرسش هایی درباره تامین بودجه ضیافت های هنری در دوران کمبود منابع برای اعطای عیدی هنرمندان؟