1

#بهمن_فرمان_آرا کارگردان باسابقه بیان داشت:  قرار بود رمان #داستان_جاوید را در قالب سریال ۲۴ قسمته بسازم اما ناگاه جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سریال ممنوع الفعالیت شد!/هر کس را برای کار انتخاب میکردیم ایشان میگفت گران است و باید صبر کنیم!/در نهایت به سرمایه‌‌گذار گفتم این سریال نمیشود چون ایشان تهیه‌کننده نیست و دلال پول است!/به دنبال اجازه فیلمبرداری در چند خانه قدیمی بودم که از طرف عزت ضرغامی تماس گرفتند و گفتند ایشان می‌خواهد شما را ببيند!/ بعد از بیست دقیقه ناگهان فردی وارد شد و گفت می‌خواهد عکس بگیرد/برای عکس گرفتن از من اجازه نگرفتند!/همان طور که سریال #جیران کاخ گلستان را کرایه کرده بود من هم برای اجازه دو لوکیشن پیش ضرغامی رفتم و لاغیر!/بحثهای ایجاد شده حول دیدار با ضرغامی باعث شد سرمایه گذار #چشمهایش انصراف دهد و تولید منتفی شد!/پروژه #چشمهایش قرار بود ۲۱ میلیارد سرمایه گذاری داشته باشد و خودم هم ۸۰۰ میلیون برای پیش تولید گذاشتم!/ ما هنرپیشه و طراح صحنه و لباس انتخاب کرده و همه کارهای پیش تولید را انجام داده بودیم و منتظر بودیم #فیلمنت جواب دهد!!/حتی فیلمنت پیشنهاد داد که شش قسمت را به عنوان مینی سریال بسازید ولی ناگهان…/فسادی گسترده در تولید و پخش سینما وجود دارد!/الان در سینما آدمی داریم که هم فیلم می‌سازد و هم سینما دارد و هم شرکت پخش!/انحصار باعث شده یک نفر در همه کمیسیون‌ها باشد!/ این آدم هم در کمیسیون سینماداران است، هم در کمیسیون پخش‌کنندگان و اخیرا هم در کمیسیون پلتفرم‌داران!/ انحصار باعث شد فیلم #مجبوریم را که من در آن بازی کرده بودم در سانس‌های ۱۱ و ۱۳ اکران کنند که کسی نتواند ببيند!/رضا درمیشیان برای اینکه چک کند فیلمش را اکران می‌کنند یا نه، یک شب بوشهر بود، یک شب شیراز و یک شب رشت!/راه‌اندازی هنروتجربه جزو اشتباه‌ترین کارها بود!/دیگر ته خط هستم و نه پست می‌خواهم بگیرم و نه مقام!/ فقط می‌خواهم تا آخر در مملکت خودم بمانم!

سینماروزان/احمد غلامی: قرار بود رمان #داستان_جاوید اسماعیل فصیح را در قالب سریال ۲۴ قسمته بسازم اما ناگاه جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده سریال ممنوع الفعالیت شد. بعد هر کس را برای کار انتخاب میکردیم ایشان میگفت گران است و باید صبر کنیم.

بهمن فرمان‌آرا با بیان مطلب فوق به روزنامه شرق گفت: در نهایت کار به جایی رسید که به سرمایه‌‌گذار گفتم این سریال نمیشود چون ایشان تهیه‌کننده نیست و دلال پول است و مثلا بودجه سریال را تا روز آخر به من نشان ندادند و فقط گفتند برآورد داریم در حالی که کارگردان باید بودجه را بداند.

فرمان آرا درباره ماجرای دیدار اخیرش با عزت ضرغامی گفت: بعد از دریافت حق اقتباس رمان #چشمهایش بزرگ علوی، تعدادی از خانه های قدیمی تهران را به عنوان لوکیشن انتخاب کردیم و برای کسب اجازه فیلمبرداری با میراث فرهنگی مکاتبه کردیم و آنها از طرف عزت ضرغامی تماس گرفتند و گفتند ایشان می‌خواهد شما را ببيند. دیدار بسیار محترمانه ای بود ولی بعد از بیست دقیقه ناگهان فردی وارد شد و گفت می‌خواهد عکس بگیرد. ضرغامی گفت اجازه فیلمبرداری را می‌دهد و شب که به خانه رسیدم دیدم همان عکس ها را پست کرده‌اند.

فرمان آرا گفت: در تمام ده سالی که ضرغامی رئیس صداوسیما بود من یک بار پیش او نرفتم‌. من چیز نهفته ای نداشتم و پیش ضرغامی رفتم فقط برای اجازه لوکیشن. من ۸۱ سالم هست و اصلا هم برای عکس گرفتن با ضرغامی از من اجازه نگرفتند. همان طور که سریال جیران کاخ گلستان را کرایه کرده بود من هم برای اجازه دو لوکیشن پیش ضرغامی رفتم و لاغیر… وقتی کسی را جایی دعوت میکنید اگر قرار است عکسی گرفته شود یا تبلیغی گردد در همه جا اجازه می‌گیرند.

این کارگردان تاکید کرد: بحثهای و حواشی ایجاد شده حول دیدار با ضرغامی باعث شد سرمایه گذار #چشمهایش انصراف دهد و تولید منتفی شد. این پروژه قرار بود ۲۱ میلیارد سرمایه گذاری داشته باشد و خودم هم ۸۰۰ میلیون برای پیش تولید گذاشتم ولی آن سرمایه دیگر وجود ندارد. ما هنرپیشه و طراح صحنه و لباس انتخاب کرده و همه کارهای پیش تولید را انجام داده بودیم و منتظر بودیم #فیلمنت جواب دهد!!حتی #فیلمنت پیشنهاد داد که شش قسمت را به عنوان مینی سریال بسازید که آن کار را هم می‌خواستیم بکنیم ولی ناگهان پروژه متوقف شد.

این سینماگر باسابقه ادامه داد: تا زمانی که زنده ام کار میکنم و علاقه به بازنشستگی هم ندارم. با اینکه می‌دانم فسادی گسترده در تولید و پخش سینما وجود دارد و فی المثل فیلم مجبوریم را که من در آن بازی کرده بودم در سانس‌های ۱۱ و ۱۳ اکران میکردند که کسی نتواند ببيند. یا فیلم دلم میخواد را از ۲۴ سانس سینما چارسو ۲۳ سانس آن را به فیلم‌های دیگر دادند…الان در سینما آدمی داریم که هم فیلم می‌سازد و هم سینما دارد و هم شرکت پخش در حالی که در آمریکا در سال ۱۹۴۷ گفتند شما نمی توانید هم تولیدکننده باشید و هم پخش‌کننده و سینمادار.  رضا درمیشیان برای اینکه بداند فیلمش را اکران می‌کنند یا نه، یک شب بوشهر بود، یک شب شیراز و یک شب رشت! انحصار باعث شده یک نفر در همه کمیسیون‌ها باشد؛ هم در میان سینماداران است و هم در میان پخش‌کنندگان و اخیرا در کمیسیون پلتفرم‌داران هم هست!!

این کارگردان افزود: در دوره ای هنروتجربه را با کلی بودجه و بریز و بپاش راه انداختند که جزو اشتباه‌ترین کارها بود چون از همان ابتدا برچسب هنری نفروش روی فیلم می‌زدند که نفروشد.

فرمان آرا اظهار داشت: من چریک نیستم که بروم تظاهرات کنم ولی دلم با مردم ایران است. دیگر ته خط هستم و نه پست می‌خواهم بگیرم و نه مقام و فقط می‌خواهم تا آخر در مملکت خودم بمانم.

بهمن فرمان آرا: دیگر ته خط هستم
بهمن فرمان آرا: دیگر ته خط هستم!