1

بهرام کاظمی کارگردان قدیمی و همکار سالیان داریوش مهرجویی روی آنتن زنده مطرح کرد: مهرجویی تنها کارگردان ایرانی بود که فیلم شاخص، زیاد دارد!/ #پادزهر را با الگوبرداری از آثار #لینو_ونتورا ساختم/در دورانی علیه خرابکاری‌های منافقین #پادزهر را ساختم که پول‌های هنگفت ارگانی نصیب این آثار نمی‌شد!/ #پادزهر را در بخش خصوصی و بدون یک ریال وام دولتی ساختیم!/سال قبل می خواستم با وام فارابی یک فیلم آبرومند بسازم ولی…/اداره نظارت به من به‌عنوان تهیه‌کننده-کارگردان، پروانه داد ولی فارابی به همین دلیل به من وام نداد!

سینماروزان/حامد مظفری: داریوش مهرجویی تنها کارگردان سینمای ایران بوده که فیلم شاخص زیاد دارد و اینکه چنین کارگردانانی را تا زنده‌اند مورد توجه جدی قرار نمیدهیم، رویه ایست که باید اصلاح گردد.

بهرام کاظمی کارگردان باسابقه سینما که تجربه سالیان همکاری با داریوش مهرجویی را داشت با بیان مطلب فوق روی آنتن زنده برنامه سعادت‌آباد رادیوتهران گفت: یاد مهرجویی را جاودان میدارم که حدفاصل سالهای ۵۹ تا ۶۶ با داریوش مهرجویی کار می‌کردم. در پروژه های شیرک(مدیر تولید)، مدرسه ای که میرفتیم و اجاره نشینها(دستیار) با مهرجویی کار کردم و در در پیش تولید #هامون هم بودم ولی درگیر تولید یک سریال به اسم #راه برای شبکه دو تلویزیون شدم و در نتیجه نتوانستم حین تولید در هامون کنار مهرجویی باشم ولی همین قدر بگویم مهرجویی تنها کارگردان سینمای ایران بوده که فیلم شاخص زیاد دارد.

کاظمی که به بهانه مرور فیلم جنایی #پادزهر با مضمون خرابکاری‌های منافقین، مهمان رادیوتهران بود، درباره روند تولید این فیلم گفت: قبل از همکاری با داریوش مهرجویی به سینمای پلیسی دهه شصت فرانسه علاقه داشتم و به خصوص فیلم‌های جنایی لینو ونتورای ایتالیایی را پیگیری می‌کردم؛ فیلم‌هایی که آدم بد یا مظنون داستان، در نهایت بیگناهی‌اش ثابت می‌شود.

کاظمی درباره مراوده با سیروس الوند سناریست #پادزهر گفت: برخلاف تصورات سیروس الوند بنا نبود این فیلم را خودش بسازد. فیلمنامه سیروس الوند پلیسی-خانوادگی بود و او به مانند همه آثارش، سعی کرده بود وجهه خانوادگی را گسترش دهد ولی من وجه ملودرام را کم کردم و بر وجه تعقیب و گریز و ماجراجویانه تمرکز کردم.

این کارگردان باسابقه درباره نحوه تولید فیلم بیان داشت: تهيه کننده حبیب صحرانورد فقید بود که پروانه ساخت را برایمان گرفت ولی در واقع من ، حسن پویا و علی شعاعی مرحوم به صورت تعاونی و با سرمایه گذاری اشتراکی، فیلم را ساختیم. در دورانی پادزهر را ساختیم که از بودجه های هنگفت ارگانی برای امثال ما خبری نبود و بدون یک ریال مشارکت دولتی، فیلم را ساختیم‌‌. از منظر گیشه، فیلم پادزهر، فیلم خوبی بود و اکران نوروزی گرفت و با فیلمهای بازیچه تورج منصوری، چشم شیطان حسن هدایت و تاواریش مهدی فخیم زاده، اکران شد ولی پرفروش بود و توانست سرمایه خود را برگرداند.

بهرام کاظمی درباره ادامه مسیر کارش پس از #پادزهر و کم کاری سال‌های اخیر خود بیان داشت: بعد از پادزهر، فیلم #هدف را ساختم که یک فیلم پلیسی بود و به اندازه خودش، مخاطب داشت اما مساله این است که در سالهای اخیر و برای تولید سینمای جنایی با مشکل کمبود امکانات روبروییم و نیازمند همکاری بالای نیروی انتظامی هستیم تا بتوانیم فیلم و سریال خوب جنایی بسازیم که نیست یا لااقل برای امثال ما نیست.

کاظمی افزود: بعد از آن که در میانه دهه هشتاد کمدی شبی در تهران را ساختم، سالها گذشت و فیلمی نساختم تا در گونه کمدی مشکل گیتی را ساختم که در بخش خصوصی تولید شده بود و فیلم بدی هم نبود و اتفاقا در شبکه خانگی بسیار مورد توجه قرار گرفت.

بهرام کاظمی کارگردان سینما
بهرام کاظمی کارگردان سینما

این کارگردان که سابقه همکاری با عباس کیارستمی(زندگی و دیگر هیچ)، کیومرث پوراحمد(بی بی چلچله) و محمدرضا اعلامی(نقطه ضعف) را دارد، درباره تازه‌ترین برنامه‌هایش برای تولید فیلم گفت: سال قبل پروانه ساختی گرفتم برای ساخت #در_تاریکی_همه_چیز_روشن_است و چون به جایی متصل نیستم برای دریافت وام-تاکید میکنم وام- به فارابی رفتم و می توانستم با دریافت یک وام حداقلی از فارابی یک فیلم آبرومند بسازم ولی در کمال تعجب گفتند که به تهیه کننده-کارگردان وام نمی دهیم. یعنی اداره نظارت پروانه ساخت به تهیه‌کننده-کارگردانان می‌دهد ولی فارابی به همین دلیل حتی به من وام ندادند و برای همین نتوانستم فیلمی تولید کنم.

این کارگردان تاکید کرد: همه می‌گویند که باید از پیشکسوتان و باسابقه ها حمایت کرد ولی اینها حرف است و بیشتر هم زیر تابوت هنرمندان این حرف را می‌زنند وگرنه خود مهرجویی برای ساخت آثار آخرش چقدر سختی کشید؟ وقتی خود من بعد از بیش از سه دهه سابقه و تجربه همکاری با مهرجویی و کیارستمی و پوراحمد و..‌. و ساخت چندین فیلم و سریال در گونه های مختلف باز نمی‌توانم از وام فارابی استفاده کنم چگونه انتظار داریم به بهبود فضای کار و اشتغال؟؟

برنامه سعادت‌آباد با تهیه‌کنندگی مریم آصفی، اجرای علی یگانه، بازیگری نیما اعتصام و کارشناسی حامد مظفری از رادیو تهران روی آنتن می‌رود.