1

برگزاری جشنواره فجر۳۹ فقط با یک رأی مثبت!/ماجرای کنار گذاشتن دو فیلم ارگانی!/چرا شورای نگهبان، ردّصلاحیتش کرد؟

سینماروزان/تینا جلالی: در جلسه‌ شوراي سياست‌گذاري جشنواره فجر۳۹-مصادف با فراگیری کرونا- با اعضا درباره اينكه جشنواره آن سال برگزار شود يا نشود راي گرفتيم، در راي‌گيري فقط يك راي مثبت براي برگزاري جشنواره داشتيم آن هم فقط من راي مثبت دادم، بقيه يا مخالف يا ممتنع بودند.

محمدمهدی طباطبایی نژاد دبیر جشنواره فیلم فجر۳۹ و از معاونان نظارت سینمایی دولت دوازدهم با بیان مطلب فوق به روزنامه اعتماد گفت: به عقيده من جشنواره فيلم فجر يكي از مهم‌ترين و بزرگ‌ترين رويدادهاي فرهنگي كشور است و تعطيل كردن آن به واسطه شيوع كرونا درست نبود، معتقدم جشنواره بايد در سخت‌ترين شرايط هم برگزار شود. اين پيشنهاد را در شرايط سخت دادم اما سختي‌‌اش را به جان خريدم.

وی ادامه داد: شايد باورتان نشود تا پنج روز مانده به برگزاري جشنواره نمي‌دانستيم جشنواره در چه سطحي برگزار مي‌شود. از اين جهت كه وزارت كشور و وزارت بهداشت نمي‌پذيرفت كه جشنواره برگزار شود، مصاحبه‌هاي استاندار تهران هست كه گفته بودند زورمان به جشنواره فجر نرسي؛ چون دل‌شان مي‌خواست جشنواره در شرايط كرونا تعطيل شود. آن سال نزديك به بيش از 4000 بار سالن‌های سينما را ضدعفوني كرديم، فقط 30 درصد از ظرفيت سالن در اختيار مخاطب بود و ساعت 10 شب بايد چراغ سينماها خاموش مي‌شد.

دبیر فجر۳۹ درباره حذف برخی آثار موسوم به ارزشی ارگانها در آن دوره گفت: در آن دوره دو تن از كارگردانان شايسته و تواناي سينماي ايران كه فيلم‌هاي‌شان بسيار مسوولانه بود اما به لحاظ كيفي اشكالاتي داشت، فيلم‌شان شرايط رقابت با ديگر آثار جشنواره را پيدا نكرد، ما به اين فيلمسازان محترم توضيح داديم كه دفاع از ارزش‌ها مبتني بر توانايي و كيفيت اثر هنري است، معتقدم وقتي صحبت از ارزش‌ها مي‌كنيم اتفاقا فيلم بايد كيفيت بسيار بالا داشته باشد چون اين فيلم‌ها به لحاظ مالي از ارگان‌ها و سازمان‌هاي مختلف حمايت مي‌شود پس مشكل مالي كه ندارند پس حرف‌شان را بايد درست بزنند و مفاهيم‌شان را بهتر و شيواتر بگويند چون امتياز ارزشي دارند

طباطبایی نژاد که امسال برای شرکت در انتخابات مجلس کاندیدا شده ولی ردصلاحیت شد در چرایی این مساله بیان داشت: من اعلام كردند كه پرونده شما ابهاماتي دارد و براي پاره‌اي توضيحات به شوراي نگهبان تشريف بياوريد.وقتي به شوراي نگهبان رفتم، از من سوال پرسيده شد كه چه سال‌هايي مامور در وزارت ارشاد بوديد به آنها توضيح دادم، در جواب به من گفتند در پرونده شما درج شده كه در دوره‌اي كه شما در سازمان سينمايي مامور بوديد فيلم‌هايي در سينمايي ايران مجوز صادر شده كه با اهداف متعالي جمهوري اسلامي ايران همخواني نداشته است. از آنها خواستم اسم فيلم را بگويند. به من گفتند اسم فيلم نوشته نشده. ولي فضاي كلي دوره مديريت شما مورد تاييد نظام نيست، شما بايد جلوي صدور بعضي پروانه نمايش‌ها را مي‌گرفتيد. در جواب‌شان گفتم وقتي قانون در مورد فيلمي تعيین تكليف مي‌كند من اجازه ندارم خلاف قانون عمل كنم من كه مدير نشدم توقيف كنم من بايد حامي هنرمندان و فيلمسازان و فيلم ساخته شده باشم.

وی افزود: به آنها گفتم شما كه نام فيلم را نمي‌گوييد پس اجازه دهيد براي شما توضيح دهم كه مسووليت آثار نمايشي به عهده شوراي پروانه نمايش است، در دوره من، اعضاي پروانه نمايش متشكل از حسن خجسته، حجت‌الاسلام و‌المسلمين خاموشي رييس سازمان اوقاف، آقاي رضا پورحسين قائم مقام وقت سيما، حسين كرمي مديروقت سيما فيلم، محمد احساني‌ مدير وقت شبكه نسيم و نمايندگان خانه سينما كمال تبريزي و مرحوم فرشته طائر‌پور بودند، اين افراد همه خودشان صاحب‌نظر و در شورا مسووليت داشتند؛ من اجازه ندارم در كارشان دخالت كنم وقتي قانون به فيلمي مجوز اكران مي‌دهد وقتي پروانه نمايش توسط شوراي پروانه نمايش صادر مي‌شود من نمي‌توانم و اجازه ندارم جلوي اكران فيلمي را بگيرم.

محمدمهدی طباطبایی‌نژاد و برگزاري جشنواره فجر۳۹ فقط با یک رأی
محمدمهدی طباطبایی‌نژاد و برگزاري جشنواره فجر۳۹ فقط با یک رأی

او گفت: طبق مصوبه هيات وزيران، معاونت سينمايي مي‌تواند موقتا و تا رفع موانع جلوي نمايش فيلمي را بگيرد اما ازآنجايي كه اعضاي شوراي پروانه نمايش منسوب آقاي وزير هستند حتما بايد بانظر وزير اين اتفاق رخ دهد؟ در جواب به من گفتند شما ماشين امضا بوديد؟ به آنها گفتم رييس كل بانك مركزي هم در ابلاغ مصوبات شوراي عالي پول و اعتبار اجازه دخل و تصرف در جابه‌جابه جايي يك ويرگول را هم ندارد يعني رييس كل بانك مركزي هم ماشين امضا است؟ متاسفانه به نظرم آمد آن دوست منتقد دولت روحاني بود. به من گفت قانون را به من نشان بده، قانون را برايش نوشتم و به او گفتم شما من را به عنوان مدير به خاطر اين مواخذه مي‌كنيد كه در كشورم به قانون عمل كردم؟ شما مرا متهم مي‌كنيد كه چرا قانون را زير پا نگذاشتم؟ من بايد قانون را زير پا مي‌گذاشتم تا امروز اجازه ورود به مجلس را به من مي‌داديد؟

طباطبایی نژاد اظهار داشت: هر مديري رفتار خاص خود را دارد. ممكن است يكجايي رفتار سليقه‌اي اعمال شود يا اينكه آداب معاشرت با اهل فرهنگ و هنر را نشناسند، اما نكته مهمي كه بايد به آن اهميت داد اينكه، بايد تابع قانون باشيم، چه در مقام مدير فرهنگي و چه در مقام هنرمند، كشور قانون دارد و ما بايد به قانون عمل كنيم و رفتارهاي اخلاقي و آداب اجراي آن را بدانيم، قانون را مي‌شود به تندي و تلخي اجرا كرد، ولي مديران مي‌توانند در شيرين‌ترين وجه آن عمل كنند…