1

بازداشت کارگردان از ونيز برگشته⇐کارگردانی که فیلمش جایزه بهترین بازیگری را گرفت!+عکس

سینماروزان: هرچند در روزهای گذشته و بعد از دریافت جوایز بخشی جنبی از جشنواره ونیز توسط نوید محمدزاده و وحید جلیلوند برخی رسانه ها طوری به انتشار خبر پرداختند که انگار این دو نفر جوایز اصلی را گرفته‌اند اما واقعیت آن بود که جوایز بهترین کارگردانی و بهترین بازیگری جشنواره ونیز به «زاویه لگران» و «کامل الباشا» برای فیلمهای «حبس» و «شوک/توهین» رسید.

به گزارش سینماروزان جوایزی که نوید و وحید بخاطر «بدون تاریخ بدون امضاء» گرفتند از یکی از بخشهای جنبی جشنواره ونیز بود با نام «افقها» و این جوایز کمترین ربطی به جوایز اصلی ونیز و از جمله شیر طلایی و شیر نقره ای نداشت چون اصلا «بدون تاریخ بدون امضاء» در بخش اصلی جشنواره ونیز حاضر نبود که حالا بخواهد جایزه هم بگیرد.

در این اوضاع گزارشی در «شرق» منتشر شده درباره بازداشت کارگردان فیلمی که برنده جایزه بهترین بازیگری جشنواره ونیز شده است. این کارگردان که لبنانی-فرانسوی است و «زیاد دوئیری» نام دارد بلافاصله بعد از بازگشت به لبنان بازداشت شده است.

متن گزارش این بازداشت را بخوانید:

مسئولان فرودگاه بين‌المللي بيروت «زياد دوئيري»، کارگردان لبناني – فرانسوي را بازداشت و پاسپورت او را ضبط کردند. به گزارش ورايتي، زياد دويري، کارگردان لبناني- فرانسوي که فيلمش در جشنواره ونيز جايزه بهترين بازيگر نقش اول مرد را گرفت، پس از بازگشت به لبنان ساعاتي بازداشت شد.

کارگردان فيلم «الصدمه» (شوک) بايد در دادگاه نظامي حاضر شود. ورايتي اشاره‌اي به جرم اين کارگردان نکرده و تنها احتمال داده شايد در ارتباط با فيلم قبلي‌اش با عنوان «شوک» باشد که بخشي از آن در اسرائيل فيلم‌برداري شده است. بااين‌حال خبرگزاري فرانسه گزارش کرد فعالان و روزنامه‌نگاران لبناني پيش‌تر از دوئيري خواسته بودند به دليل تصويربرداري بخشي از فيلم سابق خود در اسرائيل که در لبنان نمايش آن ممنوع شد، عذرخواهي کند.

آنها اين مسئله را به‌مثابه عادي‌سازي روابط با اسرائيل دانستند. «بيار ابي صعب»، يکي از روزنامه‌نگاران روزنامه الاخبار، در صفحه توييتر خود نوشت: ضبط پاسپورت دويري به اتهام تعامل با اسرائيل بوده است.
فيلم «شوک» جايزه بهترين بازيگر مرد جشنواره ونيز را دريافت کرد. دوئيري درباره بازداشت کوتاه خود در فرودگاه گفت: «پس از بازگشت به لبنان چيزي حدود دوساعت‌ونيم در فرودگاه بازداشت بودم.
پس از توقيف گذرنامه‌هاي فرانسوي و لبناني آزاد شدم و بايد در دادگاه نظامي حاضر شوم».
فيلم «شوک» درباره زندگي يک جراح عرب است که در اسرائيل زندگي مي‌کند و پي مي‌برد همسرش در عمليات بمب‌گذاري همکاري مي‌کند. اين فيلم سال ٢٠١٣ در لبنان ممنوع شد، چون برخي از بازيگرانش اسرائيلي بودند و بخشي از آن در اسرائيل فيلم‌برداري شده بود.
«شوک» چهارمين فيلم بلند دوئيري است و قرار است به‌زودي در لبنان اکران شود. کامل الباشا براي بازي در اين فيلم جايزه بهترين بازيگر مرد جشنواره ونيز را از آن خود کرد.
دويري کار خود در سينما را با دستياري کوئنتين تارانتينو در فيلم‌هاي «سگ‌هاي انباري»، «داستان عامه‌پسند» و «جکي براون» آغاز کرد.

کامل الباشا(چپ) در نمایی از «شوک»/این بازیگر برنده جایزه بهترین بازیگری ونیز بوده
کامل الباشا(چپ) در نمایی از «شوک»/این بازیگر برنده جایزه بهترین بازیگری ونیز بوده
زیاد دوئیری
زیاد دوئیری