1

اکران منطقه‌ای #لوپتو؛ گریزگاهی برای رهایی سینمای ایران از بازار محدود داخلی؟

سینماروزان: مدتهاست صاحبان سینمای ایران از محدودیت اکران و اینکه بهترین محصولات آنها جایی جز بازار داخلی برای اکران ندارند، گلایه می‌کنند و  اغلب بر این مساله تاکید دارند که به جای تمرکز بیش از حد بر جشنواره‌های موضعی، بهتر است که برای محصولات داخلی بازارهایی در خارج از مرزها پیدا کرد.

اگرچه بخش عمده بازار سینماهای دنیا مستقیم یا غیرمستقیم دراختیار پخش‌کنندگان معظم هالیوودی است ولی برای شروع هم که شده بد نیست راه نزدیکتر را بپیماییم و استارت اکران‌ خارجی را با کشورهای هم‌فرهنگ منطقه بیازماییم.

سازندگان انیمیشن #لوپتو قدم در این راه گذاشته‌اند و شرایط اکران خارجی خود را با لبنان استارت زده و برنامه‌ریزی کرده‌اند تا بعد از لبنان در عراق و سوریه هم فیلم را اکران کنند. لوپتو به کارگردانی عباس عسکری و تهیه‌کنندگی محمدحسین صادقی محصول مرکز انیمیشن سوره،  فیلمی است که در داخل ایران هم پرفروش بوده و تاکنون بیش از نیم میلیون مخاطب فقط در سینماهای ایران داشته و اینکه فیلمی محبوب مخاطب کودک ایرانی برای اکران خارجی برنامه‌ریزی کرده، شاید بتواند چراغ راهی هم پیش روی برگزارکنندگان جشنواره دولتی کودک باشد که به جای ریختن میلیاردها پای تولیدات کم‌مصرف جشنواره‌ای، به سمت تولید آثاری بروند که بتوانند بازار منطقه‌ای داشته باشند.

برخلاف اکران های محدود جشنواره ای، اکران‌های منطقه‌‌ای #لوپتو اکران عمومی خواهد بود و  به جای مخاطب خاص این مخاطب عام هست که به تماشای نسخه عربی این انیمیشن می نشیند.

لبنان بیش از دویست سالن فعال دارد که این انیمیشن در آغاز اکران در حداقل بیش از پنجاه سالن نمایش داده میشود و بسته به فروش و میزان استقبال به مرور بر میزان سینماهای لوپتو افزوده خواهد شد.

برای بالا بردن کیفیت اکران، الزامات تبلیغاتی محیطی لازم برای لوپتو در لبنان تدارک دیده شده و در نقاط مختلف بیروت، بیلبوردهای لوپتو دیده می‌شود.

پخش فیلم توسط موسسه فرهنگی میم انجام میشود که پیش از این انیمیشن های شاهزاده روم و فیلشاه را در مشارکت با ایران تولید کرده بود و در لبنان و کشورهای عربی اکران کرده بود.

باید منتظر ماند و دید که اکران های منطقه ای چنین انیمیشن هایی شرایطی را فراهم خواهد کرد که در آینده نزدیک آثار باکیفیت و مخاطب‌پسند رئال سینمای ایران هم راهی پیدا کند به سینماهای کشورهای همسو؟

اکران لوپتو در لبنان، عراق و سوریه و...
اکران لوپتو در لبنان، عراق و سوریه و…