1

انحصارگرایی و ویژه‌خواری؛ از سازمان سینمایی تا خانه سینما

سینماژورنال: در حالی که به مانند ضیافت روز خبرنگار سازمان سینمایی، ضیافت روز سینمای این سازمان هم بدون دعوت از رسانه های منتقد و مستقل برگزار شده است و این امر اعتراضات بسیاری را موجب شده، ایجاد انحصار در پوشش ویدیویی مراسم جشن خانه سینما نیز با اعتراضات رسانه های فعال در این حیطه روبرو شده است.

به گزارش سینماژورنال از جمله این رسانه ها “تیوی پلاس” است که سردبیر آن حمید فراهانی راد در یادداشتی به انتقاد از انحصار ایجاد شده در جشن خانه سینما پرداخته است.

متن کامل یادداشت این فعال رسانه ای را بخوانید:

اين روزها شاهد برخوردهاى عجيب و توهين آميز و غير منصفانه و حتى غيرقانونى در اين حوزه هستیم. دوستان طورى زد و بندهاى پشت پرده و زيرميزى مى كنند گويى يادشان رفته ما همان دوستانى هستيم كه هميشه در هر موقعيت سخت و خطيرى مثل تعطيلى خانه سينما و…، تمام قد در كنارشان ايستاديم و حتى گاهى جلوتر از آنها در دفاع از حق شان و اثبات دوستى مان بوديم. ما انتظار تقدير و تشكر نداريم اما ديگر توهين و بى احترامى هم حق مان نيست. مى پرسيد چه شده كه اينقدر گلايه مند هستيم؟! چه شده كه برخلاف روال هميشگى مان كه سكوت و آبروداریست اين بار ديگر كارد به استخوان مان رسيده و صدایمان در آمده؟
هجدهمين جشن خانه سينماست؛ تى وى پلاس به عنوان اولين تلويزيون اينترنتى ايران و حامى ستاره ها و هنر هميشه و همه جا بى هيچ چشم داشتى در تمام مراسم ها و جشن ها و رونمايى ها و… حضور داشته و آنها را پوشش داده.
اين بار نيز از چند ماه قبل از طريق دبير بخش سينما از روابط عمومى اين دوره از جشن پيگير بوديم كه براى حضور در اين مراسم و پوشش تصويرى آن چه كنيم و چه كارهايى لازم است انجام بدهيم، ايشان هم فرمودند درخواست شما اعلام شده و هيچ كارى لازم نيست انجام بدهيد. با اين اوصاف تا همين روزهاى اخير مرتب پيگير بوديم و هر دفعه همين اطمينان خاطر به ما داده مى شد. گفتند كارت هایتان صادر شده، يكشنبه ٢١ شهريور برويد از خانه سينما بگيريد.
ناگهان ورق برگشت، در حاليكه فقط يك روز تا برگزارى جشن باقى مانده به ما اعلام كردند اجازه تهيه گزارش تصويرى از مراسم را نداريد. چرا؟! چون انحصار فيلمبردارى مراسم از طريق جناب شاهسوارى رئيس خانه سينما به يكى از سايت ها فروخته شده. عجب! چطور حق انحصارى به مجموعه اى اينقدر پنهانى و دقيقه نودى فروخته مى شود بدون اينكه به ديگرانى كه واجد شرايط هستند اعلام شده باشد؟!
جناب آقاى شاهسوارى، شما كه به دنبال كسب سود مادى بيشتر براى مجموعه تان هستيد چرا قصد فروش انحصاری فيلمبردارى مراسم تان را اعلام عمومى نكرديد و مزايده نگذاشتيد شايد كه ما مايل بوديم به رقم بالاترى از دوستان شما اين حق را خريدارى كنيم؟
در شگفتيم خانه سينما كه هميشه از بى قانونى و تصميمات فكر نشده يك شبه و اعمال نظر سليقه اى مديران دادش به هوا بود حالا چه شده كه خود سردمدار تضييع حقوق رسانه ها شده است؟! جناب شاهسوارى جواب صدها هزار نفر مخاطب شبكه پر بيننده تى وى پلاس را در سراسر جهان شما مى دهيد؟ آقای شاهسوارى مگر خود شما در گفتگوی اخیرتان نمی گویید ما حق تفکیک مخاطب را نداریم؟! بله… شاید شما هم مثل بسیاری دیگر از همکارانتان… یاحق