1

انتقادات یک عضو هیات مدیره خانه تئاتر به صندوق هنر⇐اغلب بیمه‌شدگان فقط ۷درصد حق بیمه را می‌پردازند ولی هنرمندان مجبورند ۹درصد حق بیمه را پرداخت کنند!/بعد از مدتها وعده، هنوز هنرکارت به دست بسیاری از اعضای صندوق نرسیده!/با حق ویزیت بیمه صندوق، نهایتا سه بار در سال می‌توان به پزشک مراجعه کرد!!/سقف تهیه داروی بیمه صندوق بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که شبیه شوخی است!!! /گاهی حتی تا چهار پنج ماه زمان می‌برد که حداقلی از هزینه درمان به هنرمندان بازگردد!/ یکی از بازیگران در حالی به‌دلیل ابتلای دوباره به کرونا فوت کرد که تا لحظه مرگ، هزینه درمان اولین کرونایش پرداخت نشده بود!!/صندوق هنر به سیستم پاسخگویی خود سامان دهد تا لااقل هنرمندان مجبور نشوند برای هر مشکلی به صندوق بروند!/بودجه ۳۵۰میلیاردی مصوب صندوق بناست به کجا برود؟؟

سینماروزان: یک عضو هیات مدیره خانه تئاتر با ابراز تاسف از ضعیف بودن خدمات صندوق اعتباری هنر و به‌ویژه وضعیت بیمه تکمیلی، خواستار توجه بیشتر به این مقوله و انتخاب بیمه تکمیلی بسیار قوی  برای هنرمندان شد.

مریم رحیمی، عضو هیات مدیره انجمن بازیگران به خبرگزاری ایسنا گفت: سقف ویزیت بیمه تکمیلی صندوق هنر در یک سال دویست هزار تومان است درحالیکه حق ویزیت پزشکان بین ۵۰ تا  ۱۶۰ هزار تومان است و خب واضح هست که با آن دویست هزار تومان به طور متوسط نهایتا سه بار در سال می‌توان به پزشک مراجعه کرد و آیا این معقول هست ؟ این سقف واقعا بر چه اساسی تعیین شده ؟!

او ابراز تاسف می‌کند: از سه هزار و پانصد عضو خانه تئاتر بالای ۲۰۰ نفر بیماری خاص دارند. بیماری خاص یعنی چکاپ، دارو، آزمایش و ویزیت مداوم ماهانه ، آن هم با هزینه‌های بسیار بالا ولی سقف تهیه دارو در یک سال بین ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار تومان است که شبیه شوخی است!!! به‌ویژه برای جامعه تئاتری که از نظر درآمد جزو ضعیف‌ترین اقشار هستند. 

این عضو هیات مدیره انجمن بازیگران خانه تئاتر با ابراز تاسف از مشکلاتی که هنرمندان در زمینه بیمه تکمیلی دارند، ادامه می‌دهد:  حالا علاوه بر این مبالغ اندک که اشاره کردیم،  پرداخت‌ها نیز تاخیر بسیار دارند و گاهی حتی تا چهار پنج ماه هم زمان می‌برد.

او به ایسنا می‌گوید: همکار عزیز ما آقای بیژن افشار بازیگر سرشناس در فروردین برای بار دوم با فاصله سه ماه و نیم به کرونا مبتلا شدند و این در حالی بود که می‌گفتند هنوز بیمه تکمیلی مبلغ مربوط به هزینه درمان کرونای بار اول‌شان را نپرداخته!!! ایشان متاسفانه براثر کرونا فوت شدند. حالا دوستان بیمه تکمیلی صندوق آیا عذاب وجدان ندارند از این همه تاخیر ؟!

رحیمی با ارایه توضیحاتی درباره تفاوت بیمه‌های ارگان‌ها با بیمه هنرمندان می‌گوید: در حالت کلی که بیمه ۳۰ درصد هست، معمولا کارفرما ۲۳ درصد حق بیمه را می‌پردازد و کارکنان، ۷ درصد آن را ، ولی ما که ۱۸ درصد هستیم ،  تقریبا ۹درصد  حق بیمه‌مان  را خودمان و حدود ۹ درصد را ارشاد می‌پردازد  و این برای خانواده هنر با درآمدهای ناچیزشان بسیار سخت است و تازه این شرایط در دوره کرونا به مراتب سخت‌تر هم شده است، چون تقریبا یک سال و چهار ماه است که بسیاری از اهالی هنر امکان کار نداشته‌اند درآمدی هم به دست نیاورده‌اند. کسانی هم که در این مدت و در مقاطع بازگشایی سالن‌ها کار کرده‌اند، عموما زیان دیده‌اند.

این فعال تئاتر یادآوری می‌کند: صندوق مشکلاتی دارد که باید از طریق دولتمردان حل شود چون خود صندوق هم در این زمینه‌ها دخیل نیست ولی یکی از نقاط ضعف خود صندوق، پاسخگویی است. تعداد اعضای صندوق و مراجعه‌کنندگان به آن زیاد ولی کارکنان صندوق کم‌شمار هستند. به عنوان نمونه بعد از مدتها وعده، هنوز هنرکارت به دست بسیاری از اعضای صندوق نرسیده که در این زمینه پرسش بسیار است و یا پرسش‌های متعددی که درباره بیمه تکمیلی وجود دارد، اغلب بی‌پاسخ می‌ماند. پیش از این نماینده بیمه تکمیلی هفته‌ای دو یا  سه روز در خانه تئاتر حضور داشت ولی اکنون این حضور بسیار کمرنگ شده است. لازم است صندوق تعداد تلفن‌های پاسخگویی را بیشتر کند و به سیستم پاسخگویی خود سامان دهد تا لااقل هنرمندان مجبور نشوند برای هر مشکلی به صندوق بروند! بماند که برخی از کارکنان صندوق خودشان اطلاعات کافی درباره پرسش‌های اعضا ندارند.

رحیمی در پایان با اشاره به انتشار خبری مبنی بر کمک ۳۵۰ میلیاردی به صندوق اعتباری هنر برای حمایت از هنرمندانی که در دوره کرونا متضرر شده اند خاطرنشان می‌کند: این بودجه تصویب شده و قرار است در اختیار صندوق قرار بگیرد ولی چرا معلوم‌ نمی‌کنند که این بودجه دقیقا بناست به کجا برود؟ فراموش نشود این بچه‌های تئاتر بودند که کارد به استخوان‌شان رسیده بود و جلوی مجلس اعتراض در سکوت داشتند که نتیجه‌اش این مصوبه بود و از سوی دیگر هر چند همه اقشار هنرمندان در این دوره متضرر شدند ولی تئاتری‌ها بیش از همه خسارت دیدند، چرا که سالن‌های تئاتر به طور کامل تعطیل شدند و ضروری است در تخصیص این حمایت مالی نگاه ویژه‌ای به اهالی تئاتر بشود.

مریم رحیمی+خانه+تئاتر
مریم رحیمی+خانه+تئاتر