1

انتشار تکذیبیه تأییدآلود در مناقشه صندوق هنر و اهالی سینما!؟

سینماروزان: انتشار اخباری مختلف درباره تعلیق عضویت شماری از سینماگران از صندوق هنر با گفتگوهایی مختلف از سینماگرانی همچون علی قائم‌مقامی و دانش اقباشاوی- از روسای ادوار صنوف خانه سینما- شوکی بزرگ را به جامعه سینما وارد کرد.

 

به دنبال گفتگوی علی قائم مقامی با ایلنا و دانش اقباشاوی با صبا در تأیید تعلیق عضویت، سینمامثبت هم فهرستی از معلقان صندوق هنر را منتشر کرد. به تازگی محسن ملکی نماینده خانه سینما در صندوق هنر گفتگویی با ایسنا انجام داده که هرچند ظاهرا در جهت تکذیبیه کلی تعلیق عضویت‌ها بود اما جان‌مایه گفتگو حکایت دارد از تائیدیه درددل‌های اهالی سینما.

 

جالب‌تر اینکه بلافاصله بعد از انتشار این گفتگو، امید محمدنژاد از عکاسان باسابقه هم از تعلیق عضویت خود از خانه سینما خبر داده!

 

ابتدا گفتگوی محسن ملکی با ایسنا را مرور می‌کنیم که فرموده‌اند: در تاریخ ۱۴۰۲/۱/۱۴ فهرستی از اسامی برخی از اعضای خانه سینما که به دلیل  عدم بارگذاری مستندات در سامانه صندوق اعتباری هنر تمدید عضویتشان انجام نشده بود به خانه سینما ارسال شد.  بلافاصله‌ با اعضایی که نامشان در فهرست ارائه شده ذکر شده بود، تماس گرفته شد و با همراهی و کمک کارکنان خانه سینما پرونده ها به تدریج تکمیل و بارگذاری شد. در تاریخ ۱۴۰۲/۱/۲۷ طی جلسه‌ای با حضور جناب آقای پوراحمدی، مدیر عامل و معاونین محترم صندوق اعتباری هنر، نظرات، پیشنهادات و انتقادات خانه سینما توسط سرکار خانم برومند مدیر عامل محترم خانه سینما – آقای علی لقمانی و آقای سهیل رحیمی با ایشان در میان گذاشته شد و  مهلت جهت تکمیل پرونده و بارگذاری توسط اعضای مذکور تا ۱۵ اردیبهشت طبق توافق و تعامل به عمل آمده صورت گرفت و سه نفر نمایندگان خانه سینما در کارگروه ارزیابی متقاضیان عضویت در صندوق نیز معرفی شدند.  گرچه ما هم ایرادات فراوانی  به برخی از کارهای صندوق داریم ولی معتقدیم هرکاری باید صبورانه و صد البته با بررسی دقیق و منطقی انجام شود و خبر پراکنی‌های منفی و شایعات کذب نه تنها این مسیر دشوار را هموار نمی‌کند، بلکه موجب ایجاد موانعی در کار خواهد شد.  بنابراین شایعه لغو عضویت هنرمندانی که در سایت‌های خبری از قول برخی از اعضای خانه سینما منتشرشده کذب محض است و از تاریخ ۲۷ فروردین الی ۱۰ اردیبهشت نواقص پرونده‌های این هنرمندان رفع و تمدید عضویت‌شان نیز انجام شده است: خانم‌ها آتنه فقیه نصیری، سهیلا گلستانی،  آزاده صمدی و آقایان امیر جدیدی،  نیما شاهرخ شاهی،  پژمان بازغی،  محسن کیایی،  حسام نواب صفوی،  هدایت هاشمی،  امیر حسین صدیق، افشین هاشمی، مصطفی کیایی و حسن کریمی.چنانچه هر یک از اعضای محترم علی رغم تکمیل پرونده و بارگذاری مستندات لازم همچنان تمدید عضویت نشده‌اند، می‌توانند مراتب را کتبا به خانه سینما جهت پیگیری های لازم ارائه نمایند.  من به‌عنوان نماینده خانه سینما در صندوق اعتباری هنر خبر منتشر شده را کاملا تکذیب کرده و با صراحت اعلام می‌کنم هیچگونه لغو عضویت و قطع بیمه در مورد اسامی ارائه شده از سوی صندوق اعتباری هنر صورت نگرفته است و فهرست مذکور صرفا جهت اطلاع رسانی در خصوص تکمیل پرونده و تمدید عضویت اعلام شده است!

 

حالا گلایه‌های امید محمدنژاد عکاس باسابقه را در گفتگو با فارس میخوانیم: اگر مطابق با اعلام قبلی صندوق اعتباری هنر لغو عضویت‌ها صحت ندارد، بیانیه خانه سینما برای اصلاح این موارد چه معنایی دارد؟ این اتفاق از اساس به‌معنای صحت لغو عضویت برخی از هنرمندان در صندوق اعتباری هنر است، از طرفی نام‌های اعلام شده در این بیانیه مربوط به افراد شناخته شده‌ای( سلبریتی) هستند، اگر صندوق اعتباری هنری معتقد است، هیچ هنرمندی لغو عضویت نشده پس انتشار این بیانیه چه معنایی دارد؟ این صندوق از اساس ماهیت خدمت‌رسانی و حمایت از هنرمندان را دارد. قشر بسیار وسیعی از هنرمندان سینما و تئاتر گرفته تا هنرمندان هنرهای تجسمی و موسیقی و حتی فعالین قرآنی و خبرنگاران در تمامی نقاط کشور عضو این صندوق هستند و این نهاد باید برای حمایت از آنها فعالیت کند، چیزی شبیه به سازمان بازنشستگان کشوری که وظیفه حمایت از بازنشستگان را دارد. گله اصلی این است که این سازمان حمایتی به درستی با هنرمندان برخورد نمی‌کند و فردی مانند من را که در چند انجمن عضو هستم و در خانه سینما هم به‌صورت افتخاری عضو هستم عضویتم لغو شده است، چرا باید هر دو سال فردی که در نهادهای صنفی هنرمندان عضویت دارد فعالیت هنری خود را ارائه دهد تا هنرمند بودنش به صندوق ثابت شود. وقتی هنرمندی دو سال فعالیت نداشته یعنی از نظر جسمانی توانایی فعالیت ندارد، اتفاقا این همان هنرمندی است که باید مورد توجه قرار گیرد و حمایت شود، چراکه دیگر توانایی فعالیت هنری و کسب درآمد ندارد و صندوق دقیقا در همین برهه عضویت فرد را به‌دلیل عدم فعالیت در 2 سال لغو می‌کند. این موضوع نشان می‌دهد که در این صندوق نگاه تخصصی به وضعیت هنر و جامعه هنری حاکم نیست.

صندوق هنر و خانه سينما و مساله تمدید عضویت اهالی سینما در صندوق
صندوق هنر و خانه سينما و مساله تمدید عضویت اهالی سینما در صندوق

مرور گفته‌های نماینده خانه در صندوق که ظاهرا تکذیب ماجرای تعلیق است ولی در عین حال بخشی از همان لیست معلقان سینمامثبت را نام برده و از رفع مشکل و تمدید عضویت آن‌ها میگوید خود شاهدی نیست بر این مدعا که ماجرای تعلیق نه یک شایعه که پروسه‌ای بوده در جریان؟؟!

بماند که هم امید محمدنژاد و هم پیشتر علی قائم‌مقامی و دانش اقباشاوی به صراحت از نادرستی روال در پیش گرفته شده برای تمدید عضویت اهالی سینما در صندوق می‌گویند! بر طبق اطلاعات روسای صندوق، در بهترین حالت میزان اعضای صندوق، فقط حدود صد هزار نفر است که در مقایسه با اعضای میلیونی صنفی مثل #خانه_کارگر، واقعا عددی نیست! پس چرا روال تأیید صلاحیت در صندوق و خانه کارگر این قدر متفاوت است؟

خانه کارگر هم پروسه تأیید صلاحیت دارد ولی فقط یک بار و به هنگام عضویت، اعضا را تأیید صلاحیت کرده و برای تمدید عضویت فقط حق عضویتی بسیار کمتر از حق عضویت صندوق دریافت می‌کند و تازه در قبال اعضا، مسئولیت معیشتی بالایی دارد و در عین ارائه خدمات اقامتی کاملا ارزان در تمام نقاط ایران و از مشهد تا شیراز و قشم و سرعین و…، هم سبدکالای ارزان به اعضا می‌دهد و هم با انعقاد قرارداد با فروشگاه‌های مختلف شرایط خرید ارزان و اقساطی کالا را برای اعضا فراهم کرده!

چرا صندوق هنر برای تمدید عضویت مجددا تأیید صلاحیت پیشه کرده؟ و در قبال عضویت همچنان نتوانسته نه سبدکالای ارزان توزیع کند و نه شرایط خرید اقساطی کالا و ارائه اقامتگاه های ارزان را فراهم آورد؟؟

ای کاش مدیران صندوق واقعا فکری کنند بر ارتقای خدمات صندوق به جای قرار دادن سیکلی پیچیده برای تمدید عضویت! صدالبته که روسای خانه سینما هم باید به جای تکذیبیه‌های تأیید‌آلود، مشکلات ابتدایی را زودتر از اینها حل کنند! همین حالا و در سایه نگاه صنفی معاونت مطبوعاتی، خبرنگاران به راحتی و صرفا از طریق مکاتبات الکترونیک در صندوق، تأیید عضویت می‌شوند ولی #خانه_سینما هنوز امکانی ندارد که تمدید عضویت اعضا را به صورت الکترونیک انجام دهد و مدام نیاز به حضور فیزیکی اعضاست؟ و تازه بعد از دریافت معرفی‌نامه خانه باز باید قرارداد به صندوق ارائه کنند برای تمدید عضویت؟

سینماروزان آماده است پاسخ های روسای صندوق و خانه به این پرسش‌ها را بی کم و کاست منعکس کند.