1

امیرحسین شریفی روی آنتن زنده شبکه «شما» بیان داشت⇐چرا تهیه‌کنندگان قدیمی بیکار شده‌اند و افراد بی‌ربط کارت تهیه‌کنندگی گرفته‌اند!/چرا یک چندشغله شده است نماینده تهیه‌کنندگان در شورای اکران؟/چرا پروسه تولید تا اکران برخی فیلمها در کمتر از ۳ ماه رخ می‌دهد و برخی فیلمها ۳ سال پشت خط اکران می‌مانند؟/چرا با تهیه‌کنندگان تازه‌کاری که خودشان بلیت می‌خرند تا آمار فروش را بالا نگه دارند، برخوردی صورت نمی‌گیرد؟/علیرضا داوودنژاد و سیدضیاء هاشمی از جمله چهره‌هایی هستند که سفت و سخت به دنبال مقابله با مافیای اکران هستند اما امان از پول و قدرت که حتی روسای دولتی سینما را هم خاموش کرده!

سینماروزان: کم پیش می‌آید که برنامه «شبهای شفاهی» که محمود گبرلو اجرایش را برعهده دارد به برنامه ای چالشی بدل شود چون این محافظه‌کاری ذاتی این مجری و البته همچنان عدم اعتماد به نفس برای اجراست که ترمزی شده برای پیشرفت او در حیطه تولید مجلات تصویری بهینه.

به گزارش سینماروزان حضور امیرحسین شریفی تهیه‌کننده پیشکسوت که زبانی صریح نیز دارد در «شبهای شفاهی»  هرچند به دلیل غلبه محافظه کاری میرفت که خنثی شود اما شریفی سعی کرد بی توجه به رویه برنامه، آشکارا به صحبت درباره اوضاع آشفته اکران در سینماها بپردازد.

امیرحسین شریفی با اشاره به نضج یافتن یک جریان مافیایی در سینمای ایران بیان داشت: چیزی به نام سینمای ایران وجود خارجی ندارد! یک سینمای خاص وجود دارد که متعلق به گروهی خاص است؛ همین که چهار شرکت پخش بخش عمده سالنها را در اختیار دارند گواه خاص بودن و شخصی شدن سینماست.

شریفی با اشاره به بیکاری و کم کاری بسیاری از تهیه کنندگان قدیمی بخاطر انحصار مافیا ادامه داد: همه کسانی که فیلم پخش می کنند باید عدالت را رعایت کنند تا فیلم سوزی به وجود نیاید اما وقتی عدالتی وجود ندارد تهیه کنندگان خصوصی نمیتوانند رقابت داشته باشند و در نهایت از صحنه سینما حذف میشوند. در سالهای اخیر خیلی از تهیه کنندگان قدیمی دیگر کار نمی کنند. چرا؟ تهیه کنندگان قدیمی بیکار شده اند و افراد بی‌ربط کارت تهیه‌کنندگی گرفته‌اند!

این تهیه کننده با بیان اینکه مافیا معنایی ندارد جز حضور یک حلقه معدود در همه جای سینما اظهار داشت: معلوم است که کیفیت فیلم در کیفیت بازخورد مخاطب موثر است اما وقتی برخی تهیه کنندگان هر چه بسازند ده سالن هم گیرشان نمی‌آید چگونه باید امتداد حیات دهند. مافیا در صنوف رخنه کرده و طوری شده که پروسه تولید تا اکران برای برخی آثار کمتر از سه ماه زمان میبرد و موقع اکران هم صدها سالن بهشان میدهند اما برخی آثار 3 سال پشت خط اکران میمانند و عاقبت در 5 سالن اکران میشوند تا بسوزند.

شریفی افزود: ناراحت کننده است اما واقعیت است که قدرت مافیای اکران از خانه سینما بیشتر است و حتی مدیران سازمان سینمایی جز نظاره اوضاعی واکنشی نسبت به مافیا ندارند.  بی قانونی در شورای اکران تا جایی است که فردی چندشغله که هم تهیه کننده است و هم پخش کننده و هم سینمادار نماینده تهیه کنندگان شده در شورای اکران! همین میشود که به فیلمسوزی در اکران نگاه جدی نمیشود. آمار دقیق دارم از تهیه‌کنندگان تازه‌کاری که خودشان بلیت میخرند تا آمار فروش را بالا نگه دارند اما هیچ برخورد نظارتی با آنها صورت نمی گیرد.

امیرحسین شریفی با اشاره به تلاشهای صورت گرفته برای قانونمند کردن اوضاع اکران بیان داشت: علیرضا داوودنژاد و سیدضیاء هاشمی از جمله چهره هایی هستند که سفت و سخت به دنبال مقابله با مافیای اکران هستند اما امان از پول و قدرت که حتی روسای دولتی سینما را هم خاموش کرده!

تهیه کننده «هور در آتش» و «اشک سرما» پیرامون اینکه چه باید کرد برای تعدیل این انحصار گفت: باید در شورایعالی تهیه کنندگان یک کمیته انضباطی شکل گیرد و هر گونه تخلفی با شدیدترین تنبیه روبرو شود. نمیشود که فقط نظاره گر اوضاع بود و همه چیز را به خدا سپرد تا مشکلات درست شود. باید بدنه جامعه تهیه کنندگان به این فکر بیفتند که خودشان، حال خودشان را دگرگون کنند.