1

الفبای سینما را نیاموخته کارگردان «منطقه پرواز ممنوع»؛ جای این فیلم جشنواره جهانی است؟

سینماروزان/مسعود احمدی: ادعاهایی که برخی کارگردانان و تهیه کنندگان طیف موسوم به ارزشی از خود بروز میدهند خیلی بیشتر از سطح کیفی آثارشان است. درست شبیه «منطقه پرواز ممنوع» که تهیه کننده اش از هسته جشنواره عمار است و رونمایی فیلمش در جشنواره جهانی فجر انجام شده است.

ایرادی ندارد که جریانی بدنبال تولید فیلم ایدئولوژیک باشد؛ مگر سیف الله داد با «بازمانده» فیلم ایدئولوژیک نساخت؟ مساله اینجاست که باید فیلمی حرفه ای ساخت که ایدئولوژیک باشد وگرنه به ضد خود بدل میشود.

سازندگان «منطقه…» بظاهر داستان سه نوجوان را روایت میکنند که در حین آماده‌ شدن برای مسابقه ساخت پهپاد، با پیدا شدن یک یوزپلنگ در حوالی محل زندگی‌شان، وارد مسائل و درگیری‌های مختلف و مهیجی می‌شوند ولی این تلاش مداوم سازندگان برای نشان دادن اهمیت حضور در سوریه فیلم را از محصولی کودک و نوجوان به محصولی کاملا سفارشی بدل میکند.

اینکه دست اندرکاران جشنواره جهانی خواسته اند چنین فیلمی در این جشنواره رونمایی شود البته که بد هم نیست چون عیار این جماعت را پیش روی مخاطبان میگذارد. جماعتی که مدام مدعی عدم توجه هستند ولی به این فکر نمیکنند که عدم توجه ناشی از سطح کار پایین آنهاست و نه حق خوری.

«منطقه…» از آن دست محصولاتی است که لابد در اکرانش با پخش بلیتهای فراوان کمک میکنند به بالا بردن آمار فروش ولی فیلم حتی اگر میلیاردها تومان هم بفروشد باز ماندگار نیست چون اندیشه پشت آن اندیشه حرفه ای نیست و حتی داستان جذاب و سرراستی برای روایت ندارد و میخواهد به همه چیز نگاهکی کرده باشد بلکه مانند یک بولتن ارگانی مناسب عرضه در ارگانهای خاص باشد.