1

افشاگری یک روزنامه اصولگرا درباره جشنواره‌ای به‌نام خورشید⇐از طرح دعوای پرسنل جشنواره در مراجع قضایی تا خطر تعطیلی⇔این همان جشنواره‌ایست که شعارش را “احترام به انسان” گذاشته بود!!!

سینماروزان: ماجرای برگزاری جشنواره های فراوان و بی ریشه در سینمای ایران البته که اغلب دردسرهای جانبی خود را هم داشته است.

به گزارش سینماروزان از جمله این جشنواره های حاشیه ساز جشنواره خورشید است؛ جشنواره ای که شعارش را “احترام با انسان”(!) قرار داده بود اما چندی قبل گزارشی درباره احتمال تعطیلی آن به دلیل بدحسابی با پرسنل، در یکی از روزنامه های صبح منتشر شد.(اینجا را بخوانید)

حالا روزنامه اصولگرای “جوان” هم در گزارشی ضمن طرح مشکلاتی که بدحسابی مدیران این جشنواره با عوامل آن ایجاد کرده از طرح دعوا در مراجع قضایی به عنوان نتیجه این بدحسابی یاد کرده است.

متن کامل گزارش “جوان” را بخوانید:

حاشيه‌هاي پررنگ‌تر از متن جشنواره خورشيد

برگزاري جشنواره به واسطه عنوان‌هاي دهان پركن در كشور براي عده‌اي تبديل به يك بيزينس شده است. جشنواره‌هايي كه بودجه خود را از نهادها و سازمان‌هاي دولتي و شبه‌دولتي دريافت مي‌كنند و با توسل به رسانه‌ها براي خود اعتبار مي‌خرند ولي خروجي فعاليت‌هاي آنها چيز دندان‌گيري نيست. جشنواره‌هايي از اين دست بيشتر به كار ارائه رزومه و بيلان كاري مديران مي‌آيند، بدون اينكه عايدي مشخصي براي عرصه فرهنگ داشته باشند.

درباره برگزاري جشنواره‌ها به‌رغم وجود مديركل امور جشنواره‌ها در سازمان سينمايي، آنچه مشاهده مي‌شود نوعي سهل‌گيري نظارتي است. اين تعدد جشنواره‌هاي كوچك و بزرگ البته كه هرازگاه مشكلاتي نظير تأخير در اهداي جوايز يا تسويه‌حساب نكردن به موقع با عوامل و دست‌اندركاران تيم اجرايي را موجب مي‌شود.

عملکرد جشنواره زیر علامت سوال

اخيراً جوان طي مطلبي به بروز اين مشكلات در جشنواره موسوم به فيلم سبز اشاره كرده بود؛ جشنواره‌اي كه سازمان محيط زيست متولي برگزاري آن است و تا مدت‌ها پس از برگزاري و اعلام برندگانش در رسانه‌ها هيچ برنده‌اي حتي رنگ جايزه‌اش را هم نديده بود. اين مسئله درباره جشنواره‌هايي كه ادعاي مستقل بودن دارند، بيشتر به چشم مي‌آيد.

جشنواره فيلم كوتاه خورشيد يكي از اين جشنواره‌هاست كه عملكرد آن با علامت سؤال‌هاي زيادي مواجه است. در اختتاميه پنجمين دوره اين جشنواره چهره‌هاي مختلف سياسي-‌فرهنگي از جمله شهيندخت مولاوردي، مشاور بانوان رئيس دولت يازدهم، محمد آفريده، مدير اسبق مركز گسترش سينماي مستند و تجربي و كامبوزيا پرتوي حضور داشتند.

مهدی یارمحمدی دبیر جشنواره خورشید در کنار بنر جشنواره اش که "احترام به انسان" روی آن خودنمایی می کند
مهدی یارمحمدی دبیر جشنواره خورشید در کنار بنر جشنواره اش که عبارت “احترام به انسان” روی آن خودنمایی می کند

تسویه حساب نکردن با عوامل به طرح دعوا در مراجع قضایی منجر شده
نارضايتي‌هايي چون تسويه‌حساب‌ نكردن به موقع با دست‌اندركاران اين جشنواره حتي به طرح دعوا در مراجع قضايي هم منجر شده كه مي‌تواند آينده برگزاري اين جشنواره را به خطر بيندازد. نكته‌اي كه وجود دارد اين است كه با وجود حاشيه‌هاي جشنواره خورشيد، عوامل اين جشنواره قصد دارند دوره بعد را نيز برگزار كنند.

بدحسابي جشنواره فيلم خورشيد نمونه‌اي از عملكرد ضعيف جشنواره‌هايي است كه به انگيزه‌هاي غيرفرهنگي كليد‌ زده مي‌شوند. بروز چنين آسيب‌هايي نظارت و مديريت دقيق‌تر بر فعاليت برگزار‌كنندگان را طلب مي‌كند و اگر اين نظارت به‌طور جدي اعمال شود، حتماً جشنواره‌هايي از اين دست براي ادامه حيات با مشكل روبه‌رو خواهند شد.